Minikler rekabete hazır

Otomobil pazarında 2005 yılının ilk dokuz ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10.7 düşüşle 300 bin 288 binek araç satıldı. Satışlar hafif ticaride yüzde 8.8 artarak 188 bin 902 oldu.
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi
GÖKSEL ALTUNSU / Arşivi

İSTANBUL - Otomobil pazarında 2005 yılının ilk dokuz ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10.7 düşüşle 300 bin 288 binek araç satıldı. Satışlar hafif ticaride yüzde 8.8 artarak 188 bin 902 oldu. Toplam satış ise söz konusu dönemde yüzde 4.1'lik düşüşle 489 bin 190 adede indi.
Bu istatistiki veriler içinde binek araçlara yakından bakıldığında küçük otomobillerle (B segmenti), orta sınıf araçlar (C segmenti) arasındaki kıran kırana mücadelenin sürdüğü görülüyor. Sedan modellerin ağırlıkta olduğu C segmenti yıllardır Türkiye'de diğer sınıflara göre açık ara önde giderdi. Bunda çok çocuklu Türk aile tipine seslenen büyük bagaj hacmi etkiliydi. Otomobilin daha çok orta yaşa gelmiş Türk erkeklerin alım gücü sınırlarına girmesi, onların da araçlarının büyük ve gösterişli olmasını istemeleri C segmentinin pazardan aldığı payı yükseltiyordu. Ancak değişen toplumsal yapının B segmentinin yıldızı parlamaya başladı. Çalışan kadınların, yalnız yaşayanların sayısının artması, üst gelir grubunda evlere üniversite öğrencisi çocuklar ve anne için ikinci aracın alınmaya başlaması, iş hayatına yeni giren genç erkeklerin gelir durumlarına uygun, yaşlarını yansıtan tasarımda otomobillere binmesi B segmentine ilgiyi artırdı. Park sorunu, yüksek yakıt fiyatları nedeniyle yakıt ekonomisinin öne çıkması da talebi küçük araçlara yöneltti. Ve böylece ilk dokuz ayda 126 bin 793 otomobilin satıldığı B segmenti yüzde 42.2 pazar payıyla, 127 bin 225 adetle yüzde 42.4'lük dilime sahip C segmentinin kıl payı gerisinde kaldı. B segmentindeki araçların 'büyüme öyküsü' dikkatleri bir alt sınıftaki 'miniklere' çekiyor. A segmentinin payı sadece yüzde 1. Ocak-eylül 2005 döneminde 3 bin 71 adetlik satışın olduğu bu sınıfın düşük motor hacminden kaynaklanan 'vergi avantajı' nedeniyle önümüzdeki dönemde daha yüksek satış rakamlarına ulaşması bekleniyor.
Yeni modeller geliyor
Pazara sunulan A sınıfı yeni modeller de büyüme beklentisini doğruluyor. A segmentinde ocak-eylül döneminde en fazla satışı bin 104 adetle Kia Picanto oldu. Picanto'yu 627 adetlik satışla Panda izledi. Üçüncü ise 313 adetlik satışla Chevrolet Spark oldu. Bu modelleri sırasıyla Suzuki Alto 225, Daihatsu Coure 153 adetle izledi.
Chevrolet Spark S
Motor: 0.8 lt.
Motor tipi: SOHC
Motor hacmi: 796cc
Silindir: 3
Maksimum güç: 51hp
dev/dak: 6000
Maksimum tork: 71.5
dev/dak: 4400
Maksimum hız: 145km/s
0-100 km'ye hızlanma: 18.2sn
100 km'de yakıt tüketimi: 5.2lt
Yakıt deposu: 35lt
Bagaj hacmi: 170lt
Fiyat: 17.900 YTL
Fiat Panda
Motor: 1.2 lt.
Motor hacmi: 1242 cc
Silindir: 4
Maksimum güç: 60hp
dev/dak: 5000
Maksimum tork: 102Nm
dev/dak: 2500
Mak. hız: 155km/s
0-100 km hızlanma: 14sn
100 km'de yakıt tüketimi: 5.6lt
Yakıt deposu: 35lt
Bagaj hacmi: 206lt
Fiyat: 21.777YTL
Suzuki Alto MT
Motor: 1.1 lt. Motor tipi: F10D, su soğutmalı,SOHC
Motor hacmi: 1061
Silindir: 4, Maksimum güç: 62hp, dev/dak: 6000
Maksimum tork: 85Nm
dev/dak: 3200, Maksimum hız: 135km/s, Şanzıman: 5 ileri,
Yakıt deposu: 35 lt.,
Bagaj hacmi: 177 lt. Fiyat: 17.924 YTL
Daihatsu Coure Thrity
Motor: 1.0 lt.
Motor tipi: 12v,su soğutmalı,DOHC,DVVT
Motor hacmi: 989 cc
Silindir: 3
Maksimum güç: 59hp
dev/dak: 6000
Maksimum tork: 91Nm
dev/dak: 4000
Şanzıman: 5 ileri
0-100 km'de hızlanma: 4.6 sn.
Yakıt deposu: 36lt
Fiyat: 15.750 YTL
Hyundai Atos Prime
Motor: 1.1lt.
Motor tipi: 12v SOHC
Maksimum tork: 9.9kgm,
dev/dak: 3000
Maksimum hız: 147km/s
0-100 km'ye hızlanma süresi: 15.2 sn.
100 kilometrede yakıt tüketimi: 5.5 lt.
Yakıt deposu: 35lt
Bagaj hacmi: 220 lt.
Fiyat: 18.400YTL
Kia Picanto
Motor: 1.1 Ex
Motor tipi: 12v, SOHC
Maksimum güç: 65hp
dev/dak: 5500
Maksimum tork: 9.9kgm
dev/dak: 2800
Maksimum hız: 154km/s
0-100 km'ye çıkma süresi: 15.1sn
100 km'de yakıt tüketimi: 4.9lt
Yakıt deposu: 35lt
Bagaj hacmi: 157lt
Fiyat: 19.786 YTL