Kuzey Irak'ı Arapça ve Kürtçe reklamla fethediyor

Türkiye market markalı deterjan pazarının yüzde 80'ini elinde tutan Başer Kimya, şimdi de taşların gecikmeli de olsa yerine oturmaya başladığı Kuzey Irak'ta atağa kalktı.

İSTANBUL - Türkiye market markalı deterjan pazarının yüzde 80'ini elinde tutan Başer Kimya, şimdi de taşların gecikmeli de olsa yerine oturmaya başladığı Kuzey Irak'ta atağa kalktı. Ortaklık yaptığı Amerikan deterjan devi Colgate ile pazarlama faaliyetlerini ayıran Başer Kimya, Kuzey Irak'ta uydu aracılığıyla yayın yapan televizyonlarda yayımlatacağı Kürtçe ve Arapça reklamlarla pazardan aslan payını almayı hedefliyor. Başer Kimya'nın ürettiği ve Türkiye'de de sattığı Tek deterjan, Kuzey Irak'ta İbrahim Tatlıses'in meşhur ettiği 'Tek Tek' türküsünün 'uyarlanmış' halinin yer aldığı reklamlarla tanıtılacak. Başer Holding İcra Kurulu üyesi Mehmet Başer Kuzey Irak deterjan pazarında önemli paya sahip olduklarını belirterek şunları söyledi:
"Irak'ta bugün devlet deterjanı düzenlediği ihalelerle satın alıyor ve halka karne karşılığı ücretsiz dağıtıyor. Geçen yıl bu kapsamda Irak'ta 10 milyon dolarlık deterjan verdik. Ancak ihalelerin gelip geçici olduğunu biliyoruz. Bu ülkede taşlar yerine oturup normal düzene geçildiği zaman ihale işi bitecek. Pazarda yoğun bir rekabet başlayacak. Biz de o günlere hazırlanmak için kolları sıvadık. Erbil'de şubesi bulunan ve 1998 yılından beri birlikte çalıştığımız Irak distribütörümüz ZER Company bir araştırma yapmış. Bunun sonucunda en sevilen sanatçıların İbrahim Tatlıses ve Sibel Can olduğu ortaya çıkmış. Bu nedenle de Irak'a yönelik Tek deterjan reklamlarında Tatlıses'ın meşhur ettiği ve deterjanımızla aynı adı taşıyan 'Tek Tek' türküsünü kullanmaya karar verdik. Türkünün bestekârı Ömer Önder Güney'den bir yıl süreyle Kuzey Irak'ta kullanım hakkını kendimiz ve distribütörümüz için satın aldık. Daha sonrası için opsiyon hakkı da bizde. Duruma göre devam edip etmeyeceğimize karar vereceğiz. Türkiye'de kullandığımız Tek deterjan reklam filmlerini Kürtçe ve Arapçaya çevirttik. Bu arada yaptığımız Irak'a özgü küçük değişikliklerle tanıtıma hazır hale geldik. Reklamlarımızda Tek deterjanın en ekonomik marka olduğu ve tüketiciyi mutlu ettiği temaları işleniyor."
'Hedef ilk üçe girmek'
Mehmet Başer hedeflerinin Tek markasını belleklere bir an önce yerleştirmek olduğunu belirterek "İlk üç markadan biri olmasını istiyoruz çünkü Türkiye'ye bu kadar yakın bir pazarda önemli bir güç olmayı hedefliyoruz" diyor. Başer, yıl sonuna kadar bu temponun korunması durumunda Irak pazarında Tek deterjanın satışlarının iki ya da üçe katlanacağının altını çiziyor. Ancak Başer'in Irak'taki faaliyetleri Arapça ve Kürtçe reklam yapmakla sınırlı değil. Şirketin temsilcileri ayda bir kere Kuzey Irak'ta bakkalları dolaşıp pazarın durumunu yakından görüyor. Yakın zamana kadar tüm Irak'ı kapsayan bu tür pazarın nabzını ölçmeye yönelik geziler artık güvenliğin sağlanmasındaki zorluklar nedeniyle Musul'un altına inmiyor. Irak'ta 25 milyon kişi yaşıyor ve kişi başına deterjan tüketimi Türkiye'den daha yüksek. Çünkü bugün olduğu gibi Saddam döneminde de deterjan bu ülkede devlet tarafından halka bedava verilmiş.
Türkiye'de son dönemde 5 kiloya çıkan kişi başına yıllık tüketim, Irak'ta 6 kilo. 'Fiyatı ucuz ancak nakliyesi pahalı' bir ürün olan deterjan Irak'a Başer Kimya'nın Osmaniye ilinin Bahçe ilçesinde bulunan yıllık 250 bin ton kapasiteli fabrikasından gidiyor. Bu ise şirket için büyük avantaj sağlıyor. Çünkü en büyük pazarlardan birisi olan İstanbul'a mal yollamak ile Kuzey Irak'a mal yollamak arasında riskler hariç tutulduğunda maliyetler açısından fark yok. Dünya deterjan devlerinin Irak gibi riskli pazarlara adım atmakta pek istekli olmadıkları göz önüne alınırsa Başer Kimya'nın Kürtçe ve Arapça reklam kampanyasıyla Irak'ı fethetmesi için hayli vaktinin olduğu görülüyor.