Kriz yılında en büyük özel şirket Tüpraş oldu, devler kâra odaklandı

Kriz yılında en büyük özel şirket Tüpraş oldu, devler kâra odaklandı
Kriz yılında en büyük özel şirket Tüpraş oldu, devler kâra odaklandı

Tüpraş 2009 yılını 20 milyar 330 milyon 633 bin lira ciroyla kapattı. Bu arada Capital500 de cirosu milyar lirayı aşan şirketlerin sayısı 2008 e göre 7 adet gerileyerek 68 oldu.

*Capital Dergisi'nin araştırmasına göre 2009'da Türkiye'nin en büyük cirolu özel sektör şirketi yine Tüpraş oldu. İkinci sırada Petrol Ofisi, üçüncü sırada Türk Telekom yer aldı
*2009'da ilk 500 şirketin toplam cirosu yüzde 7 küçülürken, kârları ise yüzde 14.6 oranında arttı. Bu da şirketlerin geçen yıl cirodan çok kâra odaklandığını gösteriyor

İSTANBUL - Tüpraş geçen yıl da Türkiye’nin en büyük özel şirketi oldu. Capital Dergisi’nin ciroya göre yaptığı sıralamada Tüpraş’ı Petrol Ofisi ve Türk Telekom izledi. 13 yıldır yayınlanan ‘Türkiye’nin En Büyük 500 Şirketi’ araştırmasının 2009 sonuçları ciroları eriyen dev şirketlerin karlarının arttığını ortaya çıkardı. Bu, şirketlerin pazar payından çok kara odaklandıklarını gösterdi. 

İlk iki şirket aynı kaldı
Capital’in ağustos sayısında yer alan ‘Türkiye’nin En Büyük 500 Şirketi’ araştırmasına göre 2009’da dev şirketlerin ciroları yüzde 7 küçüldü. Cirosal performansı 2008’de yüzde 18 artarken, 2009’da yüzde 8’e geriledi. Devlerin son 5 yıldır büyümede kan kaybettiğini ortaya çıkaran araştırmaya göre listenin zirvesinde bir değişiklik olmadı.
Son 3 yıldır Tüpraş’ın, liderliğini koruduğu sıralamada bu şirketi Petrol Ofisi ve Türk Telekom izledi. Devlerin cirolarındaki küçülmeye rağmen karlarındaki artış ise dikkat çekti. Araştırmaya göre bunun nedeni geçen yıl şirketlerin önceki yıla göre pazar payından çok kârlılığa odaklanması. 2008 yılında yüzde 24 gerileyen karların, 2009’da yüzde 14.6 artması bunun göstergesi. Capital500’ün, İstanbul Sanayi Odası’nın 500 büyük firma araştırmasından farkı net satışları ve perakende, havayolu, ticaret sektörlerini de kapsaması. 2008’deki listesinde 75 şirket milyar TL barajını aşarken, 2009’da bu sayı 68’e geriledi. 2004’te cirolarını yüzde 38 artıran kulüp üyeleri, 2009 cirolarını yüzde 8 artırabildi. 
2009’da Devler Ligi’ndeki 500 şirketin toplam cirosu krizin başladığı 2008 yılına göre nominal anlamda yüzde 7 küçüldü. Reel anlamda ise küçülme oranı yüzde 11,7’ye ulaşıyor.  Bunun en önemli nedeni ise geçtiğimiz yıl şirketlerin bir önceki yıla göre pazar payından çok kârlılığa odaklanmış olması. Listedeki şirketlerin 2008 yılında kârlılıklarında yüzde 24 gerileme yaşarken, bu yıl yüzde 14,6 büyüme kaydetmeleri de bu savı destekliyor. Reel anlamda kârlılıkta yaşanan artış oranı ise yüzde 8,8. (Radikal)