Motosiklet uçar gider

2004 yılında 130 bin motosikletin satıldığı Türkiye'de 200'e yakın Çin markası piyasaya girince talep patladı. 2005'te yüzde 100'e yakın artışla 280 bin motosiklet satıldı. İthalatçı firmalar bu yıl 500 bin motosiklet satmayı hedefliyor. Ucuz Çin malı ürünlerin en büyük sorunu ise yedek parça ve servis ağı.
Haber: GÖKSEL ALTUNSU / Arşivi

İSTANBUL - Motosiklet satışları Çin markalarının pazara girmesine paralel kredi kartına yapılan kampanyalarla katlandı. Türkiye'de 2002 yılında 13 bin motosiklet satılırken, rakam 2004 yılında 130 bine, 2005'te 280 bine fırladı. Bu yıl pazarda 400-500 bin motosiklet satılması ve pazarın toplam büyüklüğünün de 1.5 milyar doları aşması bekleniyor. Bir sene içerisinde iki fuar düzenlenmesi de artan ilginin kanıtı olarak gösteriliyor. Motosiklet meraklıları son olarak Dünya Ticaret Merkezi'ndeki Motoshow 2006'da buluştu.
Sektörde 2004 yılında BMW, Yamaha, Honda, Suzuki, Kymco, Kanuni, Kawasaki, Vespa gibi 10 büyük marka varken 2005 yılında marka sayısı 220'ye fırladı. Bunda özellikle Çin'den ithalat yapan firmalar da etkili oldu. Cazip fiyatları ve estetik görünümleri ile motosiklet sevdalılarını hayallerine kavuşturan Çin malı araçlarda en büyük sorun servis, yedek parça ve satış sonrası destek eksikliği. Çin'den ithalat yapan firmalar var olan dört-beş fabrikadan ürün temin ettikleri için farklı isimler altında aynı ürünler satılıyor. Tüm olumsuzluklara rağmen Çin'den ithalat yapan firmalar motosiklet kullanımının düşük olduğu Türkiye'de bu oranı artırıyor.
Türkiye 1000 kişi başına düşen 17 motosiklet sayısıyla, dünyada son sıralarda yer alıyor. Bu oran İtalya'da 170, Fransa'da 180. En çok motosiklet kullanılan ülke olan Tayvan'da 1000 kişiye 530 motosiklet düşüyor.
BMW MC Satış ve Pazarlama Müdürü Hakan Bayülgen, "Türkiye motosiklet pazarı son iki senedir Uzakdoğu kaynaklı firmaların pazara girmesiyle büyüyor. Bu artış yüksek cc'li markalara da yansıdı. Trafik sorunu olan bir ülkede motosiklet daha fazla olmalı" dedi.
Kanuni'den yeni fabrika
Kanuni Satış ve Pazarlama Müdürü Said Orhan ise 2006'da pazarın yüzde 50'nin üzerinde büyüyeceği tahmininde bulundu. Orhan şöyle konuştu: "Çin'den gelen ürünler uzun vadede kaliteli ürünlere dönüş şeklinde avantaj sağlayacak. Motosiklette yerli üretim yapan tek şirketiz. F1 pistinin yanına 24.5 milyon dolarlık yeni fabrika yatırımı yapıyoruz. 2006 hedefimiz 70 bin adet satış."
Montana'dan havayastığı
Türkiye'de satışını Montana'nın üstlendiği motoairbag, motosikletten düşme durumunda yaralanma riskini azaltıyor. Motoairbag, motosiklet kazalarında en riskli bölgelerden biri olan omurgayı, şişmiş durumdaki havayastığıyla koruyor. Sürücüler, Motoairbag'i yelek olarak giyiyor. Olası bir kazada düşme anında 85 milisaniyede şişen yelek, darbeleri önemli ölçüde azaltan motoairbag aktivasyon kablosunun motosiklette bağlanmasıyla aktif hale geliyor.
Yamaha YFZ R6
Motor tipi: 4 silindirli, DOHC
Silindir hacmi: 599cc
Maksimum güç: 133 hp-13.000 d/d
Maksimum tork: 6.93 kgm-12.000 d/d
Şanzıman: 6 vites
Ağırlık: 161 kg
Yakıt tankı: 17.5 lt
Fiyat: 19 bin 700 YTL
Suzuki GSX-R 750
Motor tipi: 4 silindirli, DOHC
Silindir hacmi: 750cc
Maksimum güç: 150 hp / 13200 d/d
Maksimum tork: 86.3 Nm / 11200 d/d
Şanzıman: 6 vites
Ağırlık: 163 kg
Yakıt tankı: 16.5 lt
Fiyat: 21 bin 750 YTL
Kanuni Tiger 250
Motor tipi: Tek silindirli
Silindir hacmi: 249.2cc
Maksimum güç: 20 hp / 8000 d/d
Şanzıman: 5 vites
Ağırlık: 185 kg
Yakıt tankı: 18 lt
Ortalama yakıt tüketimi: 3.2 lt
Fiyat: 3 bin 891 YTL
R 1200 GS Adventure
Motor tipi: 2 silindirli, Boxer
Silindir hacmi: 1170cc
Maksimum güç: 100 bg / 7000 d/d
Maksimum tork: 115 Nm / 5500 d/d
Ağırlık: 256 kg
Yakıt tankı: 33 lt
Ortalama yakıt tüketimi: 4.6 lt
Fiyat: 30 bin 368 YTL
Vespa GTS 250
Motor tipi: Tek silindirli
Silindir hacmi: 244cc
Maksimum güç: 22 hp / 8250 d/d
Maksimum tork: 20.2 Nm / 6500 d/d
Şanzıman: Değişken kayışlı aktarım sistemi
Ağırlık: 148 kg
Yakıt tankı: 9.2 lt
Fiyat: 9 bin 230 YTL