scorecardresearch.com

Körfez köprüsü dünya dördüncüsü olacak

Körfez köprüsü dünya dördüncüsü olacak
İzmir-İstanbul arasını 3.5 saate indirecek otoyolun en kritik aşaması İzmit Körfezi köprüsünün rüzgâr testleri İtalya'da yapıldı.
Haber: DENİZ ZEYREK / Arşivi

İzmir- İstanbul Otoyolu’nda İzmit Körfezi’ni geçmek için inşa edilecek köprünün rüzgar testleri maket üzerinden başarıyla gerçekleştirildi. İki kule arasındaki 1550 metrelik uzunluğu ile dünyadaki 4. Avrupa ’daki 2. büyük asma köprü olacak köprünün toplam uzunluğu 2 bin 682 metre olacak. Kule ayakları deprem riskine karşı yere sabitlenmek yerine 40 metre derinlikte inşa edilecek sabit platformlara esnek bir şekilde oturtulacak köprü, planlandığı gibi inşa edilirse 3.5 yıl sonra araç geçişlerine açılacak. 

2. köprüyü yapanlar yapıyor
9 Nisan 2009 günü ihalesi yapılan ve Yap-İşlet-Devret modeliyle gerçekleştirilecek, İzmir-İstanbul arasını 3.5 saate indirecek otoyolun en kritik aşaması İzmit Körfezi geçişi olacak. Geçiş, 2 bin 682 metre uzunluğunda asma bir köprü ile sağlanacak. Asma köprüyü daha önce Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nü yapan Japon IHI ve ITOCHU şirketlerinin oluşturduğu konsorsiyum inşa edecek. Köprünün projelendirmesini bu konudaki en deneyimli şirketlerden biri olan Danimarkalı COWI gerçekleştiriyor. 

Deprem için özel önlem 
Köprünün tasarımında ölü yük ve trafik yükleri ile sıcaklık, rüzgâr ve deprem etkileri de dikkate alındı. Deprem bölgesi olan İzmit Körfezi’ndeki jeolojik, jeoteknik ve sismik çalışmaları da FUGRO şirketi yaptı. Köprünün ayak yerleri ve asma halatlarının bağlı olacağı yerler bu çalışmalar sonunda belirlendi. Köprü kuleleri, deprem riski nedeniyle yere sabitlenmeyecek. Bunun yerine kule tabanlarına deniz altında biri 34,1, diğeri 40,8 metre derinliğinde iki sabit platform (Keson) yapılacak. Kuleler bu platformlara oturtulacak. Böylece zemindeki deprem hareketliliklerinde köprü kulelerinin karşılaşacağı kuvvet en aza indirilmiş olacak. Körfez asma köprüsü 2475 yılda bir yaşanabilecek yaklaşık 8 (richter) büyüklüğündeki depremlere dayanıklı olacak. IHI yöneticileri, asma köprülerde depremin önemli bir risk olmadığını, rüzgârın asma köprüler için daha önemli bir sorun olduğunu açıkladı. 

Fırtınada kapanacak 
Milano Politeknik Üniversitesi’nde köprünün rüzgâr ve türbülans testleri de model üzerinde başarıyla tamamlandı. Saniyede 75 metre hızındaki güçlü rüzgarda salınım göstermeyecek, saatte 208 kilometre hızda bir rüzgâra kadar rezonansa girmesi beklenmeyen köprünün, rüzgâr hızı saatte 110 kilometreyi bulana dek trafiğe açık tutulabileceği belirtildi. İzmit asma köprüsü, üç şerit gidiş, üç şerit geliş olacak. Altından büyük gemilerin de geçebileceği köprü yaya geçişine kapalı olacak.

Yıldırım: Açılışında koşarak geçerim
Köprünün rüzgar tüneli testlerinin üçüncüsüne Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Türkiye ’nin Roma Büyükelçisi Hakkı Akil, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Karayolları Genel Müdürü Cahit Turan ve alt yüklenici Türk firmaları Nurol, Özaltın, Makyol, Yüksel ve Göçay ile İtalyan şirket Astaldi’nin temsilcileri katıldı. Bakan Yıldırım, açılışta yürüyerek geçip geçmeyeceği sorulduğunda, “Nasip olursa açılışında yürüyerek değil koşarak geçerim” dedi.

Dünya dördüncüsü, Avrupa ikincisi
İzmit Körfezi asma köprüsünün teknik özelliklerine ilişkin önemli rakamlar şöyle:
Köprü orta açıklığı: 1550 metre
Köprü kuleleri ile kara
arasındaki mesafe: 566’şar metre
Asma köprünün karadan karaya uzunluğu: 2 bin 682 metre
Kulelerin deniz yüzeyinden yüksekliği: 252 metre
Kulelerin deniz altında
kalan kısmı: Birincisi 40,8, ikincisi 34,1 metre
Kulelerin oturtulacağı kesonlardaki çelik
kazık sayısı: 204
Köprünün orta açıklığında denizden yüksekliği: 64 metre
İki kule arasında gemilerin kullanacağı alanın
genişliği: 1000 metre
Köprü kablolarının çapı: 80 cm
Köprüde kullanılacak çelik ağırlığı: 71 bin ton

Avrasya Maratonu’nda yıkılma riski yokmuş
Boğaziçi Köprüsü’nde her yıl yapılan Avrasya Maratonu’nun köprüye ölümcül zarar vereceği iddialarını değerlendiren bir İtalyan uzman şu bilgiyi verdi: “Maraton sırasındaki görüntüleri inceledik. Köprüdeki salınım açısı sadece 2 dereceydi. Boğaziçi bu tür bir salınıma 1 milyon saat dayanabilir. Yani maraton 1 milyon saat kesintisiz sürerse ancak yıkılma riski ortaya çıkar.”

http://www.radikal.com.tr/108923710892370

YORUMLAR

Bu habere henüz yorum yazılmamış.