Makarnacının da hedefi Çin ve Hindistan pazarı

Türkiye'nin makarna ihracatı 2004 yılında 126 bin 802 tona çıkarak, bir önceki yıla göre yüzde 86 arttı. Dubai, Azerbaycan, Bileşik Arap Emirlikleri ve Asya dahil dünyanın 109 ülkesine ihracat yapan makarnacıların yeni hedefi Çin ve Hindistan.

İSTANBUL - Türkiye'nin makarna ihracatı 2004 yılında 126 bin 802 tona çıkarak, bir önceki yıla göre yüzde 86 arttı. Dubai, Azerbaycan, Bileşik Arap Emirlikleri ve Asya dahil dünyanın 109 ülkesine ihracat yapan makarnacıların yeni hedefi Çin ve Hindistan.
Makarna pazarının cirosu yıllık 250-270 milyon dolar seviyesinde. Bu rakamın 60 milyon doları ihracattan elde ediliyor. İhracatın kıtalara göre dağılımında Asya yüzde 60'la birinci sırada. Asya'yı yüzde 23'le Afrika, yüzde 11'le Avrupa, yüzde 6'yla Amerika ve yüzde 0.3'le Avustralya izliyor. Afrika ülkelerine yapılan ihracat giderek artıyor. Amerika'da ise antidampingden kaynaklanan sorunlar halen sürüyor. Makarnada 2005 yılında 150 bin ton yani geçen yılın yaklaşık yüzde 20 üzerinde ihracat planlanıyor. Üreticiler artan ihracat hedefi doğrultusunda yeni pazarlar arıyor. Çin ve Hindistan 2005 yılı projeksiyonu içinde yer almasa da nüfus yoğunluğu nedeniyle makarnacıların varlık göstermek istedikleri öncelikli pazarlar arasında yer alıyor.
Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği Başkanı (TMSD) Serdar Sarıgül, makarnanın durum buğdayından yapıldığını, Çin'de ise pirinç katkılı makarna tüketimi olduğunu belirterek, "Çinlilere Türk makarnasını sevdirmek istiyoruz. Bu amaçla ülkede yapılan fuarlara katılıyor, pazarı araştırıyoruz. Hindistan'daki bizdeki bulamacı andıran sos ağırlıklı yemekleri de makarna ile bütünleştirmek istiyoruz. Makarnanın bu soslarla çok iyi gittiğini denemelerimiz sonucu gördük" dedi.


Büyütmek için tıklayınız

'Gıda ilaçtan hassas sektör'
Sarıgül, TMSD'nin 27 üyesiyle uluslararası platformda da makarna alanında Türkiye'yi temsil ettiğini belirterek, gıdayı ilaçtan daha hassas bir sektör olarak gördüklerini söyledi. Türkiye'de makarna tüketiminin kişibaşına 5.4 kiloya çıktığını belirten Sarıgül, hedeflerinin sekiz kilo olduğunu da ifade etti. Pazarın yüzde 20'sinin kayıt dışında bulunduğunu, bunun da yılda 11 milyon dolarlık parasal karşılığı olduğunu belirten Sarıgül, "Söz konusu rakam küçük görünebilir ama tüm sektörlerdeki kaçağın toplamı kayda değer miktarlara ulaşıyor. Haksız rekabet, tüketimi de olumsuz etkiliyor" diye konuştu.
En iyi tarife ödül
TMSD, tüketimi artırmak için www.makarna.org.tr adresindeki sitede bir de yarışma düzenliyor. Buraya gönderilen makarna tarifleri arasında en iyi seçilen ödüllendiriliyor. Siteye bugüne kadar 215 tarif gönderildi.
Dünya makarna üretiminde İtalya 3 milyon 100 bin tonluk yıllık üretimle birinci sırada. İtalya'yı ABD, Brezilya ve Rusya ve Türkiye izliyor.
AB ile sorun vergi
TMSD Başkanı Serdar Sarıgül, AB sürecinde tarım stratejisinde belirsizlik olduğunu söyledi. Avrupa'dan gelen büyük tonajlı taleplere değer kotası ve tarım payı adı altında alınan vergiler nedeniyle yanıt verilemediğini belirten Sarıgül şöyle konuştu: "GB sonrası uygulanan yıllık 2.5 milyon avroluk yıllık değer kotası ve ton başına 106.7 avroluk tarım payı var. Bunlar karşılıklı sıfırlansa AB'ye yılda 150-200 bin ton ihracat yapabiliriz.