'Misvak' Colgate'e yaramadı

Colgate'in 'Misvak özlü diş macunu' reklam filmi yasaklanıp yayından kaldırılırken, üretici firma da 50 bin YTL para cezasına çarptırıldı.
Haber: NESRİN COŞKUN / Arşivi

İZMİR - Colgate'in 'Misvak özlü diş macunu' reklam filmi yasaklanıp yayından kaldırılırken, üretici firma da 50 bin YTL para cezasına çarptırıldı. İzmir Diş Hekimleri Odası Başkanı Turgan Ülker, reklamın insanları diş fırçalamadan uzaklaştırma mesajı verdiğini, bunun tehlikeli olduğunu açıkladı.
Reklamda dede rolünü oynayan kişinin dişlerinin 'protez' olduğuna da dikkat çeken Ülker, "Eğer misvak tek başına yeterli olsaydı Arabistan'da kimsenin dişinde çürük olmazdı" diye konuştu.
İddia kanıtlanamadı
İzmir Diş Hekimleri Odası tarafından 'halkın dini duygularını istismar ederek haksız kazanç sağladığı' gerekçesiyle şikâyet edilen Colgate'in televizyonlarda yayımlanan 'misvak özlü diş macunu' reklamına Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'ndan iki ceza geldi. Reklam filmi 'misvağın, anti bakteriyel özelliğinin bulunduğu iddiasının reklamı veren firma tarafından kanıtlanamadığı' gerekçesiyle yasaklanıp yayından kaldırılırken, 50 bin 12 YTL 20 kuruş para cezası da kesildi.
Ağız ve diş sağlığıyla ilgili reklamlara karşı olmadıklarını, aksine desteklediklerini belirten Oda Başkanı Turgan Ülker, "Ancak reklamlar bilime akla uygun, abartı da ölçülü olmalı" açıklamasını yaptı.
İzmir Diş Hekimleri Odası Başkanı Turgan Ülker, Yönetim Kurulu üyesi İlkay Karademirci ve avukatları Melih Başer'le birlikte bir basın toplantısı düzenledi. Ülker, toplantıda ağız ve diş sağlığı konusunda halkı yanlış yönlendiren reklamlara karşı mücadelelerini sürdürdüklerini söyledi. Ülker, geçen yıl diş fırçalamanın yerine geçtiği mesajı veren Vivident ciklet reklamının yasaklanmasını sağladıklarını hatırlattı.
Bu kez Colgate Misvak reklamını, başvurularının üzerinden bir yıl geçtikten sonra durdurttuklarını aktaran Ülker, şunları söyledi:
"Ağız ve diş sağlığıyla ilgili reklamlara karşı değiliz. Çünkü istatistikler ağız diş sağlığımızın hiç de iyi olmadığını ortaya koyuyor. Özellikle fırçalamanın, fırça kullanmanın önemini vurgulayan reklamları destekliyoruz. Ancak macunu 'ilaç' gibi sunan reklamlar hoş değil. Colgate firmasının misvak özlü diş macunu reklamında da sadece macunu kullanmak yeterli mesajı veriliyor. Üstelik Peygamberimizin o yıllarda misvak ağacını diş temizliği için önerdiği gündeme getiriliyordu.
Belki o dönemler için bu kabul edilebilir. Dini motif kullanarak, halkın dini duygularını istismar ederek, sanki ağacın özü alıp kullanılmış diş macunu gibi gösterilmesi doğru değil. Bu reklamla ilgili meslektaşlarımızdan çok şikâyet almıştık. Colgate'in bu ürününü sadece Müslüman ülkelerde pazarlıyor olması da ayrıca dikkat çekici."
Fındık kırmaya da itiraz
Turgan Ülker, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu'na yaptıkları başvurunun sonucunun ancak bir yıl sonra alınabildiğini, kurulun karar mekanizmasını hızlandırması gerektiğini sözlerine ekledi.
Ülker, bir Coca-Cola reklamı için de itirazda bulunduklarını açıkladı Ortodonti tedavisi gören bir genç kızın, braketli dişleriyle kola şişesi kapağını açışının yer aldığı reklam filminin de rahatsız ettiğini vurgulayan Ülker, şöyle devam etti:
"Ortodonti tedavisi görme utanılacak bir durum olarak gösteriliyor. Ayrıca dişlerle gazoz kapağı açılması doğru bir yöntem değil. Bu reklam filmi ile ilgili de şikâyetimiz değerlendirildi. Ama yazılı karar gelmedi. İsteğimiz reklamların bilime dayandırılması" dedi. Öte yandan Ülker, Türk Diş Hekimleri Birliği'nin, dişlerle fındık kırılan bir kahve reklamı filmine de itiraz ettiğini aktardı.