Onur'a iki yasak daha

Almanya ile Hollanda'dan sonra Fransa ve İsviçre de Onur Air'e uçuş yasağı koydu. Belçika denetimin artırılacağını duyurdu. Ulaştırma Bakanı Yıldırım: Yarın Hollanda'da toplantı var. Karar düzeltilmezse tavrımız farklı olur.

İSTANBUL - Onur Air'in uçuş iznini 'bakım ve teknik yetersizlikleri' gerekçe göstererek iptal eden Hollanda'nın kendi uçakları söz konusu olduğunda aynı duyarlılığı göstermediği ortaya çıktı. Şirketin uçuş izninin iptalinden bir gün önce (perşembe) akşam saatlerinde Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü yetkilileri bir zamanlar Hollanda'nın ulusal havayolu şirketi olan ancak daha sonra mali güçlükler içine düştüğü için Air France ile birleşen KLM'nin uçağında denetim yaptı. Sivil Havacılık Genel Müdürü Topa Bilgetin Toker yapılan denetimde KLM uçağında Onur Air ile ilgili karara esas teşkil eden konularda eksiklikler tespit edildiğini belirterek şunları söyledi:
"Eksikliklerin tamamlanmasını istedik ve uçağı salmadık. Bunun üzerine beş saat uğraştılar.
İkinci denetimde gerekenlerin yapıldığını görünce kalkış izni verildi. Yapılması gereken de oydu. Bir-iki münferit olay nedeniyle bir havayolu şirketini uçamaz hale getirmek teamüllerde olmayan bir şey. Bize zaten kararın nedenleri hakkında detaylı bilgi vermediler. Öne sürdükleri gerekçeler de bütün filoya teşmil edilemez. Kendi havayolu şirketlerinde de benzer sorunlar, bazan da daha ciddileri yaşanıyor."
İki olay var
Edinilen bilgiye göre Onur Air ile ilgili karar zor durumdaki küçük Hollandalı charter şirketlerini kurtarma kaygısından kaynaklansa da son dönemdeki bazı olaylar tam turizm sezonunun açıldığı günlerde uçuş izninin iptali için gerekçe olarak kullanılmış. Bunlardan birinde Onur Air'in A 302'lerinden birisi Amsterdam'da kalkışta stoll olmuş. Yani motorları güç kaybetmiş. Ancak uçak başarılı şekilde geri geri dönmüş. Uzmanlara göre motor uçak kalkarken ancak iki olayın gerçekleşmesi durumunda güç kaybedebilir. Bunlardan biri uçağın motoruna kuş, ikincisi ise pistten kalkan yabancı maddelerin girmesi. Her iki durumda da kusur kalkış için gerekli ortamı hazırlamayan havaalanı idaresinin, yani Hollandalıların. İkinci olayda ise Onur Air'in Hollanda'dan Türkiye'ye yolcu taşımak için kiraladığı büyük bir uçağın Amsterdam'daki denetiminde bazı belgelerinde eksiklikler olduğu ortaya çıkmış.'
Kısa süre önce bir KLM uçağınında Paris'te aynı sorunla karşılaştığını ve bu nedenle pistin 2.5 saat kapalı kaldığını belirten Toker'e göre bu durumda yapılması gereken o uçaklarla ilgili bir yaptırım uygulamak. Sivil Havacılık Genel Müdürü Topa Bilgetin Toker son bir hafta içinde Hollanda gazetelerinde başta Onur Air olmak üzere tüm Türk charter şirketlerinin güvensiz olduğuna ilişkin haber ve yazılar çıktığını belirterek şunları söyledi:
'Denetimlerini biz yaptığımız için bunun doğru olmadığını biliyorduk. Hollanda büyükelçiliğimizle bu tür yayınların engellenmesi için temasa geçtik, ancak olmadı. Olaydan bir gün önce de ülkedeki bazı gazetelerde Hollandalı charter şirketlerinin, yolcuları kendilerinin taşıyacağına ilişkin demeçleri çıktı. Bu da olayın ardında ticari kaygılar olduğunu gösteriyor'.
Fransa ve İsviçre de yasak getirdi
Fransa ve İsviçre de Onur Air'in uçuşlarını teknik eksiklikler bulunduğu gerekçesiyle durdurdu. Fransız Sivil Havacılık Genel Yönetimi, Onur Air'in 'ülke içi ve dışı uçuşlarını' önce gün (cuma) akşama doğru şirkete yaptığı bildirimle dün sabah TSİ (Türkiye saatiyle) 01.00'den itibaren durdurduğunu açıkladı. Yasak kararının nedenlerine ilişkin ayrıntılı bilgi verilmedi.
Fransa'yı daha sonra İsviçre izledi. İsviçre Sivil Havacılık Federal Bürosu, şirketin bu ülkeye uçuşlarını güvenlik nedeniyle yeni bir emre kadar durdurdu. Kararın Almanya ve Hollanda ile aynı nedenlere dayandığı belirtildi.
Sivil Havacılık Genel Müdürü Toker, sürdürülen temaslar sonucu Fransa ve Almanya'dan Onur Air'in başka ülkelere seferlerini sürdürebilmesi için 'üst geçiş izni' alındığını belirtti. Belçika da Onur Air uçaklarına yönelik denetimin artırılacağını açıkladı. Belçika Ulaştırma Bakanı Renaat Landuyt, "Riskleri yok etmek için kontrolleri sıklaştıracağız" dedi.
'Hollandalı şirketleri kurtarma çabası mı?'
Onur Air'e uçuş yasağı getiren Hollanda'nın, ülkenin maddi krizdeki özel havayolu şirketleri Martin Air ve Trans Avia'yı kurtarmak için bu yönteme başvurduğu iddia edildi. Uçuş yasağından günler önce bu şirketlerin Hollanda basınında "Türkiye'ye giden yolcuları artık biz taşıyacağız" şeklindeki açıklamalarının yer alması da dikkat çekti.
Uçuş yasaklarını kaldırmaya çalıştıklarını belirten Onur Air Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Şahabettin Bolokçu, Türk ve Hollandalı Ulaştırma ve Dışişleri Bakanlığı yetkilileriyle Onur Air yöneticilerinin yarın Amsterdamda yapacakları toplantı sonrasında olayın netlik kazanacağını söyledi. Onur Air'e yasak konulmasının ardından Hollanda havayollarının kendi havayollarıyla Türkiye'deki havalimanlarına ek sefer taleplerinin Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından reddedildiğini belirten Bolokçu, "Seferlerimiz iptal edilince yolcularımızı yine özel Türk Havayolu şirketleri MNG ve Pegasus ile Türkiye'ye taşıyoruz. Yalnız Almanya yolcularının bir bölümünü Belçika üzerinden taşımak zorunda kaldık" diye konuştu.
Yüzde 50'si Onur Air'in
Hollanda'nın başlattığı uçuş yasağı uygulamasının arkasında teknik değil siyasi ve ticari nedenler olduğunu belirten sivil havacılık uzmanları Onur Air'in devreye girmesinin bu ülkedeki özel havayolu şirketlerini zorladığını öne sürüyor. Onur Air bugün Hollanda'daki charter yolcusunun yüzde 50'sini taşıyor. Geri kalan yüzde 50 için ise yine Türk şirketleriyle Hollandalılar rekabet ediyor. Yoğun rekabet nedeniyle Hollandalı şirketlerin ayakta durabilmek için devlet yardımı aldığını belirten uzmanlar "Bu nedenle de yasak kararını aldılar" diyor.