Kaçakçı denizi kullanıyor

Akaryakıt kaçakçılığının, Gürcistan ve Ukrayna'dan Doğu Karadeniz'e; Romanya ve Bulgaristan'dan ise Orta ve Batı Karadeniz ile Marmara bölgesine doğru yapıldığı belirtildi.

ANKARA - Akaryakıt kaçakçılığının, Gürcistan ve Ukrayna'dan Doğu Karadeniz'e; Romanya ve Bulgaristan'dan ise Orta ve Batı Karadeniz ile Marmara bölgesine doğru yapıldığı belirtildi. Sahil Güvenlik Komutanlığı, denizyoluyla yapılan akaryakıt kaçakçılığı konusunda Meclis Araştırma Komisyonu'na bir rapor sundu.
Raporda, akaryakıt kaçakçılığının hangi yöntemlerle yapıldığı örneklerle ortaya konuldu. Buna göre, akaryakıt kaçakçılığı, Gürcistan ve Ukrayna'dan Doğu Karadeniz'e, Romanya ve Bulgaristan'dan ise Orta ve Batı Karadeniz ile Marmara Bölgesi'ne yapılıyor.
Deniz araçlarının kullandığı yakıtın ÖTV'den muaf tutulması nedeniyle bazı tekne sahiplerinin aldıkları yakıtı tüketicilere sattıklarına da vurgu yapılan raporda, akaryakıt kaçakçılığıyla mücadelede karşılaşılan zorluklara da yer verildi. Örneklerin tahlilinin yapılmaması ve geç yapılması nedeniyle cumhuriyet savcılıklarınca delil yetersizliğinden takipsizlik kararları verilebildiğine işaret edilirken, denize elverişlilik belgelerinin düzenlenmesinde gerekli özenin gösterilmemesinden ötürü, bazı teknelerin kaçakçılık suçundan yargılanmalarına rağmen denize elverişlilik belgeleri hakkında herhangi bir yasal işlem yapılmadığı da dile getirildi.
Üç ayda üç suçüstü
Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından hazırlanan raporda, 1999 yılından bu yana suçüstü yapılan akaryakıt kaçakçılığı olaylarına da yer verildi. 1999'da sekiz, 2000'de 11, 2001'de 12, 2002'de 16, 2003'te 10, 2004 yılında 15 ve 2005'in ilk üç ayında üç suçüstü olayında 4 bin 500 ton akaryakıt ele geçirildiği de dile getirildi.
Denizyoluyla akaryakıt kaçakçılığı altı farklı yöntemle yapılıyor. Bunlardan bazıları şöyle:
Küçük tekneler kullanılıyor: Bulgaristan ve Romanya'dan gemiye yüklenen akaryakıt, uluslararası sularda küçük tonajlı gemilere transfer ediliyor. Bu gemiler, motorini balıkçı gemilerine veriyor. Bu yöntem, Karaburun, Kilyos, Kefken ve Şile açıklarında, Marmara'da ise Ambarlı, Silivri, Ahırkapı, Maltepe, Tuzla, Pendik, Yalova, Gemlik Körfezi ve Kapıdağ Yarımadası'nda yoğunlaşıyor.
Sahte belge kullanılıyor: Deniz liman bayiliği alan şirketlerce sahte belge düzenlemek suretiyle artırılan akaryakıt iç piyasaya satılıyor. Buna örnek olarak üç ayrı gemiye vermek üzere gümrüksüz 150 ton motorini Solventaş/İzmit iskelesinden gümrük muhafaza memuru nezaretinde alan ve sarnıçları mühürlenen Kurşun-53 adlı tankerde fazladan büyük miktarda motorin ele geçirildi.
Denizde gemiye ikmal: Bu yöntemle transit geçen gemiden acente motorları veya balıkçılarca akaryakıt alınarak kullanılıyor veya piyasaya sürülüyor. Bu tür kaçakçılık daha çok Haliç, Haydarpaşa, Harem, Kadıköy ve Moda kıyılarında yapılıyor. Bu yöntemle yakıt transferi yapan Şahin-13 adlı acente motorunda 30 ton kaçak motorin ele geçirildi.
Beyandan fazla yakıt: Bu yöntemle kaçakçılık, yasal olarak ithal edilen akaryakıtın beyan edilenden fazlasının yurda sokulmasıyla yapılıyor. Transit gemilerden sintine atığı adı altında atıkla birlikte karışık yakıt alınarak bu karışım yetki verilmemiş sahil tesislerinde ayrıştırılarak daha sonra piyasaya veriliyor.