Koç'un gözü Çin pazarında

Türkiye ihracatının yüzde 9'unu tek başına gerçekleştiren Koç Topluluğu, yurtdışında Avrupa odaklı projelerle büyümesini sürdürecek.

İSTANBUL - Türkiye ihracatının yüzde 9'unu tek başına gerçekleştiren Koç Topluluğu, yurtdışında Avrupa odaklı projelerle büyümesini sürdürecek.
Koç Holding Üst Yöneticisi (CEO) Bülend Özaydınlı, topluluk yayın organı 'Bizden Haberler' Dergisinin nisan sayısında yer alan röportajında, 5-10 yıl içinde toplam gelirlerinin yüzde 50'sini yurtdışı satış ve faaliyet gelirlerinin oluşturmasını planladıklarını söyleyerek, "Avrupa ülkelerinde ürün ve hizmetlerimizin ulaşacağı her hane, bizi bu hedefe biraz daha yaklaştıracak" diye konuştu.
Dayanıklı tüketim, otomotiv, gıda ve perakendecilik gruplarının geleceğe yönelik planlarında ihracat ve yurtdışı faaliyet gelirlerini artıracak projelerin ağırlıkta olduğunu aktaran Özaydınlı, enerji gruplarının bu açıdan orta vadede önem taşıyacak bir sektör olacağını, finansal hizmetler ve bilgi grupları için önümüzdeki dönemde bu doğrultuda çıkacak fırsatları değerlendireceklerini anlattı. Otomotiv sektörünün Avrupa'nın üretim üssü olma yolunda ilerlediğini, bu yolda Koç Topluluğu şirketlerinin başı çektiğini ifade eden Özaydınlı, topluluğun otomotiv şirketlerinin ihracat cirosunun 1999-2004 arasında 10 kat arttığını, geçen yıl itibarıyla Türkiye'nin motorlu araç ihracatının yüzde 44'ünü gerçekleştirdiklerini söyledi.
Ford'un ihracatı arttı
Özaydınlı, geçen yıl Ford Otosan'ın ihracatının avro bazında yüzde 85 arttığına işaret ederek, şöyle dedi: "Basının 'Bataklık araziye kurulan dev' sözleriyle andığı Ford Otosan, tam kapasite ile çalışmaktadır ve Ford'un Avrupa'daki en kârlı merkezi haline gelmiştir. Otomotiv ihracatımızdaki ivmenin artarak devam etmesi, yeni ihracat projelerinin geliştirilmesine bağlıdır. Şirketlerimiz gösterdikleri performans ile yabancı ortaklarımızın üretim ağları içerisinde en rekabetçi konuma gelmişlerdir. Bu nedenle yeni projelerin geliştirilmesinde avantajlı durumdadırlar. 2010 yılında 1 milyon adet yıllık üretime ulaşmayı hedefliyoruz." Bülend Özaydınlı, 2005'te topluluğun ihracat gelirlerinin 600 milyon avroya yakın bir artışla 5 milyar 155 milyon avroya ulaşmasının planlandığını ve bu artışta dayanıklı tüketim grubunun payının büyük olacağını belirtti.
Avrupa'nın en büyük beş beyaz eşya üreticisinden birisi olan Arçelik'in bundan sonraki hedefini beş yıl içerisinde kendi sektöründe dünyanın en çok bilinen 10 markasından birine sahip olmak şeklinde açıklayan Özaydınlı, Beko'nun da 2005 için koyduğu hedefin Avrupa'nın en büyük televizyon üreticisi unvanını almak olduğunu ifade etti.
Koç Topluluğu'nun 2004 yılında Türkiye'nin ihracat gelirleri içindeki payını bir önceki yıla göre 1 puan artırarak yüzde 9'a çıkardığına dikkat çeken Özaydınlı, "2000'de 1.6 milyar avro olan yurtdışı gelirlerimiz beş yılda dört katına çıkarak, 2005 yılında 6.7 milyar avroya ulaşacak" dedi.
Koç Topluluğu'nun beş kıtada faaliyet gösterdiğini söyleyen Özaydınlı, "Migros'un girişimleriyle perakende sektöründe önemli bir yerimiz olan Rusya ve DemirDöküm'ün kurduğu radyatör fabrikasıyla dikkatli adımlarla girdiğimiz Çin, önümüzdeki yıllarda daha etkin olmak istediğimiz büyük pazarlar. Özellikle Çin'i bir rakip olmaktan çok, kalabalık nüfusu, hızla büyüyen ekonomisi ve satın alma gücü ile önemli bir pazar olarak görüyoruz. Ayrıca önümüzdeki iki yılda yapacağımız 200 milyon dolarlık yatırımla yurtdışı perakendecilik gelirlerimizi beş yıl içinde 1 milyar dolara çıkarmayı planlıyoruz" diyerek sözlerini tamamladı.