Leonard Cohen'e sponsor bulunamadı, protokol bile konseri 350 TL'ye izledi

Leonard Cohen'e sponsor bulunamadı, protokol bile konseri 350 TL'ye izledi
Leonard Cohen'e sponsor bulunamadı, protokol bile konseri 350 TL'ye izledi

74 yaşındaki Leonard Cohen, 40 yılı aşkın müzik kariyerinde ilk kez İstanbul?da sahne aldı. Sanatçıyı izlemeye Harbiye Açıkhava Sahnesi?ne komşu ülkeler de dahil 10 bin hayranı geldi.

Dünya turnesi kapsamında Türkiye'ye gelen efsanevi şarkıcı Leonard Cohen'in 1.5 milyon TL'lik konser bütçesinin yüzde 15'ini desteklemeleri için firmaların kapısını çalan İKSV, 'Kriz var, bütçeleri daralttık, sponsor olamayız' yanıtını aldı
Haber: NURİYE DOĞU / Arşivi

İSTANBUL - Yıllardır Türkiye’ye gelmesi dört gözle beklenen Kanadalı efsanevi şarkıcı Leonard Cohen, dünya turnesi kapsamında Türkiye’den iki muhteşem konserle geçti. Ancak 1.5 milyon TL bütçeli konserin yüzde 15’ini karşılamak üzere sponsor arayışına giren İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV), ‘kriz’ engeline takıldı.
Organizasyonun sahibi  İKSV ve Beşiktaş Kültür Merkezi (BKM), yıllardır sıcak ilişkiler içinde oldukları, İKSV’nin ‘ağır sponsorları’na konuyu götürdüklerinde, “225 bin TL’lik sponsorluk bedelinin bütçelerin daraldığı bu kriz ortamında karşılanamayacağı” yanıtını aldılar. Bu nedenle davetiye kontenjanının kapatılmasıyla, fiyatları 150-350 TL arasındaki ‘sponsorsuz’ Cohen konserini protokol bile 250-350 TL ödeyip, bilet alarak izledi. 

10 bin kişi izledi
İki gün süren konserler için Harbiye Açıkhava Sahnesi’ne Türkiye’nin birçok yerinden hatta komşu ülkelerden toplam 10 bin kişi konser alanını doldurdu. Şarkıcı, 40 yılı aşkın müzik kariyerinde ilk kez İstanbul’da sahne aldı.
Leonard Cohen konserlerini İKSV ve BKM’nin ortaklaşa organize ettiğini belirten İKSV Uluslararası İstanbul Caz Festivali Direktörü Pelin Opçin Çorumluoğlu, Leonard Cohen düzeyindeki sanatçıların sponsorlarla yan yana dururken tüm kontrolün kendilerinde olmasını istediklerini söyledi. Bu nedenle konser organizasyonu sırasında sponsorluk çalışmalarında Leonard Cohen’le uyum içinde çalışmayı hedeflediklerini anlatan Çorumluoğlu, “Sponsorluk desteğinin prestije yönelik olacağını biliyorduk. İKSV ve BKM’nin bu kapsamda sıcak ilişkiler ve uzun vadeli çalışmalar içinde olduğu kurumlara konuyu götürdük. Bu çerçevenin dışında beklentileri olabilecek, satış odaklı bakan markaları ise zaten hiç düşünmedik ve sponsorluk arayışımızı kısıtlı tuttuk” diye konuştu.

‘Yüksek rakam istemedik’
Sponsorluk rakamındaki beklentinin 1.5 milyon lira bütçeli konserin yaklaşık yüzde 15’ini karşılayacak düzeyde olduğunu kaydeden Pelin Opçin Çorumluoğlu, böyle önemli bir konser için beklentinin rakamsal olarak çok büyük olmadığını ancak ekonomik daralma nedeniyle karşılanamadığını vurguladı.
Firmaların bu dönemde harcanan her kuruşun satışa dönebileceği çalışmaları tercih ettiklerini belirten Çorumluoğlu, bütçelerde daralmanın yaşandığı, personel kısıtlamalarına gidildiği bir yılda firmaların gövde gösterisi gibi algılanacak bir çalışmayı bu yıl yapmamayı tercih ettiklerini aktardı.
Leonard Cohen konserlerinin İKSV ve BKM’nin şimdiye dek gerçekleştirdiği en büyük bütçeli tekil konser olmadığını vurgulayan Çorumluoğlu, “Shakira konseri ağır sponsorlu bir etkinlik olduğu için bütçesel olarak daha hacimliydi. Bu konserin bütçesi evet çok büyüktü ancak dev bir sanatçıyla iki konser yapmak şeklinde matematiğine baktığımızda, çok da sansasyonel bir bütçe değil” dedi.

‘Davetiye geleneği sorun’
İki gün süren konserleri toplamda 10 bin kişinin izlediğinin altını çizen Çorumluoğlu, Leonard Cohen konserinde davetiye kontenjanının olmaması konusunda da şunları söyledi:
“Öncelikle su konuyu netleştirmek önemli. Türkiye’de davetiye olgusuna haddinden fazla önem veriliyor. Konserlere yüksek oranda davetiye verebilmek için olanak sağlasın diye sponsor bulmuyoruz. Davetiye, sponsora ve işbirliği içindeki kuruluşlara anlaşmalar ve dengeler dahilinde tanınan haktır.
Operasyonun finansal yapısına veya anlaşmalardaki koşullara göre sayısı ve dağılımı belirlenir. Türkiye’de ne yazık ki, aşamadığımız bir davetiye geleneği var. Hiçbir Avrupa ülkesinde bizdeki gibi bir davetiye dağıtımı veya talepleri söz konusu olmuyor. Açıkçası finansal anlamda daha rahat bir operasyon olsaydı da davetiye konusunda kısıtlamalarımız olacaktı. İzleyicinin yıllardır beklediği, fırsat bulanın yurtdışında bile izlemeye razı olduğu bir sanatçı ayağımıza kadar geliyor. Leonard Cohen konserine de bilet alınmayacaksa, başka hangi konsere bilet satabiliriz?”

‘Türkiye’ye gelen en mütevazı sanatçı’
Leonard Cohen ve turne ekibinin çok profesyonel, uyumlu ve olumlu bir ekip olduğunun altını çizen Çorumluoğlu, bu organizasyonda, daha önce Türkiye’ye gelen dünya starları içinde basına yansıyan ‘özel istekler’in yaşanmadığını kaydederek, “Leonard Cohen’in hiçbir olağan dışı isteği olmadı. Hatta şimdiye dek çalıştığımız en mütevazı sanatçıydı” dedi. İki günlük performasında sahneye 10 kişilik bir ekiple çıkan Leonard Cohen, üç saat boyunca en sevilen şarkılarını seslendirdi. Cohen’in, ‘Dance Me To The End Of Love’, ‘Famous Blue Raincoat’, ‘Suzanne’, ‘Hallelujah So Long’, ‘Marianne’, ‘I’m Your Man’, ‘First We Take Manhattan’ gibi klasikleşmiş şarkıları seyircinin büyük tezahüratıyla karşılandı. Leonard Cohen’in 26 Nisan’da Kanada’da başladığı 2009 Dünya Turnesi’nin Avrupa’daki ilk konseri 1 Temmuz’da Almanya’nın Köln şehrinde gerçekleşti.
Sanatçı, İstanbul konserlerinden önce, ortalama iki gün arayla Almanya, Belçika, Fransa, İngiltere, Norveç, İrlanda, Portekiz ve İtalya’da da konserler verdi. Cohen, Avrupa’nın 16 ülkesinde 34 farklı şehirde 40 konser vererek bir rekora da imza atacak.