Metro AG: Ticareti sizden öğrendik

Türkiye'de Metro Cash&Carry, Real Hipermarket'le faaliyet gösteren ve önümüzdeki yıl elektronik marketi Media Satürn'ü Türkiye'ye getirmeye hazırlanan Metro AG Satın Alma ve...
Haber: SATFİYE YUVA KİREÇCİ / Arşivi

İSTANBUL - Türkiye'de Metro Cash&Carry, Real Hipermarket'le faaliyet gösteren ve önümüzdeki yıl elektronik marketi Media Satürn'ü Türkiye'ye getirmeye hazırlanan Metro AG Satın Alma ve Lojistik Başkanı Frans Müller, "Eski Osmanlı'nın başkentinde bulunmaktan büyük mutluluk duyuyoruz. Çünkü biz ticareti sizden öğrendik" dedi.
'Perekende Günleri 06', Lütfi Kırdar Konrge ve Sergi Sarayı'nda başladı. Açılışta konuşan Frans Müller, Türkiye'de perakende pazarının geleceğine güvendiklerini belirterek, Metro Group olarak bu konuyu değerlendirdiklerini söyledi.
Müller, "Enflasyon ve döviz kurları istikrara kavuştu. Nüfus olarak büyük bir potansiyel var. Biz de Metro Grup olarak bu potansiyeli değerlendiriyoruz. Türkiye'de 10 Metro Cash&Carry mağazamız var. 11'inci Gaziantep'te açılacak. Real'in sekiz marketi bulunuyor. 2007'nin ortalarında Media Markt'ta Türkiye mağaza açacak" diye konuştu.
40 yıldan bu yana perakende sektöründe faaliyet gösterdiklerini hatırlatan Müller, günde 3 milyon müşteriye hizmet verdiklerini anlattı. Mağazalarında sattıkları ürünlerin yüzde 90'ını Türkiye'den aldıklarını dile getiren Müller, 'Türkiye'deki firmalara ihracat fırsatları da sunuyoruz. Türkiye'de tarımının gelişmesine de katkıda bulunuyoruz. Son birkaç yıl içerisinde taze meyve ihracatı için önemli çalışmalar yaptık. Türkiye'den yaptığımız ihracatı önümüzdeki yıl daha da artırmayı planlıyoruz açıklamasını yaptı.
Türk sebzesinden şikâyet yok
Birinci sınıf perakendeyi Türkiye'ye göstermeyi amaçladıklarını anlatan Müller, "Türkiye gibi bir yerde bunu yapmak çok önemli" dedi.
Türkiye'den sebze-meyve ihracatı çalışmalarına da değinen Müller, ihracını gerçekleştirdikleri Türk sebze meyvesinden hiçbir şikâyet almadıklarını kaydetti. Müller, Türk üreticilerinin Rusya, Ukrayna gibi pazarlara, Metro grubu ile ulaşabileceklerini belirterek, Metro Group'un pazarlama uzmanlığından faydalanılabileceğini ifade etti.
'Perakende Günleri 06'nın organizasyonunu üstlenen Soysal Danışmanlık Yönetim Kurulu Başkanı Suat Soysal da bu yıl etkinliğe 2 bin 743 kişinin katıldığını belirterek, 15 bin tanışmanın gerçekleşmesini hedeflediklerini aktardı.
Bugün sona erecek Perakende Günleri çerçevesinde bir de fuar düzenlendi. Fuarın stand açan ve en çok ilgi çeken konukları ise Çinli katılımcılar oldu.



AMPD Başkanı'ndan 'sektör kaosa doğru gidiyor' uyarısı
Alışveriş Merkezi ve Perakendeciler Derneği (AMPD) Başkanı Nurşin Oral, Türkiye'de 2006 yılının ilk sekiz ayında perakende sektöründe 1.5 milyar dolarlık yabancı yatırım yapıldığını belirterek, Türkiye'nin cazibe merkezi olarak yerini koruduğunu söyledi. Önümüzdeki 5-10 yıllık dönemde Türkiye'nin perakende formatlarının değişeceğine dikkat çeken Oral, yeni kentlerin ve bölgelerin sistem içine gireceğini açıkladı.
150 bin kişiye yeni iş
Perakende sektöründe 'Kaos'tan Koloss'a başlığı ile bir sunum yapan Oral, sunumundaTürkiye'de alışveriş merkezi sayısının 128'e ulaştığını, bu sayının beş yılda ikiye katlanacağını belirtti. Oral, "2006-2011 yılları arasında Türkiye'de 100 alışveriş merkezi açılacak. 150 bin kişiye iş sağlanacak. 25 milyar dolar ciro artışı sağlanacak"dedi.
Oral, perakende sektörünün 2020 yılını öngören bir strateji belirlemesi ve sektörün gelişiminin belli bir program dahilinde olması gerektiğini anlattı.
Türkiye'deki perakende sektörünün 70 milyar dolara ulaştığını hatırlatan AMPD Başkanı Nuşin Oral, sektörünün hâlâ yüzde 70'inin geleneksel olduğunu da ifade etti. Oral, sektörün önündeki engellere ise şu şekilde dikkat çekti: "Sektörün geleceğini engelleyen yasa hâlâ gündemimizde. Alışveriş merkezi yatırımlarında odak sorunu var. Bu da sektörün kaosa doğru gittiğini gösteriyor. Alışveriş merkezi yatırımlarında kontrolsüz bir büyüme var."


'Çince öğrenin, nazik olun'
Eski Çin Halk Cumhuriyeti Türkiye Büyükelçisi Wu Ke Ming, Çin'de iş yapacak Türk işadamlarına "İradeli ve sabırlı olun. Nezakete önem verin Çinlilerle ilişkilerinizi iyi tutun ve mutlaka Çince öğrenin" tavsiyesinde bulundu. Wu Ke Ming, 'Perakende Günleri 06'da 'Çin Yakın' başlıklı sunumunda, Çin'deki yatırım fırsatlarından bahsetti. Ming, 'dünyanın en büyük 500 büyük kuruluşunun 480'inin Çin'de yatırımı var. 200'den fazla ülkeden 600 milyar doların üzerinde yabancı yatırım yapıldı. Çin, dünyadaki birçok şirketin üretim ve satış platformu oldu. Türk yatırımcılar da bu fırsatı kaçırmamalı" diye konuştu.
Her Çinli fındık yese
Ming, "Çin'de lüks mallara talep artıyor. Gelecek beş-10 yılda mağaza zincirleri altın çağını yaşayacak. Zeki ve cin gibi Türk işadamları bu fırsattan umarım ki faydalanacak" dedi.
Türkiye'de birçok dostu olduğunu belirten Ming, şunları söyledi: "Trabzonlu bir dostumun dediği gibi her Çinli bir fındık yese Türkiye'nin üretimi bu ihtiyacı karşılamaz. Tarihte iki ülke yakın komşuyduk. İki halkın da benzer özellikleri var. Bu nedenle Çin'de iş yapacak olan Türk işadamları çok şanslı."


'Wall-Mart gelebilir'
Deloitte Araştırma Şirketi uzmanı ve perakende gurusu Ira Kalish, Perakende Günleri'nde Wall-Mart'ın Türkiye'ye neden şimdiye kadar girmediğine ilişkin soruları yanıtladı. Kalish sorular karşısında, "Wall-Mart İngiltere, Japonya, Çin, Meksika ve Brezilya'da çok başarılı. Endenozya, Almanya, Kore gibi daha küçük pazarlarda ise başarısız oldu. Wall-Mart ikinci kademe pazarlara girmeyi düşünürse bunun içerisinde Türkiye de yer alabilir. Bunu kaliteli ve yaygın uluslararası bağlantısı olan bir marketi alarak yapabilir. Ama fiyatta anlaşmaları önemli" dedi.