'Merkez'in dövizle borçlanmayın uyarısı piyasada ciddi panik yarattı'

Otomotiv sektöründe mayıstan bu yana görülen yavaşlamanın son bir iki aydır iyice belirginleştiğini söyleyen MAN Türkiye A.Ş. Satış Grup Müdürü Tuncay Bekiroğlu...
Haber: ÇAĞRI BİLGİN / Arşivi

İSTANBUL - Otomotiv sektöründe mayıstan bu yana görülen yavaşlamanın son bir iki aydır iyice belirginleştiğini söyleyen MAN Türkiye A.Ş. Satış Grup Müdürü Tuncay Bekiroğlu, piyasadaki yavaşlamada Merkez Bankası'ndan gelen 'dövizle borçlanmayın' uyarısının çok etkili olduğunu belirtti. Bir grup gazeteciyle sohbet toplantısı yapan Tuncay Bekiroğlu otomotiv sektöründe son durumu değerlendirdi.
'Binekte de durum aynı'
MAN'ın yöneticisi şöyle dedi: "Yurtiçi kamyon ve otobüs satışları aslında mayıs ayından beri bir yavaşlama içinde, bu sadece kamyon ve otobüs satışları için geçerli değil, genel olarak otomotiv sektörü için söylenebilecek bir durum. Yani binek otomobil satışları da yavaşladı. Şu anda iç piyasada büyük çoğunluk satın alma için beklemede. Çünkü herkes biraz önünü görmek istiyor. Ne yazık ki bu duruma Merkez Bankası Başkanı'nın dövizle borçlanmayın uyarısı neden oldu."
'Görevi bu olmamalı'
Merkez Bankası Başkanı'nın 'YTL'ye dönün' mesajının faturasının ağır olduğunun altını çizen Bekiroğlu, "Merkez Bankası 'dövizle borçlanmayın' dedi. Müşterilerimiz avro kredisinden YTL'ye dönmeye başladı. Çünkü herkes korktu. Ne olur olmaz diye dövizden vazgeçip yüksek maliyetli YTL kredilerine dönüldü. Yüzde 10 enflasyonun olduğu bir ülkede yüzde 25 faizle kim nasıl iş yapabilir ve kâr elde edebilir. Bu nedenle iç piyasada durgunluk yaşanıyor. Fakat Merkez Bankası Başkanı'nın görevi böyle uyarılar ya da tavsiyeler vermek olmamalı. Onun görevi piyasada stabilizasyonu sağlamak değil midir?
Serbest piyasanın olduğu ve kurun piyasada belirlendiği bir ülkede, siz kime 'şununla borçlanın bundan uzak durun' diyebilirsiniz ki? Bu çok yanlış. Merkez Bankası'nın görevi bu dengeyi sağlamak olmalı" diye konuştu.
'Dış pazar ise tam gaz'
İç pazardaki durgunluğa karşın yurtdışı pazarı 'kopmuş gidiyor' diye ifade eden Tuncay Bekiroğlu, "MAN Türkiye açısından işlerimizde bir sorun yok. Yurtdışı siparişler çok çok iyi. 2006 yılında piyasaya sürdüğümüz Neoplan, yılın otobüsü seçilen VIP Class seyahat otobüsü Starliner 2 ve tek aks çift aks seçenekleriyle Tourliner, kamyon alanında ise Türkiye şartları için özel olarak geliştirilen yeni kırkayak TGA 39.390, Avrupa'da yılın kamyonu seçilen TGL 12.180 ve 8.180 satışları da iyi gidiyor" dedi.



800 bin YTL'lik otobüste 500 YTL maaşlı şoför olur mu?
Tuncay Bekiroğlu, trafik kazalarını önlemek ve iyi ve güvenli sürüş keyfini yaşatmak için ağır vasıta şoförlerine düzenli eğitim verdiklerini söyleyen Bekiroğlu şunları söyledi: "Starliner gibi gelişmiş otobüslerde otomatik şanzuman ve aracın sağlam yol tutuşuyla şoförlerin işi kolaylaştı fakat bir de şunu unutmamak lazım. 800 bin YTL'lik bir otobüste 500 YTL maaş alan bir şoför olur mu? Bu şoförler 1500-2000 YTL maaş alsa sanırım bugün yaşanan kötü manzaralar bir nebze olsun ortadan kalkar. Şoför o zaman otobüsün hakkını verir."