Oto vergisinde Türkiye Avrupa ikincisi

Oto vergisinde Türkiye Avrupa ikincisi
Oto vergisinde Türkiye Avrupa ikincisi

Toplam vergi yükünün yüzde 61.7?den 48?e düşmesi, otomobil fiyatlarını yüzde 8.5 ucuzlatacak. FOTOĞRAF: REUTERS

Türkiye'de yeni oto satışına uygulanan toplam vergi yükü, kişi başı gelirin 35 bin dolar olduğu Danimarka'dan sonra Avrupa'da en yüksek durumda

İSTANBUL - Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD), ‘Otomotiv Ticaretinde Yol Haritası, Gelecek 10 Yıl’ başlıklı çalışmasına göre, Türkiye’de yeni otomobil satışına uygulanan toplam vergi yükü, Danimarka’dan sonra Avrupa’da ikinci en yüksek oran.
Satınalma gücü paritesine göre, dünyanın en gelişmiş ülkelerinden biri olan Danimarka’nın 2007 yılı kişi başına milli geliri 35 bin 961 dolar. Türkiye’nin 2007 kişi başına milli gelirinin 12 bin 74 dolar olduğu göz önüne alındığında, kişi başına gelire oranla Avrupa’da ‘en yüksek’ vergi yükü Türkiye’de bulunuyor. Yani Türkler otomobil sahibi olmak için daha fazla para ödemek zorunda.

Türkiye gizli birinci
16 Mart-15 Haziran 2009 arasında ÖTV oranının geçici olarak yüzde 37’den yüzde 18’e indirilmesiyle, en düşük gruptaki toplam vergi yükü yüzde 61.7’den yüzde 39.2’ye inerek, otomobil fiyatları ortalama yüzde 13.9 ucuzladı. 16 Haziran-30 Eylül 2009 arasında ÖTV oranı yüzde 27 olarak belirlenirken, otomobil fiyatlarında vergi indiriminden kaynaklanan ucuzluk etkisi satış rakamlarına yansıdı.
2009 Mart, Nisan, Mayıs ve Haziran ayları toplam otomobil satışları, önceki yılın aynı aylardaki toplam satışlarına göre yüzde 30 arttı. Çalışmaya göre, 2009 yılının ilk yarısındaki ekonomik durgunluğa rağmen bu sonuçlara ulaşılması, vergi indirimi uygulamasından önce tahmin edilen esneklik katsayılarının doğruluğunu ortaya koyuyor. ÖTV oranının yüzde 27 olarak sürmesiyle, en düşük gruptaki toplam vergi yükü yüzde 61.7’den yüzde 50’ye inerken, otomobil fiyatları, ortalama yüzde 7.3 ucuzluyor.
KDV’nin diğer bazı ürünlerde olduğu gibi yüzde 8’e indirilmesi, yeni otomobil satışları üzerinden alınan yüzde 37 ÖTV’ye ek olarak bu değer üzerinden yüzde 8 KDV alındığında, toplam vergi yükü yüzde 48 olacak. Toplam vergi yükünün yüzde 61.7’den yüzde 48’e düşmesi, reel otomobil fiyatlarının yüzde 8.5 ucuzlamasına neden olacak.

Verginin üçte biri otomotivden
Türkiye’de elde edilen toplam vergi hasılatının yaklaşık üçte birini, doğrudan veya dolaylı biçimde otomotiv sektörü sağlıyor. Çalışmada öneriler de var: Türkiye’de hurda piyasasına bağlı olarak hurda teşvikinin çıkarılması, katma değer yaratacak. Hurda piyasasının kurulması konusunda önerilen modelin geliştirilmesi ve kamuoyuna sunulması gerekiyor. (aa)

MTV’de son gün
Türkiye’de otomotiv sektöründen doğrudan veya dolaylı biçimde alınan birçok vergi var.
Motorlu taşıtlar vergisi (MTV), motorlu taşıt satışı üzerinden alınan ÖTV ve KDV, otomotiv sektöründe üretim yapan firmaların kârları üzerinden alınan Kurumlar Vergisi gibi onlarca vergi bulunuyor. Çalışmaya göre, Türkiye’de sadece akaryakıt satışından elde edilen ÖTV, sayısı 700 bine yaklaşmış Kurumlar Vergisi mükellefinin ödediği toplam verginin yaklaşık iki katından fazla. Bu arada MTV’nin ikinci taksidini ödemek için 31 Temmuz yani bugün son gün.