Meyve suyu, meyveden ucuz hale geldi, tüketimdeki artış hızlandı

Meyve suyu, meyveden ucuz hale geldi, tüketimdeki artış hızlandı
Meyve suyu, meyveden ucuz hale geldi, tüketimdeki artış hızlandı

Şeket katkısız yüzde 100 meyve suyu üretimine üç yıl önce başladıklarını belirten Duruk, pazarın önümüzdeki dönemde bu yönde şekilleneceğini söyledi. FOTOĞRAF: NURİYE DOĞU

750 milyon litrelik meyve suyu pazarında bilinçli tüketicinin şeker katkısız 'yüzde 100' meyve sularına yönelmeye başladığını belirten Aroma Başkanvekili Mahmut Atom Duruk, 'Meyvenin kilosu ortalama 2.5 TL'yi buldu. 1 litrelik meyve suyu nektarları ise, yaklaşık 1.5 TL'den satılıyor. Bu da tüketimi artırıyor' dedi
Haber: NURİYE DOĞU / Arşivi

İSTANBUL - Türkiye’nin en eski meyve suyu markalarından Aroma 40’ıncı yaşını kutluyor. Eskiden meyve suyu fiyatlarının meyve fiyatlarının çok üstünde olduğunu anlatan Aroma Yöretim Kurulu Başkan Vekili Mahmut Atom Duruk, “Şimdi ise tam tersi. Meyve suyu çok daha ucuz hale geldi. 1 kiloluk meyve suyu nektarlarının ortalama fiyatı 1.5 TL’yken, meyvede fiyat 2.5 TL’yi buldu” dedi. Bu nedenle tüketimin 1990’lardan sonra hızlı artmaya başladığını ve pazarın 750 milyon litreyi aştığını belirten Duruk, önümüzdeki dönemde artışın daha da hızlanacağını ifade etti.
1989 yılında Türkiye’de kişibaşı meyve suyu tüketiminin yıllık üç litre civarında olduğunu hatırlatan Mahmut Atom Duruk, şöyle devam etti: “Bu oran dört litreye çok zor çıktı. Sonra 2000’lere doğru meyve suyu fiyatlarının yavaş yavaş düşmesiyle tüketim biraz hızlandı. Şu anda kişibaşı 10 litre, yine de çok az. Çünkü bu oran ABD’de 70, Avrupa’da 50 litre. Biz de tüketimi en azından 40 litreye çıkarmaya uğraşıyoruz.” 

‘Yüzde 100’e talep artacak

Türkiye’de meyve suyunun ilk nektar olarak kabul gördüğünü belirten Duruk, üç yıl önce şeker katkısız yüzde 100 meyve suyu üretimine başladıklarını ve pazarın önümüzdeki dönemde bu yönde gelişeceğini söyledi. Gelişen  teknolojiyle tüketicinin artık yediğini, içtiğini daha çok araştırdığını böylece daha bilinçli hale geldiğini vurgulayan Duruk, “Tüketici bakıyor, nektarlarla vücuduna fazladan şeker yüklemesi yapıyor. Oysa, yüzde 100 ürünlerde şeker yok, meyve suyu şekerini saf olarak elmadan alıyor” dedi.
Genel tüketimde yüzde 100 meyve sularının payının şu anda sadece yüzde 5’lerde olduğunu aktaran Duruk, ancak Türkiye’de tüketim alışkanlıklarının artık hızlı değiştiğini ve birkaç yıl içinde pazarı yüzde 100 ürünlerin şekillendireceğini belirtti. Avrupa’da yüzde 100 ürünlerin çok tüketildiğine de vurgulayan Duruk, “Avrupa’da tüketimin yüzde 30’u bu segmentte. Türkiye’de de artacağını düşünüyorum. Genç nüfusun yüksek olmasının da katkısıyla, yüzde 100’e geçiş çok hızlı olacak. Çünkü insanlar sağlıklarına artık çok daha fazla önem veriyor” diye konuştu.  

‘Gazlı meşrubat düşüyor’

Son dönemde tüketicinin gazlı meşrubata talebinin azalması nedeniyle gazlı içeceklerde dramatik düşüşler yaşandığına da değinen Duruk, “Gazlı içeceklerin sağlığa bir katkısı olmaması ve meyve fiyatlarındaki artış nedeniyle, tüketici ortayı meyve suyunda buluyor” dedi. Artık meyvenin çok hızlı ve daha kaliteli işlendiğini de belirten Duruk, ilaç, çürük kalıntısı var mı bunların hepsinin laboratuvarlarda test edildiğini vurguladı. Duruk, “Yediğiniz meyvenin çok daha iyisini biz meyve sularında kullanıyoruz, hepsini ölçüyoruz. Bir de döküm zamanı meyvesi kullanıyoruz, hormonlu değil, yani artık meyve suları daha sağlıklı” diye konuştu. 

En çok vişne, şeftali...

Türkiye’de yılda 750 milyon litre meyve suyu tüketildiğini kaydeden Duruk, pazarın ekonomik büyüklüğünün de 750 milyon TL’ye ulaştığını anlattı. Türklerin en fazla vişne, kayısı ve şeftali suyu sevdiğini anlatan Duruk, Amerikalının yüzde 80’inin portakal suyu, Almanların da yüzde 90’ının elma suyu içtiğini ifade etti.
2008 yılı cirolarının 190 milyon TL olduğunu da kaydeden Duruk,  “2009’da pazar büyümez ama 2010’da, yüzde 30 artışla beraber, kişibaşı tüketimin de 14 litreye çıkacığını tahmin ediyoruz” dedi.

‘Katkısız limonata ürettik’

Altı ay önce koruyucu katkısız limonata üretmeye başladıklarını belirten Duruk, limonatanın çok beğenildiğini ve satışlardan oldukça memnun olduklarını ifade etti. Yaza doğru satışlarda biraz hareketlenme beklediklerini de vurgulayan Duruk, “Ama meyve suyu artık yazlık ürün olmaktan çıktı. Her mevsim tüketiliyor” dedi.
Duruk, hatta son yıllarda meyve suyu satışlarının en çok meyvenin az olduğu dönemlerde canlandığının da altını çizdi. 

Voleybol Ligi’ne sponsor oldu
2008 yılı itibarıyla Türkiye Bayanlar ve Erkekler Voleybol Ligi’ne de isim sponsoru olduklarını hatırlatan Mahmut Atom Duruk, şunları söyledi: “Birçok firmanın kriz nedeniyle sıkıntı yaşadığı bir dönemde biz spora sponsor olduk. Başlangıçta biraz düşündük, karar vermek kolay olmadı. Ama sonra reklam bütçemizi biraz kısıp sponsorluğa ağırlık vermeye karar verdik. Biz de marka olarak sağlıklı ürünler satıyoruz. Bu anlamda spora destek olmak da marka imajımızı destekliyor.
Bu sponsorlukla birlikte  voleybol bir kez daha gündeme geldi, özellikle Anadolu’da voleybola olan ilginin arttığını duyuyoruz. Gençler voleybol oynamak istiyor. Hem sağlık hem de güzel bir vücut için voleybol çok önemli. Reklamlarımız da bir süre voleybol odaklı olacak. Toplamda 4.5 yıllık bir sponsorluk anlaşması yaptık. Yıllık maliyeti de 3.5 milyon TL’yi buluyor. Bunun dışında birçok okula voleybol filesi, top, forma gönderdik, öğrencilere voleybol eğitimi verdik. Bu projeyle, şu ana kadar Anadolu’da 2 bin okula malzeme gönderdik, yaklaşık 1.5 milyon öğrenciyi de bir şekilde voleybolla tanıştırmış olduk.”