Karadeniz'e taşınan Mekap kırsaldan salona iniyor!

Karadeniz'e taşınan Mekap kırsaldan salona iniyor!
Karadeniz'e taşınan Mekap kırsaldan salona iniyor!
'PKK ayakkabısı' imajını üzerinden atamayan Mekap'ın Karadenizli sahipleri, bu anlayışı kırmak için kadınlara yönelik fantezi modeller üretecek

İSTANBUL - PKK lideri Abdullah Öcalan’ı İmralı’da ziyaret eden avukatların taşıdığı Nike poşetleri üzerine bir zamanların ünlü spor ayakkabı markası Mekap yeniden gündeme geldi. “PKK üyelerinin ayakkabısı” olarak adı çıkan Mekap, hem bu imajından kurtulmak hem de her şeye rağmen hâlâ tutulan markayı daha da geliştirmek için yeni bir konsepte açılıyor. Yenilenme çalışmalarına hız veren Mekap, sadece spor ayakkabı markası olmaktan çıkacak. Topuklu ayakkabı ile kadınlara da hitap edecek. Firma, yakın zamanda moda modelleri ve Foot Life by Mekap adlı yeni markası piyasaya sürecek.
Daha önce Mekap Endüstri Sanayii’nde de yöneticilik yapmış olan ve markayı 2005 yılında satın alan İskender Ayakkabı Sanayii’nin Genel Koordinatörü Necati Gökhanarslan, “Ayakkabıyı kimin giydiği bizi ilgilendirmiyor. Mekap özellikle orta yaşı geçmiş insanlar için çok nostaljik bir marka. Markanın özellikle Anadolu’da bilinirliği çok fazla. Yeni hedefimiz fantezi ayakkabı üretmek” dedi.

İmaj tepetaklak!
Bugün orta yaşın üzerindeki birçok kişinin spor ayakkabı dendiği zaman aklına ilk gelen markalardan biri olan Mekap’ın o tarihlerden günümüze kadar uzanan oldukça ilginç bir hikâyesi var.
Hikâye, 1970 ’li yıllarda gençlerdeki spor ayakkabı tutkusunu keşfeden işadamı Hikmet Kurşunoğlu’nun Türk, İtalyan ve Musevi ortaklarıyla Türkiye ’nin ilk poliüreten tabanlı, spor ayakkabı üretmesiyle başlıyor. Uzun yıllar ülkede spor ayakkabısı alanında tek marka olarak faaliyet gösteren Mekap, sağlamlığı ve uygun fiyatıyla genç, yaşlı, zengin fakir herkesin tercih ettiği bir marka haline geliyor. Fakat Mekap markası için ilk tehlike çanları 1980’li yıllarda dönemin başbakanı Turgut Özal’ın ithalatı serbest bırakmasıyla çalmaya başladı. İthalatla birlikte her türlü dünya markasına ulaşmak kolaylaşınca Mekap markasının ismi de unutulmaya yüz tuttu. Mekap ismi bu defa PKK eylemlerinin başladığı 1980’li yılların ortalarında yeniden gündeme geldi. Çünkü dağda yakalanan PKK’lıların ayağında da ‘Mekap’ markalı ayakkabılar vardı. Hatta dönemin Başbakanı Turgut Özal, PKK’lıları “Mekap’larıyla dağda gezen bir avuç genç olarak’ tanımlıyordu.
Sağlam, dayanıklı olması ve terletmemesi gibi birçok özelliği nedeniyle PKK’lılar tarafından tercih edilmeye başlanan Mekaplar, kısa süre içinde PKK’nın sembollerinden biri haline geldi. Bu nedenle Doğu ve Güneydoğu’da Mekap’ın satışı yasaklandı. Diğer yandan da ithalatın serbestleşmesiyle marka yabancı spor markaları karşısında eski gücünü koruyamadı. 

2005’te fabrika Trabzon’a taşındı
2005 yılında ise Mekap markasını ve fabrikayı yine Karadenizli olan İskender ailesi aldı. Fabrikayı da Trabzon’a taşıyan İskender ailesi, spor ayakkabıdan ziyade farklı bir alana yoğunlaştı. Bugüne kadar sağlamlığı nedeniyle başına gelmedik iş kalmayan Mekap markanın yeni uzmanlık alanı ise ‘iş güvenliği ayakkabıları’ oldu. Bu dönemde toplam üretim içinde spor ayakkabının ağırlığı ancak yüzde 30’du. İskender Ayakkabı Sanayii’nin yeni hedefi ise bu alanı genişletmek. Bunun için önümüzdeki yıl başından itibaren fantezi ayakkabı üretmeye başlayacak olan firmanın bunun için seçtiği yeni marka ismi ise ‘Foodlife by Mekap’.
Gökhanarslan, Mekap markasının yeniden gündeme gelmesi ile ilgili de şunları söyledi: “Mekap markasını yıllarca teröristlerle birlikte andılar. Oysa Mekap özellikle orta yaşı geçmiş insanlar için çok nostaljik bir marka. Herkes bu markaya çocukluğunun markası olarak bakıyor. Bu markanın özellikle Anadolu’da bilinirliği çok fazla. Bu nedenle biz marka ile yapılan bu olumsuz yorumlarla ilgilenmiyoruz. Çünkü bunlara alıştık. İnsanlar artık şekeri ve ekmeği nasıl rahat alabiliyorsa ayakkabıyı da alabiliyor. Düşünün çok sağlam, konforlu ama aynı zamanda da ucuz bir ayakkabı üretiyorsunuz. Bu üründen yılda 450 bin çift satıyorsunuz. Sattığınız ayakkabıların belki de yüzde 5’i o bölgeye gidiyor. Ama sizin markanız bu şekilde karalanıyor. Bu nedenle ayakkabıyı kimin giydiği bizi ilgilendirmiyor.”

‘Kırsal kesimdekiler hâlâ bu ayakkabıyı tercih ediyor’
Yeni hedeflerinin fantezi ayakkabı üretimi olduğunu belirten İskender Ayakkabı Sanayii Genel Koordinatörü Necati Gökhanarslan, “Şu anda bunun çalışmasını yapıyoruz. Gündelik tarzda giyilebilecek, casual (rahat giyim) adı verilen daha moda ayakkabılar üreteceğiz. Önümüzdeki yıl başından itibaren perakende satışlarına başlayacağız” dedi Bugün Mekap markalı ayakkabılar 20-22 TL perakende fiyatı ile satılıyor. Satıldığı yerler arasında Metro gibi birçok ulusal market de var. Gökhanarslan, özellikle Anadolu’da kırsal kesimde çalışanların dayanıklı olması nedeniyle halen Mekap markalı ayakkabıları tercih ettiğini söyledi. (Radikal)