'Krizde eğlence televizyona kaydı Discovery kanallarına ilgi arttı'

'Krizde eğlence televizyona kaydı Discovery kanallarına ilgi arttı'
'Krizde eğlence televizyona kaydı Discovery kanallarına ilgi arttı'

Paul Welling, bilgiyi eğlenceyle birleştirerek, klasik ?sıkıcı belgesel? anlayışını kırdıklarını ifade etti.

Discovery Networks'ün Europe Gelişen Pazarlar Başkanı Paul Welling, Türkiye'nin D-Smart çatısı altındaki sekiz kanalla bölgede lider olduğunu belirterek, erkek egemen izleyici kitlesiyle belgesel kanallarına ilginin hızla arttığını söyledi
Haber: NURİYE DOĞU / Arşivi

İSTANBUL - Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Travel&Living gibi dünyaca ünlü belgesel kanallarını D-Smart çatısı altında Türk izleyicisiyle buluşturan dünyanın en büyük belgesel yapımcısı Discovery Networks, Türkiye pazarını en hızlı büyüyen pazarları arasında gösteriyor. 25 yıl önce ABD’de John Hendriks’in ‘gerçekler üzerine bir kanal’ macerasıyla başlayan Discovery projesi, bugün 170 ülkede 1.5 milyar izleyiciye ulaştı.
Discovery kanallarında bilgiyi eğlenceyle birleştirdiklerini vurgulayan Discovery Networks’ün Europe Gelişen Pazarlar Başkanı Paul Welling, krizin kendilerine yaradığını belirterek, “Tüketici krizde çok para harcamamak için neredeyse eve kapandı. Bu sayede programlarımızın izlenme oranları ve süreleri de arttı. Yani kriz bize iyi geldi” diye konuştu.

İzleyicinin yüzde 60’ı erkek
Daha çok genç erkek izleyicilere hitap ettiklerini belirten Welling, izleyicilerin yüzde 60’ının erkek olduğunu vurguladı. Discovery’nin tüm dünyada ‘hayatı geniş yaşa’ sloganıyla hizmet verdiğini ve insanların hayatı keşfetmesine yönelik programlar sunduklarını kaydeden Welling, Türkiye’de sekiz kanalla yaklaşık 10 yıldır bulunduklarını aktardı.
Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de en çok Discovery Channel’in izlendiğini aktaran Welling, bunu hayvanlarla insanları buluşturan Animal Planet’in takip ettiğini vurguladı. Animal Planet’in en çok kadınlar ve çocuklar tarafından takip edildiğini belirten Welling, “Gün içinde daha çok evcil hayvanlar üzerine programlar yayınlanıyor ve çocuklar da ilgiyle takip edebiliyor. Ancak geceleri hayvanların vahşi dünyasına geçiyoruz” diye konuştu.  Programlarının temelinde ‘merak’ duygusunun yattığının altını çizen Welling, “Türkiye çok şanslı, çünkü sekiz kanal da var. Her ülkede bu kadar çok kanalımız yok, Türkiye bu anlamda lider diyebiliriz” dedi. 

Türkiye’de 1.2 milyon izleyici
Dünyada 170 ülkede yaklaşık 1.5 milyar izleyicileri olduğunu aktaran Welling, Türkiye’de de D-Smart’la yaklaşık 1.2 milyon kişiye ulaştıklarını belirtti. Türkiye’nin genç nüfusuyla Discovery için çok önemli ve çekici bir pazar olduğunu vurgulayan Welling, belgesel izleyicisinin de hızla arttığını söyledi.

Yılda 2 bin saatlik belgesel
En son ID kanalının lansmanını yaptıklarını belirten Welling, suç ve soruşturma üzerine gerçek hikayeleri anlatan bu kanalda erkeklerin daha çok olayların gerçek, somut nedenlerine bakarken kadınların hikayeyle ilgilendiklerini kaydetti.
Bilgiyi eğlendirerek sunduklarını ve bu nedenle alışılagelmiş ‘belgesel sıkıcıdır’ anlayışını kırdıklarını anlatan Welling, belgesel kelimesini sevmediklerini, bunun yerine yaptıkları programları ‘gerçekçi eğlence’ olarak tanımladıklarını söyledi. Sıkıcı ve belli bir standartta gitmeyen programlar yaptıklarını belirten Welling, bu anlayışla, izleyici kitlelerini çok çeşitlendirdiklerini ve giderek artırdıklarının da altını çizdi. Welling, yılda 2 bin saatlik belgesel çektiklerinin de altını çizdi. Belgesel izleyicisi profili de çizen Welling, şöyle devam etti: “20-30 yaş arası, iyi bir işi olan, orta-yüksek sosyal statüye sahip ve bilgiye açık bir kitle bizim programlarımızı takip ediyor. İzleyicilerimizin bir özelliği var: Programlarımızdan öğrendiklerini kendi hayatlarına aktarabiliyorlar. Eğlendirici bilgi verme anlayışı bizi rakiplerimizden ayırıyor.” 

Saati 500 bin dolara çekilen belgesel var
İki tür programdan örnek veren Paul Welling, şunları söyledi: “Biri günlük hayatta kullandığımız eşyaların nasıl yapıldığını anlatıyor, fabrikadan mağazaya. Mesela bunun maliyeti çok düşük. Ama bir tarafta da çok zor bulunan bir balığı anlatıyoruz, denizaltı yaşamı. Animal Planet’de yayınlanan bu tür programlar için çok ciddi yatırımlar gerekiyor. Saati yarım milyon doları bulan, büyük bütçeli belgesellerimiz var.”

Erkekler somut bilgi, kadınlar hikâye seviyor
2008 yılında içinde Türkiye’nin’de yer aldığı Avrupa çapında 12 bin kişiyi kapsayan bir ‘Discovery Türleri’ araştırması yaptıklarını belirten Paul Welling, şunları söyledi: “Türkiye’de izleyici profilinin yüzde 59’unu oluşturan erkeklerin yüzde 84’ü bir konuda uzman olarak görünmek istiyor. Erkekler daha çok bilgilendirici ve gerçek olayları izlemek istiyor, hikayelerin duygusal taraflarından pek hoşlanmıyor. Kadınlar ise, olayların daha çok hikayesiyle ilgileniyor. Discovery de bu noktada hem eğitici hem de eğlendirici belgesel markalarıyla iki tarafın da ihtiyaçlarını karşılıyor. Genç ve dinamik bir nüfusu olan Türkiye de, bu anlamda bizim için çok çekici ve sektörümüz için de son derece gelişmiş bir pazar.”