Merhaba

1950'li yıllarda idi. Kızılay (Ankara) Atatürk Bulvar'ında Piknik'in karşısında, kolejden arkadaşım Ender'in evinde arkadaşlar ile pencereye oturur 'otomobil oyunu' oynardık.
Haber: İSKENDER ARUOBA / Arşivi

1950'li yıllarda idi. Kızılay (Ankara) Atatürk Bulvar'ında Piknik'in karşısında, kolejden arkadaşım Ender'in evinde arkadaşlar ile pencereye oturur 'otomobil oyunu' oynardık. Bulvardan her geçen vasıta, sıradaki oyuncuya puan verirdi. Kamyon 1, otobüs 2 puan, Ulus-Kızılay dolmuşu 3 puan, taksi 4 puan, hususi 5 puan. Saatte 100 vasıta geçerdi. Amerikalılar o yıllarda Marshall Planı ile müthiş bir karayolları teşkilatı kurdular; sonra gelsin Doçlar (Dodge) Fortlar (Ford) ve geleneksel Şavrole (Chevrolet).
1953 yılında Trafik Kanunu çıktı. 56'da Tuzla Cip (Jeep) fabrikası kuruldu. Siyah-beyaz Türk filmlerinde üstünde yağlı boya ile 'polis' yazılı Cipler filmin sonunda sökün eder, içinden 'kısmi siyasiden komser mavini Cevat' atlar, böylece 'esas çocuk ile kız' kurtarılır, fonda Kızkulesi görünürken, kız, esas cocuğa sevinç gözyaşları ile "Seni sonsuza kadar seveceğim Tarık" der, titrek bir 'Son' yazısı ile film biterdi. O yıllarda çarpık çurpuk şekilli Fiat'lar Peugeot'lar görülmeye başladı. Opel Record'ları farklı renkli kapıları ile sanki yeni bir modaya öncülük ederlerdi.
Daha sonra ihtilal oldu, Devrim yapıldı; Ahmet Sahap ile resmi geçide görmeye gittik. Tam önümüzde benzini bitti. Epeyce telaş ve sıkıntı olduydu. "Biz Türkler üretici insanlar olmamıza rağmen, pek organize değiliz galiba" diye düşünmüştüm. 65'te Fransa'da Antibe'de ilk Otomobil Pist yarışına girdim. Daha sonra Anadol çıktı; Cengiz ile birlikte 1968'de bir Anadol ile İran, Pakistan, Kenya, Uganda, Ruanda, Burundi, Tanzania, Zambia, Habeşistan,Sudan,Mısır, Kuzey Afrika ve Avrupa'yı gezdik. 6 ayda 30 bin kilometre yaptık. Aynı yıl ülkenin ilk FIA kurallı Trakya Rallisi'ne girdik. 1971 yılında Kayhan Kantarcı ile bir Murat 124'ü ilk olarak biz hazırladık ve Ege Rallisi'nde kullandık. Rahmetli Okan Özmutlu ile 1974 yılında Paris-Dakar parkurunun ilk kullanıldığı Londra-Sahra-Münih Rallisi'ne Anadol STC ile girdik.
Aynı yıl Oyak-Renault Otomobil Fab. A.Ş.'de çalışmaya başladım.
Renault 12 station tavanı basabilecek büyüklükteki pres atölyesinin kuruluşuna çok emeğim geçti. Ülkedeki yan sanayinin gelişmesinde faydalı oldum. 1977 yılında Milli Ekipler klasmanında Londra-Sydney Rallisi'ne katılan Türk ekibine kaptanlık ettim. Birinci olduk.
Oyak-Renault'dan ayrıldıktan sonra Güneş Otomotiv A.Ş.'yi kurdum. Ekonomik bir 'şehir otomobili' yapmaya gayret ettik; organizasyonu beceremedik. Daha sonra ülkeden ilk otomobil fabrikalarının montaj hatlarına (OEM) Türk otomobil yan endüstrisinin parçalarını Romanya'da İran'da Mısır'da ihraç ettik. Kaan A.Ş. ile Yugoslav Zastava şirketinin Türkiye distribütörlüğünü yaptık. Meşhur Fiço'yu (delikanlı) hem ülkeye ithal ettik (İtalyanların Topolino dediği araba) hem de ortak üretim için anlaşmalar imzaladık ama uluslararası 'ekonomi-politik'e yenik düştük. Tam Bodrum'da balık çiftliğinin başına gidiyordum ki GM Türkiye Ltd. (Daha sonra Opel Türkiye Ltd.; sonra yine GM Türkiye Ltd.) otomobil sporu temelli bir pazarlama şirketi kurmamı ve yönetmemi teklif etti. Kabul ettim ve tam 11 yıl yönettim. 2004 yılında ayrıldım ve TOMSFED başkan adayı oldum. Bu defa iç politika yüzünden seçilemedim. Geriye dönüp bakınca, Türk otomobili ile bir ömür geçirmiş olduğumu görüyorum. Ne ben buralara kolay geldim, ne de bugün yılda 750 binlere varan miktarda vasıta satan, ihracatta önde giden sektörlerden biri haline gelen Türk otomobil endüstrisi. Sektör, hem üreten yan sanayi ile, hem satan bayi teşkilatları ile tüm ülkeyi sarmış vaziyette.
Ben de artık sizlerle, okuyucularla birlikte olmak istedim. Radikal tam bana göre bir gazete. Modern ve açık sözlü. Ailemde genellikle yazarlık, gazetecilik ön plandadır. Ben ise önce endüstrici, otomobilci, parçacı, yağcı,lastikçi, rallici; sonra yazar ve gazeteciyim.
Buradan sizlere Türk otomotiv endüstrisinden yazacağım. Bazen teknik, bazen politik, bazen ekonomik arada bir de sportif. Lütfen siz de bana yazın. Bu sektörde merak ettiklerinizi sorun. Beraber inceleyelim,araştıralım, karara varalım.
Sevgiyle.