Korsan fena çarpıyor

Türkiye'de, korsan satışlar önlenebilseydi müzik piyasasının 2005 cirosu 30 milyon değil yaklaşık 85.2 milyon YTL olacaktı. Devletin bu işteki vergi kaybı ise 32.4 milyon YTL'yi buluyor.
Haber: ÇAĞRI BİLGİN / Arşivi

İSTANBUL - Türkiye müzik pazarında korsan tüketimi çok hızlı ilerliyor. 2005 yılı verilerine göre, pazarın yaklaşık yüzde 52'sini korsan ürünler oluşturuyor. Yapılan hesaplara göre eğer korsan satışlar önlenebilmiş olsaydı reel fiyatlarla elde edilebilecek ciro 85.2 milyon YTL olacaktı. Turkcell Katma Değerli Servislerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Cenk Serdar'ın verdiği bilgiye göre korsan tüketimden devletin vergi kaybı da 32.4 milyon YTL'yi buluyor. Toplamda (ciro ve vergi) 117.6 milyon YTL'lik kayıp yaşanıyor. Türkiye'de müzik sektöründe bandrollü satış 2004 yılında 45 milyon YTL iken, 2005'te bu rakam 30 milyon YTL'ye geriledi.
Mücadele başlattı
Turkcell, müşterilerinin tek bir adresten tüm katma değerli Turkcell servislerine ulaşımını sağlayan 'turkcell-im'in içeriğinde yer alan müzik parçalarının telif hakları dahil olmak üzere, mobil müzik alanında korsan paylaşımı önlemek ve dijital müzik pazarını büyütmek için yerli meslek birlikleriyle anlaşmalar imzaladı.
Cenk Serdar, artık dünyada ve Türkiye'de dijital müzik pazarında internetten ve mobil telekom sektöründen söz edildiğini vurguladı. Serdar ayrıca, dünya mobil telekom sektörünün müzik endüstrisine 'ÇalarkenDinlet' (ÇalarkenDinlet servisi sizi arayan kişilerin siz telefonu açmanızı beklerken duydukları standart ton yerine, komik mesaj veya ses efektiyle değiştirmenizi sağlar) gibi yeni kanallar yaratmasıyla birlikte, müzik meslek birlikleriyle yapılan anlaşmalar ve telif takip altyapılarıyla da korsanla mücadeleye katkı sağladığını, bu konuya Türkiye'de Turkcell'in öncülük ettiğini dile getirdi.
33.5 milyar dolarlık pazar
Serdar'ın verdiği bilgiye göre dünya müzik pazarının durumu 2000'deki 37 milyar dolar seviyesinden sonra 2005 yılında 33.5 milyar dolara geriledi. Bu kaybın en büyük nedenleri arasında kullanıcıdan kullanıcıya paylaşım, korsan ve diğer eğlence ürünlerinden doğan rekabetin artması gösteriliyor. Dünya müzik pazarının yasal olmayan büyüklüğü de 5 milyar dolar, yasal dijital pazar büyüklüğü ise 1.1 milyar dolar (toplam müzik pazarının yüzde 3'ü) olarak hesaplandı. Mobil müzik pazar büyüklüğünün 2010 yılında 11 milyar doları bulması bekleniyor.
470 milyon dijital şarkı
Dijital müzik satışlarında internet ve mobil ürünlerin payları eşti. Avrupa pazarında mobil önde. Dijital satıştan elde edilen gelir de giderek artıyor. Dünyada dijital müzik pazarında tüm şarkı sayısı 160 milyon adetten 470 milyona yükseldi. Müzik videoları ve mobil tüm şarkılar gibi yeni formatlar en hızlı büyüyen paylar olarak karşımıza çıkıyor, buradaki artış oranı yüzde 180.
Hâlâ kaset satılıyor
2005 yılı verileriyle mobil müzik pazarında kullanıcıların en çok 'zil sesi ve melodi' indirdiği gözlendi. Zil sesi ve melodilerin oranı yüzde 89'u buluyor. Bu rakamın 2010 yılında yüzde 60'a gerileyeceği tahmin ediliyor. Yaşanacak gerilemenin 'tüm şarkı indirme' ve 'çalarken dinleme' oranlarına aynı oranda artış olarak yansıyacağı tahmin ediliyor.
2005 yılı itibarıyla Türkiye'de müzik pazarının durumuna bakıldığı zaman kaset satışlarının hâlâ başı çektiği görülüyor. Tüm müzik albümü satışlarının yüzde 51'ini yerli müzik kasetleri oluşturuyor. Yerli müzik CD satışlarının oranı da yüzde 41. Toplam satışlarda yabancı müzik CD'lerinin payı yüzde 6'da kalırken, yabancı müzik kasetleri de yüzde 2'lik paya sahip bulunuyor. Yine 2005 yılı rakamlarına göre Türkiye'de bandrol sayısı 30 milyon 750 bin 888 adet. Bu rakamın yüzde 92'si yani 28 milyon 332 bin 811 adeti yerli yapımlara ait.