Krizde darbe yiyen reklam yatırımları yılın ilk yarısında yüzde 36 arttı

Krizde darbe yiyen reklam yatırımları yılın ilk yarısında yüzde 36 arttı
Krizde darbe yiyen reklam yatırımları yılın ilk yarısında yüzde 36 arttı

Piyasalardaki hareketliliğin reklam sektörüne olumlu biçimde yansıdığını belirten Yiğit Şardan, reklam yatırımlarında yıl sonunda yüzde 30 un üzerinde büyüme beklediklerini söyledi. FOTOĞRAF: NURHAN ÇORLU / AA

Reklamcılar Derneği'nin verilerine göre, reklam yatırımları yılın ilk yarısında yüzde 36'lık büyümeyle 1.8 milyar TL'ye ulaştı. Son dönemde artan internet reklamı yatırımlarının da 121 milyon TL'ye yükselmesi dikkat çekti

İSTANBUL - Krizde ciddi kan kaybeden reklam yatırımları bu yılın ilk yarısında yeniden canlandı. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 36 artan yatırımlar, sektöre umut oldu. Reklamcılar Derneği üyesi medya ajanslarının verileriyle hazırlanan 2010 yılı ilk yarı reklam yatırımlarına ilişkin düzenlenen basın toplantısında konuşan Reklamcılar Derneği Başkanı Yiğit Şardan, 2010 yıl sonu tahminlerine göre, reklam yatırımlarının 2009’a göre yüzde 30’un üzerinde büyüyerek 3.6-3.7 milyar lira civarında olacağının tahmin edildiğini söyledi.
Şardan, yılın ilk altı ayında toplam 1 milyar 835 milyon lira olarak gerçekleşen reklam harcamalarında, 2009 yılının aynı dönemine göre yüzde 36.33’lük büyüme gerçekleştiğini ifade etti. Şardan, bu dönemde televizyon reklamlarının geçen yıla göre yüzde 45.92 büyümeyle 699 milyon liradan 1 milyar 20 milyon liraya çıktığını, artışta en fazla büyümenin ise 74 milyon liradan 121 milyon liraya yükselen internet reklam yatırımlarında görüldüğünü kaydetti.

İletişim, gıda başı çekti
Şardan, yatırımların yüzde 55.59’unun televizyon, yüzde 26.70’inin basın, yüzde 7.03’ünün açık hava, yüzde 6.59’unun internet, yüzde 2.78’inin radyo ve yüzde 1.31’inin sinema reklamlarından oluştuğunu belirtti.
Piyasalardaki hareketliliğin reklam sektörüne olumlu biçimde yansımaya devam ettiğini vurgulayan Şardan, Reklamcılar Derneği’nin 2010 yıl sonu tahminlerinin bu olumlu havanın süreceği yönünde olduğunu söyledi. Geçtiğimiz yıl reklam yatırımlarının yüzde 15 daraldığını hatırlatan Şardan, “Reklamcılar Derneği üyelerinin beklentilerine göre, reklam yatırımlarının 2010 yıl sonunda ise yüzde 30’ün üzerinde büyüyerek 3.6-3.7 milyar lira civarında olacağı tahmin ediliyor. Bu oran, Avrupa ölçeğinde en hızlı büyüyen ülkenin Türkiye olacağına işaret ediyor” diye konuştu. 2010’da reklam yatırımlarında büyümenin itici gücünü iletişim, finans, gıda, otomotiv ve inşaat sektörlerinin oluşturduğunun altını çizen Şardan, ayrıca mecra fiyatlarının, kriz öncesi normallerine kavuşmasının da belirleyici bir faktör olduğunu ifade etti.

‘İlaçta kanunu bekliyoruz’     
Toplantının ardından soruları da yanıtlayan Şardan, ilaç şirketlerinin reklam verebilmesine ilişkin çalışmalara dair bir soru üzerine, bu konunun uzun süredir gündemde yer aldığını belirterek, “Sektör olarak ilaç, ciro kazanamadığımız bir alan. İlgili kanunun çıkması için uzun zamandır uğraşılıyor. Dünyanın gelişmiş tüm ülkelerinde olan bir kanunun Türkiye’de çıkmasını arzu ediyoruz. Zannediyorum önümüzdeki dönemlerde kanun yapıcıların önüne bu konu gelecektir. Ama şimdiye kadar çıkarılmaması, büyük hayal kırıklığı yarattı” dedi.
Şardan, siyasi gündemin sektöre etkisine ilişkin de, reklam yatırımlarının siyasi krizlerden eskisi kadar etkilenmeyeceğini, bu krizlerin olmaması halinde reklam yatırımlarında öngörülen rakamların üzerinde büyüklüklere ulaşılabileceğini söyledi.
Yiğit Şardan, mart ayında da 2009 reklam yatırımlarını açıklamıştı. 2008’de 3 milyar 241 milyon TL olan medya yatırımları krizin etkisiyle geçen yıl yüzde 15 azalarak, 2 milyar 767 milyon TL olarak gerçekleşmişti. Yatırımların yüzde 52.11’ini televizyon, yüzde 29.56’sını yazılı basın, yüzde 7.16’sını açıkhava, yüzde 6.58’ini internet, yüzde 3.18’ini radyo, yüzde 1.41’ini sinema reklamları oluşturmuştu. Ancak, 2009’un son çeyreğinde okula dönüş, bayram ve yılbaşı nedeniyle oluşan hareketlilik reklam sektörünü de olumlu etkilemişti. (aa)

‘Krizde reklamveren talepleri değişti’
Reklamcılar Derneği Genel Müdürü Ayşegül Molu da, Avrupa İletişim Ajansları Birliği (EACA) araştırması sonuçlarına değinirken, 2009’da krizin etkisiyle reklamveren taleplerinde önemli değişiklikler olduğunun görüldüğünü, reklam verenlerin esnek, çabuk ve etkili sonuç alma, düşük bütçeli/etkin maliyet çözümleri beklentilerinin arttığını anlattı. 

Cirolarda artış bekleniyor
Stratejik danışmanlığa ve yaratıcı çözümlere daha az önem verilmesinin, krizin reklamveren davranışlarındaki olumsuz etkileri arasında yer aldığını gösterdiğine işaret eden Molu, araştırma katılımcılarının üçte birinin bu yıl cirolarda artış, yüzde 40’ının istikrarlı bir iş ortamı öngördüğünü, yüzde 33’ünün ise Avrupa genelinde düşüş beklediğini söyledi.
Ayşegül Molu, cirolarda büyüme beklentilerinde Türkiye’nin Avrupa’nın en önde gelen ülkesi olacağının beklendiğini kaydetti. İlaç şirketlerinin reklam vermesine ilişkin de Molu, Avrupa’da ilaç şirketlerinin reklamlardaki payının yüzde 30’a kadar çıkabildiğinin söylendiğine dikkati çekerek, “Kanunun, AB ile uyumlaşma çerçevesinde tekrar gündeme gelmesini bekliyoruz. Eğer kanun çıkarsa, ilaç şirketlerinin reklam sektöründe yüzde 5-10 arasında bir pazar yaratacağını tahmin ediyoruz” diye konuştu.