Köprü ve otoyollar açık arttırmasız Koç ve Ülker'in

Köprü ve otoyollar açık arttırmasız Koç ve Ülker'in
Köprü ve otoyollar açık arttırmasız Koç ve Ülker'in
Koç ve Ülker, Malezyalı ortaklarıyla 5.72 milyar dolara köprü ve otoyolların yeni sahibi oldu. Bayramlarda ücretsiz geçiş ise garanti altına alındı.

Yılda ortalama 500 milyon dolar civarında gelir elde edilen köprü ve otoyol özelleştirmesinde kazanan taraf Koç Holding-Gözde Girişim-Malezyalı UEM konsorsiyumu oldu. Daha önce dört kez ertelenen ihaledeki 5 milyar 720 milyon dolar, Türk Telekom’dan sonra en yüksek ikinci özelleştirme rakamı. Devir işlemlerinin 1 yıl sürmesi bekleniyor. İhaleyi kazanan ve köprü ile otoyolları 25 yıl işletecek olan konsorsiyumda Koç Holding ve UEM’in yüzde 40, Gözde Girişim’in ise yüzde 20 payı var. Gözde Girişim’in yüzde 34’ü Ülker Grubu’nun patronu Murat Ülker’e, yüzde 20,96’sı Ülker’in çatı şirketi Yıldız Holding’e ait. 

Bayramda geçiş ücretsiz 

Koç-Ülker-UEM ortaklığı enflasyon oranında ücretlere zam yapabilecek. Ramazan ve Kurban Bayramı’nda ücretsiz geçiş uygulaması ise sözleşmeyle garanti altına alındı. İhaleye “Nurol Holding-MV Holding-Alsim Alarko-Kalyon İnşaat-Fernas İnşaat”, “Koç Holding-UEM Group-Gözde Girişim” ve Autostrade Per I’Italia SPA-Doğuş Holding-Makyol İnşaat-Akfen Holding” katıldı. İlk aşamada elemesiz turda fiyat 3 milyar 830 milyon dolar oldu. İkinci turda ise Nurol elendi. Açık arttırmada başlangıç tutarı 5 milyar 630 milyon dolar açıklandı ve Koç-Ülker-UEM ortaklığı rakamı 5 milyar 640 milyon dolara çıkardı. Doğuş-Akfen ortaklığı ise teşekkür ederek ihaleden çekildi. İhaleye katılanlar Koç-Ülker-UEM ortaklığını tebrik etmeye başlayınca ihale komisyonu henüz ihalenin bitmediğini ve konsorsiyumdan rakamı 5 milyar 720 milyon dolara revize etmesini istedi. Konsorsiyum kabul edince ihale sona erdi. İhale Komisyonu Başkanı Osman İlter, oluşan rakamı “iyi” olarak değerlendirirken, ihaleyi kazanan konsorsiyumun isterse yüzde 30 peşin, 12 ay vadeyle 4 taksitte ödeme opsiyonunu kullanabileceğini söyledi. İlter, geçiş ücretlerinin nasıl arttılacağı sorusuna da “Bir formülasyon var. TÜFE ve deflasyon oranından oluşacak. Ama pratikte enflasyon kadar artış olacak” yanıtını verdi.
Koç Holding Turizm, Gıda ve Perakende Grubu Başkanı Tamer Haşimoğlu da ihalenin tamamlanması için önlerinde uzun bir süreç olduğunu belirterek, finansmanla ilgili ön hazırlıkların bittiğini söyledi. (ANKRA/RADİKAL)

Özal’ın dedİğİ oldu!
1983 seçimi öncesi Anavatan Partisi Genel Başkanı Turgut Özal ve Halkçı Parti’nin lideri Necdet Calp TRT oturumunda köprü ve otoyolların özelleştirilmesi konusunda bir tartışma yaşamıştı. Calp köprü ve otoyolların özelleştirilemeyeceğini söylerken Özal, “Satarız efendim satarız” demişti.

UEM devletin şirketi
Malezya hükümetine bağlı holding UEM Group Berhad, otoyol işletmeciliği, gayrimenkul geliştirme, mühendislik ve inşaat ile varlık yönetiminde uzman. UEM Group Hindistan, Endonezya, Brunei, Ortadoğu , Yeni Zelanda, Kanada ve İngiltere ’de faaliyette.

KÖPRÜ VE OTOYOL GELİRLERİ

Köprüler
Gelir (bin dolar)
2007 195.2
2008 150.4
2009 132.9
2010 184.1
2011 169.8
2012* 112.1
Araç (bin adet)
2007 147.3
2008 146.0
2009 144.1
2010 148.1
2011 151.9
2012* 136.8

Otoyollar
Gelir (bin dolar)
2007 298.2
2008 280.6
2009 269.6
2010 376.9
2011 364.8
2012* 311.5
Araç (bin adet)
2007 155.7
2008 163.7 2009 170.0
2010 181.4
2011 197.8
2012* 194.3
* 11 aylık verilerdir

bigPara.com