Klonlanmış cepe iade yolu

Klonlanmış cep telefonlarında sorumluluk almayan satıcılar için düzenleme yapıldı. Cihazlarının kaçak veya klonlanmış olduğunu anlayanlar 15 gün içinde telefonlarını iade edebilecek veya değiştirebilecek.

ANKARA - Klonlanmış cep telefonları 'ayıplı mal' kapsamına alınarak, kayıt dışı telefonlarda sadece tüketiciye yüklenen sorumluluğun önüne geçiliyor. Artık tüketiciler klonlanmış cep telefonlarını iade edebilecek ya da değiştirilmesini talep edebilecek.
Mevzuatta yeni yapılan düzenleme sonucunda satıcılar ve ithalatçıların klonlanmış cep telefonları konusunda daha dikkatli olacağı belirtiliyor. Telekomünikasyon Kurumu'ndan yapılan açıklamada, kurumun Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'na başvurarak kaçak ve klon cep telefonlarının yasaklanmış olması nedeniyle yasal olmayan bu cihazları satanların tüketiciyi muhatap almayarak mağduriyetine yol açtıkları, bu nedenle kaçak ve klon olduğu belirlenen cihazların 'ayıplı mal' olarak değerlendirilmesi istediği ifade edildi. Kurumun başvurusunu değerlendiren bakanlık klonlanmış cep telefonlarının 'ayıplı mal' kapsamına alınmasına karar verdi. Bu çerçevede, tüketiciler aldıkları cep telefonlarının klonlanmış olduğunu anladıkları takdirde 15 gün içinde satıcı firmaya geri vererek değiştirilmesini, ödediği bedelin iadesini, ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirimini, ücretsiz tamir talep edebilecek. Tüketiciler bunların herhangi birini tercih etmekte serbest. Ayıplı maldan veya ayıplı malın neden olduğu zarardan dolayı tüketiciye karşı satıcı, bayi, imalatçı-üretici ve ithalatçı sorumlu olacak. Satılan malın ayıplı olduğunun bilinmemesi, sorumluluğu ortadan kaldırmayacak.
'Hakeme başvurun'
Malın ayıbı gizli nitelikte ise veya ayıp tüketiciden hile ile gizlenmişse, satıcı 15 gün içerisinde kendisine başvurulmadığını ileri sürerek sorumluluktan kurtulamayacak. Düzenleme öncesinde telefonun klonlanmış çıkması durumunda değiştirme ya da iade için satıcıya yaptırım yoktu. Düzenlemeye göre, tüketicilerin telefonu faturasını alması gerekiyor.
Sanayi Bakanı Ali Coşkun da, tüketicinin talepleri yerine getirilmezse sorunun çözümü için değeri 724,99 YTL'nin altındaki cep telefonları için 'Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri'ne başvurmaları gerektiğini belirtti.