Kredinin hediyelisi de çıktı

Bireysel kredilerde vade ve faiz açısından birbirine yakın seçenekler sunan bankalar, hazırladıkları ürün paketleriyle yarışta öne çıkma çabasına girdi.
Haber: YASEMİN KAPIYOLDAŞ / Arşivi

İSTANBUL - Bireysel kredilerde vade ve faiz açısından birbirine yakın seçenekler sunan bankalar, hazırladıkları ürün paketleriyle yarışta öne çıkma çabasına girdi. Tüketici kredilerinde iddialı bankalar arasında yer alan Finansbank'ın hediyeli konut kredisi paketi, bunlardan biri. İş Bankası da Maximum Ev Paketi'yle tüketiciye faiz avantajı sağlıyor.
Tüketici kredilerinde bankalar arasında yaşanan yoğun rekabet, kullanılan kredi tutarına da yansıdı. 2005'te kullanılan tüketici kredisi yüzde 120 artışla 28.5 milyar YTL'ye çıktı. Ancak asıl çarpıcı olan yüzde 368 artan konut kredileriydi. 2005 Aralık sonu itibarıyla kullanılan konut kredisi tutarı 12.3 milyar YTL oldu.
Finansbank Bireysel Pazarlama birim sorumlusu Tunç Akyurt da 2005'in rekabet açısından zorlu geçtiğini vurguladı. Konut kredilerinde yıl sonuna doğru hızlanan fiyat ve vade yarışı nedeniyle marjlar da sınırlandı. Akyurt, faizlerin geldiği seviye dikkate alındığında yıllık bazda 1-1.5 puan kadar oynayabileceğini, dolayısıyla faiz üzerinden rekabet şansının kalmadığına işaret etti.
Sigorta poliçesi hediye
Bu noktada bankaların farklılaşma çabaları sonucunda ortaya 'bankacılık paketleri' çıktı. Finansbank'ın '5'li paket'i bunlardan biri. Tunç Akyurt'un verdiği bilgiye göre, bu paketin içinde 'otomatik hesap-ATM kartı-kredi kartı-kredili mevduat-otomatik (fatura) ödeme talimatı' var. Banka, beş yıldan uzun vadeli konut kredilerine uyguladığı yüzde 1.08 faizini, bu paket alındığında yüzde 1.07 oranına düşürüyor.
Yine konut kredisi müşterilerine yönelik hazırlanan, içinde otomatik hesap, kredili mevduat hesabı, otomatik fatura ödeme, kredi kartı ve nakitcard'ın bulunduğu özel bankacılık paketi alındığında 'Ailem Ferdi Kaza Sigortası' veya 'Eşya ve Konut Sigortası' bir yıllık poliçesi bedava veriliyor. Bu paketle YTL ve döviz mevduatına özel faiz uygulanıyor. Yine taşıt ve tüketici kredisinde özel faiz ve vade olanağı tanınıyor. 'Her şey içinde' paketinde, konut alırken yapılması zorunlu masraflar için ihtiyaç kredisi alınıyor. Bu paket, konut ile tüketici kredisini bir araya getiriyor. Böylece konut kredisi müşterisi, dosya ve ekspretiz ücreti, konut, hayat ve dask sigortaları gibi çeşitli ödemeleri cebinden beş kuruş çıkmadan yapıyor.
Hatta emlakçı komisyonu bile faturalandığında tüketici için sorun olmaktan çıkıyor.
Hızı 'yüksek' olan banka kazanıyor
Faiz rekabetini bitiren bankaların tüketiciyi cezbetme yöntemlerinden bir diğeri de hız. Bu yarışta Akbank, 'cep kredi'yle arayı açmış görünüyor. Ancak, çoğu bankanın internet aracılığıyla ya da çağrı merkezi üzerinden kredi başvurusuna imkân veren uygulamaları var. Denizbank'ın 'Alo Kredi' kampanyası da bankanın çağrı merkezi üzerinden yürütülüyor. 5 bin YTL'ye kadar kefilsiz verilen tüketici kredisi için devlet memurları başvurabiliyor. Kredi talebine yanıt bir günde veriliyor.
Finansbank'ın 'Finans Ekspres'inde ise ana kanal internet. Tüketici, anlaşmalı satış noktalarından, ki bu bir otomobil galerisi, bir mobilya mağazası olabilir, satıcı aracılığıyla internetten başvurusunu yapıp ön onay alıyor.
Bireysel kredilerde pazar liderliğini ele geçiren Akbank'ın 'cep kredi'si de şubeye gitmeden kredi başvurusunu mümkün kılıyor. Sistem, 'Cep telefonları aracılığıyla 20 dakikada kredi' sloganıyla tanıtılıyor. İhtiyaç kredisi iki yıl vadeli ve kefil istenmiyor. Taşıtta vade dört yıla, konutta ise 20 yıla kadar uzuyor. Kredi onaylandıktan sonra gerekli evrakla şubeye gidip sözleşme imzalamak gerekiyor.
Garanti Bankası ise bankanın uyguladığı hızlı sistemlere örnek olarak 'online kredi başvuru sistemi'ni gösteriyor. Anlaşmalı markalar için taşıt kredilerinde uygulanan sistemle tüketiciye hızlı başvuru ve ön onay imkânı veriliyor. Bunun dışında banka 'esnek ödeme planı' da uyguluyor. Teknolojik altyapı gerektiren 'hızlı sistemler'lerde tüketici bilgileri çeşitle kademelerden geçerek kontrol ediliyor. Başlıca adresler, Merkez Bankası, Kredi Kayıt Bürosu ve Mernis. Her bankanın kredi politikasına bağlı 'kredi skorlama modeli' ise son sözü söylüyor.