'Kriz cesaretli liderler için fırsat sunar'

'Kriz cesaretli liderler için fırsat sunar'
'Kriz cesaretli liderler için fırsat sunar'

Muhtar Kent, geçtiğimiz ayın başlarında Dünya Bankası?nın 2009?da dünya ekonomisinin daralacağını bildirdiğini, bunun İkinci Dünya Savaşı?ndan sonraki ilk küçülme olduğunu söyledi. FOTOĞRAF: ERHAN ELALDI / AA

Kriz nedeniyle geçtiğimiz 12 ay içinde 52 trilyon dolarlık bir servetin yok olduğunu belirten Coca-Cola Başkanı Muhtar Kent, 'Bu, dünyanın bir yıllık GSMH'sına eşit. Kriz acı verici olsa da akıllı, cesaretli liderler için fırsat da sunuyor' dedi
Haber: SATFİYE YUVA KİREÇCİ / Arşivi

İSTANBUL - Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) ve Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM) işbirliği ile düzenlenen Dünya Türk Girişimciler Kurultayı, 80 ülkeden gelen 2 bin iş adamının katılımıyla İstanbul’daki Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı’nda dün başladı.
Kurultayda bir konuşma yapan Coca Cola Başkanı ve Dünya Türk İş Konseyi Yüksek İstişare Kurulu Başkanı Muhtar Kent, “İçinde bulunduğumuz küresel kriz akıllı, cesaretli liderler için bir fırsat sunabilir, daha doğrusu sunmalıdır. Zaman paniklemenin zamanı değildir” dedi. Yurtdışında yaşayan Türkler olarak her platformda Türkiye’ye yardımcı olmayı istediklerini söyleyen Kent, “Bugün dünyanın içinde bulunduğu mali kargaşa içinde sesimizin daha güçlü çıkması için birlikte, beraberce ortak bir zeminde buluşabilmek hiç bu kadar önemli olmamıştı” diye konuştu. 

Her yerde bir Türk var
Kent, dünyanın neresine giderse gitsin muhakkak müteşebbis bir Türk vatandaşı ile karşılaştığını, yurtdışında 1 milyondan fazla Türk girişimci bulunduğunu, bunun Türkiye’de çalışan toplam nüfusun neredeyse yüzde 5’ini oluşturduğunu anlattı. Kent, “Bu hakikaten geliştirilmesi, koordine edilmesi gereken müthiş bir gücün varlığı demektir. Beraberce büyümek ve sinerjiler yaratabilmek için yapabileceğimiz çok iş var” dedi.
Risklerin herkes için olduğunu, Türkiye’nin diğer birçok ülkeye nazaran mevcut ekonomik zorluklar karşısında daha iyi bir pozisyonda olmasına rağmen, hiç kimsenin bu krizden muaf olmadığını ifade eden Kent, “Türkiye dışında çalışan, iş yapan bizler de kesinlikle muaf değiliz. Bazıları diğerlerinden daha esnek olabilir ama bu dünyada herkes bu karışıklıktan etkilenmiş durumda” açıklamasını yaptı.
Bir dizi olağan dışı olayların dünyayı bu noktaya getirdiğini söyleyen Kent, enerji krizi, gıda krizi, ardından tutsat, daha sonra bankacılık krizi ve şimdi de küresel durgunluk yaşandığını belirtti. Kent, “Önümüzdeki aylarda ve yıllarda devletlerin ekonomilere bir defada bu kadar yüksek miktarlarda nakit sürmesi sonucu ortaya çıkabilecek yüksek enflasyon rakamları ihtimaline karşı hazırlıklı olmamız gerekiyor” şeklinde konuştu.
Kent, geçtiğimiz ayın başlarında dünya bankasının 2009’da Dünya ekonomisinin daralacağını bildirdiğini, bunun  İkinci Dünya Savaşı’ndan sonraki ilk küçülmeye tekabul edeceğini vurguladı.

‘Panikleme zamanı değil’
Muhtar Kent, “Geçtiğimiz 12 ay içinde 52 trilyon liralık bir servet dünyadan silindi gitti. 38 trilyon dolarlık öz sermaye, 14 trilyon dolarlık da emlak değeri kayboldu. Bu bir yıllık dünyanın GSMH’sına eşit ve bunun hemen hemen tamamı dünyadaki orta sınıfta yaşayan insanlardan çıktı gitti” dedi. Türkiye’de Devlet İstatistik Enstitüsü’nün yaptığı bir araştırmaya göre, vatandaşların yüzde 90’ından fazlasının önümüzdeki yıl içinde bir araba veya ev alabilmenin mümkün olmadığını belirttiklerine işaret eden Kent, şunları kaydetti:
“Benim şahsi fikrim, içinde bulunduğumuz kürsel kriz bizim kuşak için kapsamlı, acı verici bazen benzeri görülmemiş olsa da akıllı, cesaretli liderler için bir fırsat sunabilir, daha doğrusu sunmalıdır. Zaman paniklemenin zamanı değildir. Bizler bu filmi birkaç kez önce gördük. Türkiye daha önce bu tip krizler yaşandı. Daha kuvvetli ve esnek olarak bu krizden çıktı. Esasında tarihteki bu kritik anı, işlerimizi ve kurumlarımızı kuvvetlendirmek için kullanmalıyız. Bugün itibarıyla içinde bulunduğumuz bu süreç bence krizden doğacak yeni fırsatlara karşı nasıl daha güçlü ve nasıl daha hızlı tedbirlerle, daha esnek olarak neler yapabileceğimize karar verme zamanıdır.”

Yatırıma devam
Tarih defalarca, zor ekonomik zamanlarda da işe, insanlara, kurumlara odaklanılması ve yatırımlara devam edilmesi durumunda uzun vadeli rekabet olanaklarının daha da güçlendirildiğini gösterdiğini anlatan Kent, Türk girişimcilerin son yıllarda yeni pazarlara açılma konusunda elde ettiği başarılara dikkat çekti. Kent, “2002’den bu yana ihracat rakamları hemen hemen dört kat artarak 130 milyar dolara ulaştı. İhraç ürünlerimizin yüzde 80’i gelişmiş ülkelere ihraç edilen sanayi ürünleri. Önümüzde çok büyük fırsatlar var. Dünyayı saran ticari ve diplomatik ilişkilerimiz, yenilikçi ruhumuz ve Türkiye’ye hepimizin olan sevdası ülkemizin büyümesini geliştirmek için bence harikalar yaratabilir” diye konuştu.

‘Türkiye markası gelişmeli’
2020 yılına gelindiğinde dünyada 1 milyar insanın daha orta sınıfa katılmış olacağını ifade eden Kent, 900 milyon insanın daha kentlere göçmüş olacağını, demog-rafik yapı ve yaşam tarzlarında bir çok yönden dünyada radikal değişimler yaşanacağını kaydetti. Muhtar Kent, şunları belirtti:
“Bugün Meksika’daki nüfus artış hızı Amerika’nın altına inmiş durumda. Birçok teknolojik yenilikler bizleri daha da yakınlaştıracak. Ancak bütün bu fırsatların yanı sıra varlığımızı sınırlar ötesine ve yeni pazarlara taşırken işimizi ve itibarımızı yönetme konusunda artan zorluklar da beraberinde gelmektedir. Küresel markalarımızı geliştirmek, büyütmek ve de korumak asla bu denli zor olmamıştı.
Bugün burada herkes bir markayı temsil etmekte. İşletmeler hükümetler gönüllü kuruluşlar... Türkiye de bir ülke olarak bir marka imajını yansıtıyor. Ülkeler ve şirketler bir anlamda aynı kuramlarla çalışırlar. Rekabet etmek zorundalar, büyümek zorundalar, insanlarına fırsatlar sunmak zorundalar ve markalarını dinamik bir şekilde korumak ve değerini artırmak zorundalar. Hepimizin Türkiye markasının geliştirilmesi konusunda oynayabileceği önemli roller var.
Yelkenlerimizde şu an olduğundan daha fazla rüzgar olması gerekiyor bu konuda. Birçok ülkenin aksine biz daha çok farkındalık konusunda yetersizlikten muzdaribiz. Şu anda markamız olması gereken değerinin altında ama biz bunu kolayca düzeltebiliriz.”