Krizi fırsat bilen 'yurtdışı eğitime' sarıldı, tercihler finanstan pazarlamaya kaydı

Krizi fırsat bilen 'yurtdışı eğitime' sarıldı, tercihler finanstan pazarlamaya kaydı
Krizi fırsat bilen 'yurtdışı eğitime' sarıldı, tercihler finanstan pazarlamaya kaydı

Türkiye?den yurtdışına her yıl yaklaşık 25 bin öğrenci gidiyor. Bunun yüzde 55?inin lisans öğrencisi olduğu tahmin ediliyor. Türk öğrencilerin yurtdışında ilk tercihleri ise ABD ve İngiltere.

Yurtdışında eğitim talebinin krizle birlikte yüzde 40 arttığını belirten Akare Yurtdışı Eğitim Fuarları Genel Koordinatörü Aslıhan Işık, 'Sadece öğrenciler değil, işten çıkarılan ya da kariyer değişikliği isteyenler de bu dönemi fırsat olarak görüyor' dedi
Haber: NURİYE DOĞU / Arşivi

İSTANBUL - Türkiye’deki işsizlik sorunu krizle birlikte patlayınca iş bulma umudunu yitiren gençler de, yurtdışında eğitime sarıldı. Türkiye’den yurtdışına eğitim almak için her yıl yaklaşık 25 bin öğrenci gidiyor. Yurtdışındaki Türk öğrenciler bu yıl, geçen yıla oranla yüzde 40 artarak 50 bine ulaştı. Krizle birlikte meslek tercihleri de değişirken, finanstan kayan talep, pazarlamanın  yıldızını parlattı.
Bu yıl yurtdışı okul taleplerinde patlama yaşandığını belirten Türkiye’nin en kapsamlı yurtdışı eğitim fuarlarını düzenleyen Akare Yurtdışı Eğitim Fuarları Genel Koordinatörü Aslıhan Işık, “Üstelik artık yurtdışında dil okulu, sertifika programı ya da yüksek lisans için başvuranlar sadece yeni mezunlar değil. İşten çıkarılan, tazminatını alan ve bu dönemde kolay iş bulamayacağını düşünen orta düzey yöneticilerden gelen talepler de arttı” dedi. Işık, kariyer değişikliği isteyenlerin de bu dönemi fırsat olarak gördüklerini belirtti. 

‘Veliler eğitimden kısmıyor’
Türkiye’deki ailelerin çocuklarının eğitimi için fedakarlıktan kaçınmadığını ifade eden Aslıhan Işık, şöyle devam etti: “Kriz şöyle bir şey uyandırdı insanlarda: Uluslararası olmalıyım. Sadece Türkiye’de aldığım eğitimle değil, kendimi çok yönlü hazırlamalıyım değişen dünyaya. Özellikle veliler çocukları için bunu istiyor. Çocuklarını dört dörtlük yetiştirmek için daha fazla fedakarlık yapmaya başladılar.”

MBA’e talep yüksek
Işık, bazı şirketlerin de maliyetleri azaltmak için çalışanlarını işten çıkarmak yerine “Gel, yarısını biz ödeyelim, sen git yüksek lisans yap” dediğini ifade etti. Son dönemde böyle taleplerle sıkça karşılaştıklarını vurgulayan Işık, “İşinden kendisi ayrılanlar da var. Yurtdışında  en popüler master programı olan MBA’e (Master of Business Administration- İşletme Yüksek Lisansı) krizde işsiz kalıp kariyerine yatırım yapmayı düşünenlerin başvuru sayısı patladı. Bunun önümüzdeki yıl daha da artacağını düşünüyoruz” diye konuştu. 

Finans üstü pazarlama
Krizle birlikte tercihlerin de değişmeye başladığını kaydeden Işık, özellikle finanstan bir kaçış başladığını söyledi. Gençlerin, batan bankalardan ve finans sektöründeki derin krizden korktuklarını belirten Işık, şunları söyledi: “Finans artık dört-beş yıl öncesi kadar popüler değil. Son dönemde pazarlama en çok tercih edilen bölüm. Hatta birçok finansçı da pazarlama üzerine yüksek lisansa başladı. Ayrıca mühendisliğe de bir geri dönüş başladı.”

ABD Türk öğrencilerin peşinde 
Özellikle 2000’li yılların başından itibaren yurtdışı eğitime talebin artmaya başladığını vurgulayan Aslıhan Işık, Türkiye’deki potansiyeli ilk başta yabancı okulların fark ettiğini söyledi. Türkiye’nin Amerika’ya en fazla öğrenci gönderen ülkeler sıralamasında sekizinci olduğunu belirten Işık, “Son yıllarda Amerika’daki okullar da Türkiye’ye çok fazla gelmeye başladı. Hatta Türk öğrencileri tavlamak için ofis açmaya başladılar. ABD’de dört bine yakın üniversite var, izin verilse neredeyse Türkiye’de de üniversite açacaklar. Ama Türk üniversitelerle ciddi ortaklıklar yapıyorlar” dedi. 

Türkiye’deki okullardan daha ucuz
Uzun süreli üniversite eğitiminde en yoğun talebin hâlâ Amerika’ya olduğunu vurgulayan Aslıhan Işık, dil eğitiminde ise, en çok İngiltere’nin tercih edildiğini söyledi.
Amerika’da yıllık eğitim maliyetlerinin her şey dahil 15 bin dolardan başlayıp 60 bin dolara kadar çıktığını kaydeden Işık, “İngiltere’de bu rakam yıllık 11 bin pound. Kanada’da 14-15 bin Kanada Doları. Almanya ve Avustralya’da yıllık 10 bin avro civarında. Kanada ve Avustralya en ekonomik eğitim imkânını sağlıyor. Sonra Amerika ve İngiltere geliyor. Yani bakıldığında Türkiye’deki özel eğitimden daha ekonomik. Türkiye’de öğrencinin masraflarıyla birlikte hesapladığımızda da ortalama özel üniversitelerde ortalama 20 bin doları buluyor yıllık maliyet” dedi.  

Kalma süresi uzadı
Son dönemde hızla artan bir trendden de bahseden Işık, şöyle devam etti:
“Giden öğrenci, ‘iş bulamam’ korkusuyla yurtdışında kaldığı süreyi uzatmaya başladı. ABD’de son dönemde ücretli stajlar popüler olmaya başladı. Eskiden biran önce okulunu bitirip gelmek isteyenler, şimdilerde yurtdışında kalmaya çalışıyor, ‘belki orada iş bulurum’ diye. Yurtdışında okumaya gidenlerin tahminen yüzde 15-20’si geri dönmüyor diyebiliriz.”