Kredi borçlularına 'sözleşmenizi yenilemeyin' uyarısı

Kredi borçlularına 'sözleşmenizi yenilemeyin' uyarısı
Kredi borçlularına 'sözleşmenizi yenilemeyin' uyarısı
Tüketiciler Birliği Başkan Yardımcısı Mustafa Dinç, KKDF oranın artırılmasıyla ilgili olarak bankaya çağrılan ve yeni sözleşme imzalaması istenen tüketicilere 'sözleşmenizi asla yenilemeyin' çağrısında bulundu.

Hükümetin ekonomide yeni finansal riski önlemek amacıyla Kaynak Kullanımı Destekleme Fonu’na (KKDF) yaptığı zam, daha önce tüketici kredisi çekenlere ek yük getirecek. Bankadan 100 bin lira kredi kullanan bir vatandaşın aylık geri ödemelerine, kredinin faizine göre, 100 liraya yakın ek maliyet yansıyacak. Bankalar, sözleşmelerinde yer alan maddelere dayanarak bu maliyetin müşteriye yansıtılacağını kredi çekenlere gönderdiği mektupla bildiriyor. Uygulama yaklaşık 9 milyon vatandaşı ilgilendiriyor. 

Hükümet KKDF kesintisini kriz döneminde tüketici kredilerinin maliyetini düşürmek ve iç talebi canlandırmak için yüzde 15’ten yüzde 10’a indirdi. Krizin yaraları sarılmaya başlayınca bu kez kredilerdeki hızlı artışın ekonomiyi ısıtabileceği kaygısıyla KKDF kesintileri bu aydan itibaren yeniden yüzde 15’e yükseltildi.

Sözleşmeye dayandırıyorlar 
Tüketici hakları avukatı Arzu Dirican, bu artışın önceden alınmış kredilere de yansıtılmasının, kredi sözleşmelerinde yer alan bazı ‘ayrıntı maddelere’ dayandırıldığını söyledi. Dirican, her sözleşmede biçimi farklı olsa da tüm sözleşmelerde “Vergi ve fon kesitlerinde meydana gelecek değişiklikler, kredi kullanıcısına yansıtılır” maddesine benzer ifadeler yer aldığını belirtti. Dirican’a göre, fon kesintilerindeki artışın yalnızca yeni kullanılan kredilere yansıtılması gerekiyor. Tüketici Dernekleri Federasyonu (TÜDEF) Genel Başkanı Ali Çetin ise yaptığı açıklamada uygulamanın durdurulması için dava açmaya hazırlandıklarını belirtti. Çetin, “Yasalar çok açık, herhangi bir düzenleme geriye doğru uygulanamaz” dedi.

"SÖZLEŞMENİZİ YENİLEMEYİN"
Tüketiciler Birliği Başkan Yardımcısı Mustafa Dinç, Kaynak Kullanımı Destekleme Fonu (KKDF) oranın artırılmasıyla ilgili SMS gönderilerek bankaya çağrılan ve yeni sözleşmeyi imzalaması istenen tüketicilerden yoğun şikayet almaya başladıklarını belirterek, "Sözleşme yenileme çağrısı yapılan tüketicilere, ’sözleşmenizi asla yenilemeyin’ çağrısında bulunuyoruz" dedi.
KKDF’nin örneğin 20 bin lira kredi kullanan ve 2 bin lira ödemek durumunda olan tüketiciden, faiz oranın yüzde 10 yani 200 lira KKDF ödediğini ifade eden Dinç, "Bu oran 28 Ekim itibariyle Bakanlar Kurulu kararı ile yüzde 15’e çıkarıldı. Böylece 200 lira KKDF ödeyen kişiler artık 300 lira ödeyecek" diye konuştu.

"UYGULAMA GERİYE DÖNÜK OLARAK İŞLETİLEMEZ"
Mevcut kanunlara göre, tüketici kredilerinde yeni uygulamalar ve şartların geriye doğru yürütülemeyeceğini vurgulayan Dinç, şunları kaydetti: "Bakanlar Kurulu 28 Ekimden itibaren bu oranı artırırken, Bankalar Birliği Maliyeye ’Bunu geçmiş kredilere uygulayabilir miyiz?’ diye bir soru soruyor. Maliye de vergi usul hukukuna göre geriye yürütülmeme esası ve Tüketiciyi Koruma Kanunu’nun 10. maddesini hiçe sayarak, geçmiş kredilerden de bunun alınmasını istiyor. Aynı Maliye 2004 yılında söz konusu benzer değişikliklerin geçmiş kredilere uygulanamayacağı yönünde görüş bildirmişti. 4077 sayılı Tüketiciyi Koruma Kanunu’nun tüketici kredilerini düzenleyen 10. maddesi, ’...taraflar arasında atfedilen sözlemede öngörülen kredi şartları, sözleşme süresi içinde tüketici aleyhine değiştirilemez’ diyor, yani hüküm çok açık. Ayrıca Vergi Usül Kanunu’na göre mükellefin lehine olmayan uygulamalar geriye yürütülemez."

HAKEM HEYETLERİNE BAŞVURU YOLU AÇIK
Bu aşamada tüketicilerin SMS’ler gönderilerek bankalara davet edilip sözleşmelerin yenilenmek istendiğini dile getiren Dinç, "Bakanlar Kurulu kararıyla yüzde 10’dan 15’e çıkarılan KKDF oranı sadece yeni kredi talep edenler için uygulanabilir. Sözleşme yenileme çağrısı yapılan tüketicilere, ’sözleşmenizi asla yenilemeyin’ çağrısında bulunuyoruz. Bu hukuksuzluğu dikkate almayın. Bankalar, altında tüketicinin imzası olmadan yapılacak sözleşmenin hükümlerini uygulayamaz, tüketiciden bu farkı tahsil edemez" dedi.
Dinç, eğer banka yine de sözleşme imzalamadan bunu yaparsa, tahsil edilen fark miktarı için vatandaşların, "fazla tahsilat yapıldığı" gerçekçesiyle Tüketici Hakem Heyetlerine başvurabileceklerini sözlerine ekledi.

bigPara.com

    ETİKETLER:

    Mayın

    ,

    SMS