New York taksilerine aday olan Karsan dünya otomobili üretmeye hazırlanıyor

New York taksilerine aday olan Karsan dünya otomobili üretmeye hazırlanıyor
New York taksilerine aday olan Karsan dünya otomobili üretmeye hazırlanıyor

Taksileriyle ünlü New Yok için araç üretmek Türk otomotiv sanayisinin markalaşması ve tanınması açısından büyük bir fırsat olacak. Üreticiler devletten bu konuda destek bekliyor.

New York'ta 'Geleceğin Taksisi' ihalesine katılan Karsan, tamamen yeni bir araç geliştiriyor. Karsan Yönetim Kurulu Başkanı İnan Kıraç, 'New York olur, olmaz. Ama inanın göreceksiniz bu vasıta dünyanın vasıtası olacak' dedi

İSTANBUL - Londra gibi taksileriyle ünlü New York’a daha çağdaş ve çevreci araçlar kazandırmak için açılan ‘Geleceğin Taksisi’ ihalesine aday olan Karsan dünya otomobili üretmeyi planlıyor. Karsan Hexagon Studio’nun tasarım desteğiyle katıldığı New York şehrinin (NYC) taksilerini üretmek üzere Taksi ve Limuzin Komisyonu (TLC) tarafından gerçekleştirilen ‘Geleceğin Taksisi’ projesi kapsamında açılan ihalenin sonuçlanmasını bekliyor. 

‘İlk yerli araç olacak’
Karsan Yönetim Kurulu Başkanı İnan Kıraç, Karsan’ın gerek kendisi gerek kardeş şirketi Hexagon ile böyle bir aracı tasarladığını belirterek, “New York olur, olmaz. Ama inanın göreceksiniz bu vasıta dünyanın vasıtası olacaktır. İstanbul’un, Türkiye’nin vasıtası olacaktır ve ilk yerli isim olarak bir başlangıç olacaktır” dedi.
Daha sonra yeni girişimcilerin bu inanca sahip olacaklarını ve artık Türk markalarının bu piyasaya geleceğini dile getiren Kıraç, Türk toplumunun, hükümetlerin otomotiv sanayisine sahip çıkması gerektiğinin altını çizdi.
Herhangi bir yanlış yapılmaması gerektiğini belirten Kıraç, “Küçük bir yanlış her şeyi bozabilir, buradaki en büyük faktör Türk yan sanayisidir. Türk yan sanayisini eğer kaybedersek, bunu yapmamız mümkün değil. O nedenle alınacak her türlü kararın çok düşünülmesi lazım” diye konuştu.
Karsan Murahhas Azası Jan Nahum da, Türk otomotiv sanayisinin geçmiş 50 yılda çok büyük aşamalar kaydettiğini hatırlatarak, son aşamaya da geçilmek üzere olunduğunu söyledi. Türk otomotiv sanayisinin kendi markasını yaratma özlemine de dikkati çeken Nahum, bunun bir ihtiyaç olduğunun altını çizdi. New York taksi ihalesinin böyle bir ihtiyacı cevaplama fırsatı doğurduğunu belirten Nahum, şöyle konuştu:
“Bu sadece bir ihale olarak görülmemeli, Türk otomotiv sanayisinin marka yaratma fırsatını tetikleyici bir olay olarak görülmeli. Bu yolculuk sadece bir şirketin yolculuğu olamaz. Türk otomotiv sanayisini özlediğimiz yere getirmek istiyorsak el birliğiyle bu yolculuğu aşmamız lazım.”
Jan Nahum, katma değer olarak bugün otomotiv sanayisinin beklenen boyutu sağlayamadığını anlatarak şunları söyledi:
“Farklı bir şeye ihtiyacımız var. Marka ihtiyacımız buradan çıkıyor. Türk otomotiv sanayisinin özgün modele, tasarıma ihtiyacı var. Marka sadece romantik bir beklenti değil. ‘Bizim de markamız olsun’ isteği değil.
Türk otomotiv sanayisinin üstlenmek mecburiyetinde olduğu rolü üstlenebilmesi için yapmak zorunda olduğu bir geçiş. Eğer bu geçişi yapmaz ise o zaman onun üstüne düşeni görevi başkalarının yapması lazım.
Bugün Türkiye’nin en büyük sanayisi otomotiv ise marka yaratmak sorumluluğu da ister istemez onun üzerine düşüyor. Dolayısıyla özgün tasarımlarla, yüksek katma değer yaratmak durumundayız.” Nahum, New York gibi bir kente bir aracı verebilmenin Türk otomotiv sanayisi ve markalaşmak açısından son deree önem taşıdığını anlattı.

‘Devler yarışıyor’
İhalenin sonuna kadar gidebileceğini, ancak iptal de edilebileceğini belirten Nahum, “Devlerle yarışıyoruz. Sıkıntılar olabilir. Kazanmak istiyoruz. Fakat önemli olan bir şey var Türk otomotiv sanayisinin bu ihtiyaca cevap verebilir hale gelmesi lazım. Bugün bu güç bizim sanayimizde var, önemli olan o ihtiyacı tespit edebilmek. New York olur, olmaz. İstanbul için böyle özel bir araç olmasını çok isteriz” diye konuştu. Dünyada bu konuda bir boşluk olduğuna dikkati çeken Nahum, “Türk otomotiv sanayisinin de markalaşması için bu tür boşlukları doldurması lazım” dedi.  (Radikal)

Kazanan firma yılda 2 bin 650 araç satacak
Şehirde toplam 13 bin 237 adet taksinin işletmesinden sorumlu olan TLC, NYC taksi pazarının hakimi olan Stretch Ford Crown Victoria modelinin üretiminin 2011’de sona ermesi nedeniyle 27 Mayıs’ta teklifleri topladı. Karsan, Hexagon Studio’nun tasarım desteği ile NYC’nin taksi pazarı için araç tasarlayıp üretmek üzere açılan ihaleye katılarak, şartnameyi yerine getirmeyi taahhüt ederken, ihalenin kazanılması durumunda Türk mühendisleri tarafından tasarlanan taksiler, Karsan tesislerinde üretilerek NYC’ye ihraç edilecek.
İhaleyi kazanan firma, münhasır olarak 10 yıl boyunca yılda 2 bin 650 adet aracı NYC’nin taksi pazarına satmakla yükümlü olacak. İlk aracın NYC taksi pazarına satıldığı ay itibarıyla başlayacak 10 yıllık zaman dilimi boyunca araçların performans, etkinlik ve güvenlik gibi özelliklerinin önemli ölçüde gelişim göstermesi bekleniyor.
New York’a uyum sağlayacak tasarımla üretilecek araçların engellilerin kullanımına da uygun olması gerekiyor.
Değerlendirmeler sonunda kontratın 2010’da imzalanması, araçların da en geç 2013 sonundan önce teslim edilmeye başlanması beklenirken, NYC ve TLC, 10 yıllık sürenin ardından ihaleyi kazanan firmanın beş yıl boyunca satılan araçlarla ilgili garanti, servis, ve teknik desteği vermesini de talep ediyor.
Karsan, New York’un taksi ihalesi için yeni bir araç tasarlamayı planlıyor.