Konfeksiyon yine lider

Türkiye'nin haziran ayı ihracatı, yüzde 11.7 artışla 6 milyar dolar olarak gerçekleşti. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), haziran ayı ihracat rakamlarını Diyarbakır'da açıkladı.

DİYARBAKIR - Türkiye'nin haziran ayı ihracatı, yüzde 11.7 artışla 6 milyar dolar olarak gerçekleşti. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), haziran ayı ihracat rakamlarını Diyarbakır'da açıkladı. Ocak-haziran dönemini kapsayan 6 ayda ihracat, yüzde 20.3 artışla 35 milyar 362 milyon doları buldu.
TİM verilerine göre, haziran itibarıyla bir yıllık ihracat tutarı da, yüzde 26 artarak 70 milyar dolar sınırını geçti. Haziranda hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, otomotiv sektörü ihracatını geçerek yeniden liderliği elde etti. Haziran ayında en büyük ihracat artışı ise yüzde 97 ile zeytin, zeytinyağı ile fındık sektörlerinde gerçekleşti.
Tarıma Rusya darbesi
Toplam ihracatta yüzde 11.7'lik paya sahip olan tarım ihracatında artış yüzde 17.8 olurken, bu alanda en fazla artış yüzde 97 ile zeytin, zeytinyağı ile fındık sektörlerinde yaşandı. En büyük yaş meyve ihracat pazarı olan Rusya ile sorunlar, sektörde ihracatı yüzde 28.7 oranında azalttı. Altı ve 12 aylık rakamlara göre, yaş meyve ve sebze ihracatında sırasıyla yüzde 31 ve yüzde 14.8 artış görüldü.
Türkiye ihracatının yüzde 86'sından fazlasını gerçekleştiren sanayide aylık ihracat yüzde 10.5 artış ile 5 milyar 165 milyon dolar olarak gerçekleşirken, 6 aylık ihracat 30 milyar doları, 12 aylık ihracat ise 60 milyar doları aştı.
Sanayi sektöründe en büyük ihracat artışı yüzde 31.9 artış ile makine ve aksamlarında olurken, bu sektörü sırasıyla yüzde 21.9 ile kimyevi maddeler, yüzde 14.7 ile otomotiv ve yan sanayi, yüzde 13.9 oranı ile de elektrik elektronik sektörleri takip etti. Demir ve demir dışı maddeler sektöründe ihracat durgunluk içindeyken, değerli maden ve mücevherat sektöründe ise gerileme yaşandı.
Otomotiv fren yapıyor
Hazır giyim ve konfeksiyon sektörü ihracatı aylık olarak yüzde 5.8 oranında artarak, 1 milyar 141 milyon dolara yükseldi. Otomotiv sektörü ihracatı yine konfeksiyon ihracatının arkasında yer aldı. Ancak, Uludağ İhracatçı Birlikleri verilerine göre, otomotivde yılın ilk yarısında yaşanan ihracat artışı yüzde 38.2 olarak gerçekleşerek
6 milyar 636 milyon dolara ulaştı. İhracat, geçen yılın aynı döneminde 4 milyar 798 milyon dolarda kalmıştı. Haziran ihracatı ise yüzde 15 ile yılbaşından bu yana aylık bazda en düşük seviyesine indi.
Ocak-haziran döneminde, ihracat kalemleri arasında 2 milyar 235 milyon 850 bin dolar ile binek otomobiller ilk sırada yer aldı. Bunu otomotiv yan sanayii ve eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar izledi. En fazla ihracat artışı, demiryolu taşıtlarında gerçekleşirken, traktörler, hava ve uzay taşıtları, tanklar ve zırhlı savaş taşıtları ile özel amaçlı diğer çekicilerde ihracat geriledi. Sektör, yılın ilk beş ayında 13 serbest bölgenin yanı sıra 165 ülke ve özerk bölgeye ihracat gerçekleştirdi. Yoğun olarak Avrupa ülkelerine yapılan ihracatta, Almanya 963 milyon 493 bin dolar ile ilk sırada yer alırken, bu ülkeyi İtalya, Fransa, İngiltere izledi. Sektör, Tacikistan, Tataristan, Nijer, Orta Afrika Cumhuriyeti, Kongo ve Zaire, Mozambik, Malavi, Nikaragua, St. Kitts ve Nevis, Antigua ve Bermuda, Hollanda Antilleri, Fransız Guyanası, Filistin, Doğu Timor, Kamboçya, Brunei, Moğolistan, Fiji ve Marshall Adaları'na ilk kez ihracat yaptı.
Öte yandan, deri sektörü durgunluğu aşarak ihracatında yüzde 7, halı sektöründe ise yüzde 30 artış yaşandı. Tekstil ve hammadde sektöründe ise ihracat artışı yüzde 5.6 artışla 401 milyon dolara ulaştı. Madencilikteki artış sürüyor. Aylık bazda yüzde 30.1, 6 aylık bazda 34.6 ve yıllık bazda ise 36.3 artışla madencilik sektöründe istikrarlı seyir sürüyor. 12 aylık madencilik sektörü ihracatı 1.5 milyar dolara doğru ilerledi.
TİM: Kârdan kaybettik
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Oğuz Satıcı, döviz sepetinin düşmesi ile dış ticaretin olumsuz etkilendiğini, maliyetlerdeki artışın önüne geçilememesi nedeniyle de ihracatçının kârda düşüş yaşadığını söyledi. Avro/dolar paritesinde yaşanan düşüş eğiliminin, ekonomi ve ihracat açısından iki büyük tehlikeyi içinde barındırdığını savunan Satıcı, bunlardan ilkinin YTL'nin değer kazanması, diğerinin avronun paritede değer kaybetmesi olduğunu söyledi. İhracatın yüzde 55'inin AB ülkelerine yapıldığını, ithalatın yüzde 46'sının da AB ülkelerinden olduğunu vurgulayan Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Satıcı, "Türkiye ihracatın yüzde 50'sinden fazlasını, ithalatının yüzde 55'ini avro ile yapıyor. Döviz sepetinin düşmesiyle dış ticaret olumsuz etkilenirken, maliyetlerdeki artışların önüne geçilememesi nedeniyle ihracatçımızın kârında düşüş yaşanmaktadır" dedi.