Lafarge: Türkiye'den çıkmıyoruz

'Türkiye'deki büyük bir grubun satışlarıyla ilgilendiklerini' açıklayan OYAK Çimento ve Otomotiv Grubu Başkanı Celal Çağlar'ın sözünü ettiği grubun Lafarge olduğunun anlaşılmasından...
Haber: NAZMİ BELGE / Arşivi

GİRNE - 'Türkiye'deki büyük bir grubun satışlarıyla ilgilendiklerini' açıklayan OYAK Çimento ve Otomotiv Grubu Başkanı Celal Çağlar'ın sözünü ettiği grubun Lafarge olduğunun anlaşılmasından sonra ortaya atılan 'Türkiye'den çıkıyor mu' sorusuna, Lafarge Türkiye Çimento Grubu Başkanı Nuri Özkaya'dan yanıt geldi. Özkaya, grubun Türkiye'den çıkma stratejisinin olmadığını, ancak Yibitaş'la 1991 yılına dayanan ortaklığı, 'karşılıklı olarak bitirme prosesi' başlattıklarını söyledi. Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği (TÇMB) Yönetim Kurulu KKTC'de toplandı.
Toplantı öncesinde gazetecilerle bir araya gelen TÇMB üyeleri, sektöre girecek, 'tekstilcileri' de 'iyi düşünmeleri' konusunda uyardı. Hafta sonu Girne'de gerçekleştirilen toplantıda, gazeteciler, Lafarge Türkiye Çimento Grubu Başkanı Nuri Özkaya'ya, Oyak Çimento ve Otomotiv Grubu Başkanı Çağlar'ın sözlerini hatırlattı ve Türkiye'den çıkıp çıkmayacaklarını sordu.
'Türkiye'ye güvenimiz tam'
Grubun Türkiye'den çıkış stratejisi bulunmadığını belirten Özkaya, Yibitaş ile 1991 yılında başlayan ortaklığın bitirilmesi için bir proses başlatıldığını söyledi. Bunun birlikte alınan bir karar olduğunu ifade eden Özkaya, "Yibitaş ile Ankara-Samsun ve Çorum'daki ortaklıklarınızdan tamamen mi çıkacaksınız?" sorusu üzerine de şunları söyledi: "Prosesin başındayız. Uygun şartın oluşması önemli. Oluşmamışsa, birlikte devam edilecek. Ankara'da başlattığımız fabrika kurma projesi de anlaşma olmazsa yine beraber yürütülecek. Türkiye'de dört alanda faaliyetimiz var. Bu gelişmeden, 'Lafarge Türkiye'de çimentonun geleceğini iyi görmüyor' anlamı çıkmamalı. Bu ortaklığımızın aldığı bir karar. Grubun uzun vadede Türkiye'ye güveni tam. Bu durum makro stratejimizi etkilemez" diye konuştu.
'Hata yapacaklarını sanmam'
Yabancı sermayenin gelişi kadar çıkışının da önemli olduğunu belirten Adnan İğnebekçili de, "Daha önce Lafarge Türkiye'nin başındaki kişi şu anda şirketin dünya başkanı. Lafarge'ın hata yapacağını düşünmüyorum" ifadesini kullandı. Elazığ Altınova Çimento'nun, Çimentaş Topluluğu'na devir töreninde konuşan OYAK Çimento ve Otomotiv Grubu Başkanı Çağlar, şirketi 1997'de 27 milyon dolara alıp, aynı tutarda yatırım yaptıklarını, 110 milyon dolara da Çimentaş'a sattıklarını, Adana, Bolu, Ünye ve Mardin çimento şirketlerinin satışının söz konusu olmayacağını belirterek, aksine büyük bir grubun yakında ilan edilecek fabrika satışlarıyla ilgilendiklerini söylemişti.
Akçansa'nın gözü dışarıda
Bu arada, Ladik Çimento için 140 milyon dolarla en iyi teklifi veren ancak, Rekabet Kurulu'nun tekel oluşturacağı gerekçesiyle iptal ettiği ihaleden sonra yargı yoluna giden Akçansa, TÇMB'nin '2008 sonrasında tablo gri' uyarısına rağmen yatırımlarını hızla sürdürüyor. Akçansa Yönetim Kurulu Başkanı Kamışlı, Çanakkale ve Eskişehir'deki yatırımları tamamladıktan kısa süre sonra 15 milyon tonluk üretim kapasitesine ulaşacaklarını ifade etti. Çimento sektörüne, sektör dışından girecek yeni yatırımcıların, 'iç ve dış gelişmelere dikkat çekilerek' uyarıldığı toplantıda Kamışlı, "Bu işleri bilmeyen firmaların gelecekte düşecekleri durum bizim için kesinlikle fırsat olacak" dedi.
Türkiye'den çimentoda bir dünya şirketi çıkabileceğini, bunun için en az 15 milyon tonluk üretim kapasitesi gerektiğini belirten Akçansa Genel Müdürü Göçmen ise komşu ülkelerdeki, özellikle Ukrayna'daki gelişmeleri dikkatle izlediklerini söyledi.



TÇMB: Sektöre yeni girecekler iyi düşünmeli

Çimento sektöründe 2008 sonrasını 'gri' olarak niteleyen İğnebekçili, tecrübesi olmayan yeni yatırımcılara 'İyi düşünün' dedi

Çimento sektörünün ekonomik krizin etkilerini 2004'ün ikinci yarısından itibaren atlatmaya başladığını belirten Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği Başkanı Adnan İğnebekçili, 2007'den itibaren büyümenin hız keseceğini 2008 sonrasının ise 'gri' olduğunu söyledi. İğnebekçili, bu nedenle çimento sektöründe tecrübesi olmayan yatırımcıların sıkıntı çekeceğini belirtirken, Nuh Çimento Yönetim Kurulu Başkanı Atalay Şahinoğlu, parası olan-olmayan herkesin önce tekstilci, ardından müteahhit şimdi de çimento üreticisi olmaya başladığını savundu. Şahinoğlu, Kipaş ve Sanko'nun Kahramanmaraş'ta kurmayı planladıkları çimento fabrikası için de, 'İkisinden birinin vazgeçmesini temenni ederim' değerlendirmesinde bulundu.
İğnebekçili, sektörde son bir yılda ciddi değişimler olduğunu, inşaat sektöründe gelişme ve sektörün sermaye yapısında değişiklik meydana geldiğini söyledi. 2006 yılında büyümenin çok yüksek bir tempoyla devamını öngörmediklerini, ancak ilk yarıda yüzde 23'lük bir artışla beklentilerin üstünde tüketim patlaması yaşandığını kaydeden İğnebekçili, bu dönemde iç talebi karşılayabilmek için ihracatı kıstıklarını, ithalata yöneldiklerini belirtti.
Kuzey Irak'ta fabrika kuruldu
Olumlu gelişmelerde Irak pazarının önemli etkisi olduğunu ifade eden İğnebekçili, Kuzey Irak'ta çimento fabrikasının kurulduğunu, bu nedenle pazarın eski cazibesini yitireceğini ayrıca 2008'de sektöre ciddi kapasite ilavesi geleceğini belirterek, şöyle konuştu: "2008'de ve sonrasında çökme ihtimali kuvvetle muhtemel. O zaman yeni fabrikaların kapasite kullanımı çok daha düşük kalacak. 2008 sonrasında bizim için çok net olmayan gri bir dönem var. Bugünkü kapasitenin üzerine 6-7 milyon ton kapasite eklendiğinde sektörde rekabet sıkıntıları doğacak." Bir başka soru üzerine, Rekabet Kurumu'nu eleştiren İğnebekçili, kurumun bazı hassasiyetler nedeniyle bazı projeleri önlediğini, bu durumun da sektörde fazla kapasiteye neden olduğunu söyledi. Sektördeki büyümenin, 2007'de süreceğini anlatan İğnebekçili, gelecek yılın 'seçim yılı' olmasının bunda etkili olacağını söyledi.
'Çimentoculuk moda oldu'
Nuh Çimento Yönetim Kurulu Başkanı Şahinoğlu ise soru üzerine, Türkiye'de girişimcilerin sektörden sektöre çok rahat geçtiklerine dikkati çekerek, "Şimdi moda, çimento fabrikası kurmaya gidiyor. Buna para yetiştirmek zordur. Dinamik müteşebbisin daha planlı olması gerek. Türkiye'de parası olan olmayan herkes tekstilci, ardından müteahhit oldu. Sıra çimento fabrikası kurmaya geldi" dedi.
Şahinoğlu, "Sektöre girmeye çalışanlar kim?" sorusu üzerine, "Genel konuştum, dünyada bizim kadar çimento üreticisi var mı bilmiyorum. Demek istediğim, dolduruşa gelip fabrika kurup da hayal kırıklığına uğramasınlar" yanıtını verdi. Şahinoğlu, Kipaş ve Sanko'nun Kahramanmaraş'taki yeni yatırım girişimlerinin hatırlatılması üzerine, "İkisinden birinin vazgeçmesini temenni ederim" diye konuştu. İğnebekçili de aynı soruya, kimsenin yatırım yapmasına karşı olmadıklarını belirterek yanıt verdi. 2007'den sonra sektörün inişe geçeceğini belirten Erhan Kamışlı da şöyle konuştu: "İlgili ilgisiz herkes çimentoya yöneldi. Bunun ileride sıkıntı doğuracağını düşünüyoruz."
Karayolları personeline beton yol eğitimi
TÇMB Başkanı Adnan İğnebekçili, 2002 yılında Karayolları Genel Müdürlüğü ile imzaladıkları protokol uyarınca, başlattıkları beton yolun, Avrupa ve ABD'de tercih edilen uygulama olduğunu, karayolları personelini bu konuda eğitilmeleri için yurtdışında sempozyumlara götürdüklerini söyledi. İğnebekçili, hazır betonun yaygınlaştırılmasına gayret ettiklerini belirtti.
TÇMB'de 50'nci yıl hazırlıkları
Gelecek yıl birliğin, 50. kuruluş yıldönümünü kutlayacağını belirten İğnebekçili, bu kapsamda üniversite-sanayi işbirliğiyle birçok projeyi desteklediklerini, burslar verdiklerini söyledi. Ayrıca Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) ile bir ilki gerçekleştirerek, 'Çimento Mühendisliği Mastır Programı' başlatacaklarını kaydeden İğnebekçili, Kandilli Rasathanesi ve Boğaziçi Üniversitesi'yle de 'Depreme Dayanıklılık Günleri' düzenleneceğini kaydetti.