Maliye vergi peşinde, ulaşımda mola gündemde

Maliye vergi peşinde, ulaşımda mola gündemde
Maliye vergi peşinde, ulaşımda mola gündemde

Akaryakıt dağıtıcıları, EPDK?ya başvurarak kırsal motorinin otobüs ve kamyonlarda kullanımı konusunda açıklık istedi.

EPDK daha ucuz olan kırsal motorini 'Traktörler kullanır' deyince, Maliye kamyon otobüs ve minibüse satışta vergi cezası keseceğini açıkladı

ANKARA - Enerji Piyasası Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (EPDK) AB müktebesatına uyum gerekçesiyle 1 Kasım’dan (bugün) geçerli olmak üzere yaptığı motorin ve kırsal motorin tanımlaması Türkiye’de ulaşımı kesintiye uğratacak.
EPDK, AB müktesebatına uyum amacıyla 7 Ağustos’ta yayımladığı ‘Motorin Türlerine İlişkin Teknik Düzenleme Tebliği’ ile motorin ve kırsal motorini yeniden tanımladı. Tebliğ düşük fiyatli ve yüksek kükürtlü kırsal motorini yol dışı hareketli makineler ile tarım ve orman traktörlerinde kullanıma yönelik motorin olarak tanımlıyordu. Bunun üzerine akaryakıt dağıtıcıları konuya açıklık getirmesi için EPDK’ya başvurup kırsal motorinin bugün olduğu gibi minübüslerde, otobüslerde ve kamyonlarda kullanılıp kullanılamayacağı konusuna açıklık getirmesini istedi.
Vergi kaybı olur
EPDK yetkilileri de başvuranlara şifahi olarak yaptıkları açıklamada  bunun teknik bir uyum tanımı olduğunu, mevcut şekilde satışların devam etmesinde bir problem olmadığını ifade edip ardından da Gelir İdaresi Başkanlığı’ndan görüş istedi. Başkanlığın yazısı kuruma 28 Ekim tarihinde ulaştı. Yazıda, kırsal motorinin tebliğle düzenlenen tanımına göre satışının yapılması gerektiği, aksi takdirde bir vergi ziyanı oluşacağı ve usulsüzlük cezası kesileceği bildirildi. Maliye daha pahalı olan motorinden, daha ucuz olan kırsal motorine göre daha fazla vergi geliri elde ediyor.
Yazıya göre bayiler kırsal motorini, yeni tanımda yer alan ‘yol dışı hareketli makineler ile tarım ve orman traktörleri’ dışındaki araçlara yani otobüslere, minibüslere ve kamyonlara satarlarsa vergi cezasıyla karşılaşacak.

‘Sakın satmayın’ uyarısı
EPDK’nın durumu akaryakıt dağıtım şirketlerine bildirmesi üzerine ortalık karıştı. Bazı akaryakıt dağıtım şirketleri bayilerine gönderdikleri yazıda  ‘kesinlikle satış yapılmamasını aksi takdirde vergi cezasıyla karşılaşacaklarını’ belirtirken, talep edilen kırsal motorini de yalnızca tebliğde tanımlanan araçlara satacaklarına ilişkin taahhütname istedi. Bazı akaryakıt dağıtım şirketleri ise durum açıklığa kavuşuncaya kadar kırsal motorin satışını durdurdu.

Neden tamamen parasal
EPDK motorinin ve kırsal motorinin tebliğdeki araçların dışında kullanımı halinde bir yaptırım getirmiyor. Ancak yüksek kükürtlü motorinin özellikle yeni araçlarda kullanımı durumunda motora zarar verdiği biliniyor.
 Maliye’nin girişimi ise ‘yüksek kükürtlü motorin çevreyi kirletiyor, buna yaptırım uygulayalım’ düşüncesinden kaynaklanmıyor. Girişim  tamamen parasal bir nedene dayanıyor. Motorin tüketiciye 2.8, kırsal motorin ise 2.66 liradan satılıyor. Bu nedenle de devlet motorinden, motorine göre daha çok vergi geliri elde ediyor. Türkiye’de yılın ilk altı aylık döneminde satılan her 100 litre motorinin 23 litrelik bölümünü motorin, 77 litrelik bölümünü de kırsal motorin oluşturdu. Bu tablo da Maliye’yi vergi gelirlerini artırabilmek için iştahlandırdı. (Radikal)