Koç: İki yılda yedi yıllık hedefe ulaştık

Koç Topluluğu'nun, 2004 yılı konsolide cirosunu yüzde 23 büyüme ile 21.8 milyar YTL'ye (16.2 milyar dolar) çıkardığını açıklayan Koç Topluluğu CEO'su Bülend Özaydınlı, yedi yıllık hedeflerine iki yıl içinde ulaştıklarını açıkladı.

İSTANBUL - Koç Topluluğu'nun, 2004 yılı konsolide cirosunu yüzde 23 büyüme ile 21.8 milyar YTL'ye (16.2 milyar dolar) çıkardığını açıklayan Koç Topluluğu CEO'su Bülend Özaydınlı, yedi yıllık hedeflerine iki yıl içinde ulaştıklarını açıkladı. Koç Topluluğu'nun 12. bilgilendirme toplantısında konuşan Özaydınlı, Türkiye'nin vizyonu Avrupa Birliği'ne (AB) tam üyelikse, Koç Holding'in vizyonunun da Avrupa'nın lider şirketlerinden biri olmak olduğunu söyledi.
Bu vizyon için ilk temel hedeflerini, "Bugünkü ve gelecekteki hisse değerimizi artırmak ve uzun vadeli liderlik için yüzde 12 kârlılıkla yıllık ortalama yüzde 14 büyüme" olarak belirlediklerini aktaran Özaydınlı, stratejik planlarında 2002'de 6.8 milyar dolar olan konsolide cirolarını yedi yılda yani 2009 yılında 16.3 milyar dolara çıkarmayı hedeflediklerini belirtip şunları kaydetti:
"Yedi yıllık hedefimize iki yıl içinde ulaştık. 2004 yıl sonu itibarıyla elde ettiğimiz 21.8 milyar YTL konsolide ciro, 16.2 milyar dolara karşılık geliyor. Aynı şekilde 2002 yılında 22.6 milyar YTL (10.6 milyar dolar, 10.2 milyar avro) olan kombine ciromuz da 2004 yılında 37.8 milyar YTL'ye (28.1 milyar dolar, 20.7 milyar avro) ulaştı. İki yılda sağlanan söz konusu büyüme, yıllık ortalama yüzde 29, iki yılda yüzde 67 artışa denk geliyor ve hedefimizin oldukça üzerinde."
Temel hedeflerinden birinin de gelirlerinin en az yüzde 50'sini yurtdışından sağlamak olduğuna işaret eden Özaydınlı, riski dağıtmak için sektörel çeşitlilik yerine coğrafi yayılımı tercih ettiklerini kaydetti.
Yurtdışından 7.5 milyar dolar
İç piyasada lider oldukları birçok sektörde, büyüme imkânı çok kısıtlı olduğundan, yurtdışına açılmanın zorunluluk haline geldiğini vurgulayan Özaydınlı şunları söyledi: "Toplam gelirlerimizin yaklaşık üçte birini yurtdışı satış ve gelirler oluşturuyor. 157 şirketimizden 55'i yurtdışında faaliyet gösteriyor. 2000 yılında 1.4 milyar dolar olan yurtdışı gelirlerimiz, 2004'te 5 katına çıkarak 7.5 milyar dolar oldu. Aynı dönemde ihracatımız ise 865 milyon dolardan 5.7 milyar dolara ulaştı." Gelecek 5-10 yıl içinde de gelirlerinin yüzde 50'sini yurtdışından elde etmeyi hedeflediklerini anlatan Koç Topluluğu CEO'su Özaydınlı şunları söyledi:
'İhracatın yüzde 9'u Koç'tan'
"Koç Topluluğu'nun tek başına, Türkiye'nin 64 milyar dolarlık ihracatının yüzde 9'unu gerçekleştirdiğini kaydetti. Son yıllarda Koç Topluluğu'nun en çok gurur duyduğu, en sık dile getirdiği hedeflerinden biri 'Türkiye'nin her hanesinde bir Koç ürünü bulunmasıdır.' Bugün ulaştığımız bu noktada artık hedefimiz 'Avrupa'nın her hanesinde bir Koç ürünü görmek." Koç Topluluğu CEO'su Bülend Özaydınlı, Bugün Türkiye'nin Avrupa'nın teknoloji merkezi olma şansının, üretim merkezi olma konusundaki şansından fazla olduğuna inandıklarını ifade eden Özaydınlı, bu fırsatı en iyi değerlendirecek şirketlerin arasında Koç Topluluğu'nun da olacağını belirtti.
'Tüketiciye en yakın topluluk'
Bu arada, bir soru üzerine Koç Topluluğu CEO'su Bülend Özaydınlı, Yapı Kredi Bankası ile ilgili anlaşmanın gerçekleşmesi ile bireysel bankacılık konusunda önemli bir konumda olan bankayla finansman sektöründe iddialı bir konuma geleceklerini söyledi. Özaydınlı, özellikle 'tüketiciye en yakın topluluk' olma hedefimizi bir adım daha ilerletmiş olacağız.
'2010'da hedefimiz 1 milyon araç üretmek'
Koç Topluluğu CEO'su Bülend Özaydınlı, otomotivdeki yurtiçi ve yurtdışı yeni projeler üzerindeki çalışmaları olumlu sonuç verir ise 2010 yılında Koç Topluluğu'nun yıllık otomotiv üretimini 1 milyon adede ulaştırabilecek fırsatları değerlendirdiğini ve zorladığını söyledi.


Büyütmek için tıklayınız

Ford Otosan'ın yeni araç üretimlerini devreye alarak ve tam kapasite çalışarak Ford'un önemli üretim merkezlerinden birisi olduğunu açıklayan Özaydınlı, Tofaş'ın ise yeni yatırım projesi ile kapasitesinin tamamına yakınını kullanmaya başlayacak konuma geldiğini söyledi. Tofaş'ın bu projesiyle sadece Fiat'a değil Peugeot ve Citroen'e de üretim yaparak Türkiye'de bir ilke imza attığını anlatan Özaydınlı, "Bu proje ile otomotivde Avrupa'nın üretim merkezi olma hedefimizi gerçekleştirmiş oluyoruz. Otomotivdeki yurtiçi ve yurtdışı yeni projeler üzerindeki çalışmalarımız olumlu sonuç verirse 2010 yılında Koç Topluluğu yıllık otomotiv üretimini 1 milyon adede ulaştırabilecek fırsatları değerlendirdiğimizi ve zorladığımızı memnuniyetle ifade edebilirim" diye konuştu.
'Avrupa'nın gönlünü kazanmalıyız'
17 Aralık zirvesinin 2005'te Türkiye'yi farklı bir lige çıkardığını ve 2004'e de damgasını vurduğunu ifade eden Bülend Özaydınlı, şunları söyledi:
"Her zaman, böyle durumlarda bardağa boş tarafından mı, dolu tarafından mı bakacağımızı konuşuruz. Gelecek dönemde akıllı politikalar üretmek ve uygulamak şartıyla Türkiye'nin önündeki bardağın tamamına yakınının dolu olduğunu göreceğiz. Müzakere tarihini almanın bile ne kadar zor olduğunu gördüğümüze göre müzakerelerde proaktif rol alarak, empoze edilecek koşulları bilerek, gerekli düzenlemeleri kendiliğimizden gerçekleştirerek ortamı üyeliğe uygun hale getirme becerisini gösterebilmeliyiz. Bu rolü iyi oynayabilirsek tahminlerin ötesinde, üyeliğimizin gerçekleşmesi düşünülenden çok önce olabilir. Bu noktada devletin koordinasyonunda devlet, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin yakın ilişki içinde ortak görüşleri Avrupa'nın her kesimine ulaştırmasını öneriyoruz. Önümüzdeki dönemde sadece siyasi alanda müzakere yeterli olmayacak aynı zamanda Avrupa halklarının gönlünü de kazanmak ve Türk imajının tazelenmesi, yenilenmesi gerekecek."
İş dünyası ile hükümet arasında yapıcı bir diyalog ortamının sağlandığını dile getiren Özaydınlı, ekonomik büyüme ve istikrar için ekonomide yapısal reformların sürdürülmesi gerektiğini vurguladı.
'Finansı diğer sektörler izleyecek'
Koç Topluluğu'nun piyasa yapıcı olma özelliğini sürdürdüğünü anlatan Bülend Özaydınlı, Koç şirketlerinin birçok sektörde lider olduğunu, bu konumda bulunmayan şirketleri de organik büyüme ya da satın almalar yoluyla kısa sürede faaliyet gösterdikleri sektörlerde daha üstlere çıkarmanın en önemli hedefleri olduğunu kaydetti. Özaydınlı, "Finans grubumuzdaki gibi, telekomda, otomotivde ve perakendecilikte de çok hızlı sonuç alabileceğimiz ve her biri Koç Topluluğu'nu bugünkü yerinden birkaç basamak ileriye sıçratabilecek projelerimiz var'' dedi.
Özaydınlı, 'Wall Mart'la ortaklık görüşmesi yaptınız mı?' sorusuna ise, "Wall Mart'ın Türkiye ve Rusya'ya ilgisi var. Bu yüzden şirket Türkiye'de perakende konusunda lider Rusya'da aktif Migros'la birden fazla görüşme yaptı. Ancak ileri aşamada bir görüşme olmadı" yanıtını verdi. Marka geliştirme çabalarının benzerini teknoloji geliştirmede de gösterdiklerini anlatan Özaydınlı, Türkiye'de 1999-2003 arasında yapılmış patent başvurularının yüzde 12'sinin Koç şirketlerince yapıldığını, son dört yılda 150'nin üzerinde patent başvurusunda bulunan Arçelik'in, Türkiye'de en fazla patent alan yerli şirket olduğunu söyledi. Özaydınlı, "2003'te topluluk olarak 54 patent başvurusu yapmıştık. 2004 için 61 başvuru hedefliyorduk. Şirketlerimiz 111 başvuru yaptı. 2005 hedefimiz 177 başvuru. Beko Elektronik, Grundig vasıtasıyla 700'den fazla patentin sahibi oldu" dedi.