Kamyonda 'duble' sevinç

Otomotiv Sanayi Derneği'nin (OSD) verilerine göre Türkiye'de ağır ticari araç pazarında satışlar son üç yıldır artıyor.
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi


Büyütmek için tıklayınız
İSTANBUL - Otomotiv Sanayi Derneği'nin (OSD) verilerine göre Türkiye'de ağır ticari araç pazarında satışlar son üç yıldır artıyor. Ağır ticari araç pazarı otobüs, azami yüklü ağırlığı 15 ton üzerinde ağır kamyonlar ve 6 ile 15 ton arasındaki hafif kamyonlar olmak üzere üçe ayrılıyor. Pazardaki yerli üreticiler Ford Otosan, Askam, BMC, Mercedes-Benz Türk ve MAN Türkiye. Üretim 2002'de 17 bin, 2003'te 19 bin ve 2004'te 32 bin adet oldu. 2005 sonunda 15 ton ve üzeri ağır ticari kamyon pazarında satışların yüzde 87'sini yerli, yüzde 13'ünü ise ithal firmalar gerçekleştirdi. Bu pazarda lider 9 bin adetlik satış ve yüzde 26.4 ile Ford Otosan. İkinci yüzde 24.9 pazar payıyla Mercedes-Benz Türk ve üçüncü de yüzde 16.8 ile BMC.
Damperliler revaçta
Ağır ticariler tekerlek sayısına ve çekiş gücüne ve kasalarına göre de tiplere ayrılıyor. Dört tekerlekli yol kamyonlarının dışında inşaat ve nakliyede kullanılan altı tekerlekli araçlar ve TIR'lar var. Bu grupların satışları ekonominin genelindeki ve sektör bazındaki hareketliliğe bağlı olarak arttı. Örneğin özellikle konut ve yol inşaatları nedeniyle oluşan canlanma bu alanda kullanılan damperli kamyon satışlarını olumlu etkiledi. Düşen konut kredisi faiz oranları inşaat sayısını artırırken hükümetin duble yol projeleri de yol yapımını hızlandırdı. Ford Cargo 2530 D damper segmentinde en fazla satan model oldu. Ağır ticaride genel pazarın lideri Ford, 6x2 nakliye segmentinde geçen yıl 3 bin 900 adetlik satış yaparak yüzde 58 pazar payıyla birinci oldu. Ford, 4x2 yol kamyonlarında 1824 ile yüzde 44, 8x2 nakliye segmentinde Cargo 3230 S/C ile yüzde 35 paya ulaştı. Otosan yetkilileri, lider olmalarını müşteri odaklı bir vizyona sahip olmalarıyla açıklıyor.
Yetkililer, "Müşterilerden gelen talepleri en kısa sürede cevaplamayı hedefliyoruz. Bunu yapmak için de teknolojimizi sürekli yeniliyor, yeni model yatırımları ve Ar-Ge çalışmalarına ağırlık veriyoruz. Servis ve bayi ağımızı da güçlendiriyoruz" dedi.
22 yaşını geçene tasfiye
Ulaştırma Bakanlığı'nın hazırladığı taslağa göre 1 Ocak 2009 tarihi itibarıyla 22 yaş ve üzerinde kamyon ve 15 yolcudan az kapasiteli minibüsler taşımacılık yapamayacak. Yani yaklaşık 250 bin araç yoldan çekilecek. Sayının yüksek olması nedeniyle üç yıl içerisinde kademeli çekiş öngörülüyor. Sektör yetkilileri eski araçların tasfiyesini olumlu karşılıyor ancak beklenenin aksine bunun pazarı büyütmeyeceğini, mevcut araçların yenilenmesine vesile olacağını ifade ediyor. En çok tartışılan konu ise kamyon plakaları. OSD yetkilileri karayolları taşımacılık yönetmeliği taslağındaki plaka sınırlaması getirilmesini Anayasa'daki mülk edinme hakkını çiğnediğini belirtiyor. Bu sınırlamanın kamyon pazarında taksi plakası etkisi yaratıp, fiyat artıracağı dile getiriliyor. Tasfiyenin binek otomobildeki teşvikte olduğu gibi hurda araçların değerini artıracağı da söyleniyor.