'Otomobil fiyatı yüzde 150 düştü'

'Otomobil fiyatı yüzde 150 düştü'
'Otomobil fiyatı yüzde 150 düştü'

Audi?nin 100. yılı için düzenlenen Audi Cup futbol turnuvasının düzenlendiği Allianz Arena tamamen doldu. Finalde kupayı ev sahibi takım olan FC Bayern kaldırdı.

Doğuş Otomotiv CEO'su Ali Bilaloğlu, Türkiye'de 15 yılda otomobil fiyatlarının Gümrük Birliği ve teknolojik gelişmelerle birlikte yüzde 150 düştüğünü söyledi. 1995'te 50 bin marka (bugünkü fiyatla 25 bin avro) Doğan SLX alınırken bugün aynı fiyata lüks otomobil alınıyor
Haber: İLKER PEHLİVAN / Arşivi

MÜNİH - Otomotivde gelişen teknolojiler fiyatları da düşürüyor. Alınan yüksek vergiler nedeniyle Avrupa’ya göre yüzde 40 daha pahalı otomobil satılan Türkiye’de herşeye rağmen otomobil fiyatları 15 yıl öncesine göre yüzde 150 geriledi.  Audi’nin 100. yıl etkinliklerinde konuştuğumuz Doğuş Otomotiv CEO’su Ali Bilaloğlu, Gümrük Birliği’nden sonra otomobil fiyatlarının hızla düştüğünü söyledi.
Bir Doğan SLX’in 1996 öncesinde 50 bin marka satıldığını söyleyen Bilaloğlu, “Enflasyon rakamı dışarıda tutulduğunda bugünkü rakamla 25 bin avroya denk geliyor. Bugün bu rakama lüks sınıftan araç alınıyor. Tekstilde, inşaatta fiyatlar artarken otomotiv hem ucuzladı hem de kalitesi arttı. Rekabet, teknolojiye üretim maliyetlerindeki düşüş eklenince tüm fiyatlar düştü” dedi.

A4’e gelen A5 aldı
ÖTV indirimini de değerlendiren Ali Bilaloğlu, indirimin stokların azalmasına yardımcı olduğunu vurguladı. Bazı motorlarda ürün bile bulamaz hale geldiklerini söyleyen Ali Bilaloğlu şöyle konuştu:
“Binekte 1.6 motorlara kadar hepsinde stok azaldı ya da bitti. Hatta bazı ülkelerden araç bile aldık. Showroom trafiği artınca ticariye de ilgi arttı. Lükste yüzde 4-6 arasında avantaj sağlandığı için fiyata çok etki etmese de moraller düzeldi. Sınırlı süre için fiyatlar inince alım kararı hızlandı. Yani ÖTV indirimi çok işe yaradı. Showrooma A4 almaya gelenler imkânı varsa duygusallığa kapılıp A5 aldı.”
Bilaloğlu’nun verdiği bilgiye göre ÖTV indirimiyle kredi kullanım oranı da düştü. Tüm modellerde yüzde 60 olan kredi oranı yüzde 30’a geriledi. 

Otomotivin krizi 2010’da
Gelecek yıl, bu yıl teşvik verilen ülkelerde pazarların durması ya da hızının düşmesi bekleniyor.
Bilaloğlu, talep öne çekildiği için araçların bu yıl alındığını, otomotiv krizinin Batı Avrupa’da 2010’da yaşanacağını belirtti. “Batı Avrupa ve Türkiye krizi yeterince hissetmedi, pazar geçen yılla neredeyse aynı oldu” diyen Bilaloğlu, Türkiye’de desteğin kademeli olarak azaltıldığı için Avrupa’dan daha şanslı olduğunu ifade etti.
Bilaloğlu, Türkiye’nin 2010’da 2009’a göre kötü bir pazar çıkarma ihtimalinin Almanya’dan az olduğunu söylerken, Türklerin güveninin de çabuk iyileştiğini ekledi. Bilaloğlu, “Türkler daha pozitif bakıyor. Hızlı iyileşme Tüketici Güven Endeksi’nde de görülüyor” dedi.

‘Yüzde 50 fazla satardık’
Audi, özellikle Almanya’da ve Avrupa’da verilen teşvikler nedeniyle daha az araç alabildi. Teşviğe getirilen emisyon standardı nedeniyle Avrupa’da küçük motorlara rağbet arttı. Bu arada Türkiye’de de bu modeller ÖTV indirimine giriyordu. Ali Bilaloğlu, Türkiye’de bir taraftan da Avrupa gibi otomatik şanzımana talep arttığı için yeterince araç alamadıklarını belirtti. “Artık Avrupa’daki araç kültürü var” diyen Bilaloğlu, “Almanya’dan araç alabilseydik ÖTV indirimi döneminde 1200 ekstra ardaç satardık. Alabilsek yüzde 50 fazla araç satardık” diye konuştu.
Audi Türkiye Genel Müdürü Gino Bottaro ise ÖTV indirimi nedeniyle Mart’ın 15’inden bu yana hem Audi hem de Bentley, Lamborghini de showroom trafiğinin arttığını söyledi. “Süperlüks araçlar keyif için alınıyor” diyen Gino Bottaro, şöyle konuştu: 

‘Dokuz Lambo satılır’
“Türkiye’de araç almak için müşteriler için beklemek istemiyor. Bentley ve Lamborghini’de kişiye özel araçlar altı aya kadar bekletiyor. Bizde ise hemen aracı almak için hazırda olan araçlar isteniyor. Geçen yıl dokuz adet Lamborghini satılmıştı bu yıl dokuzu geçeriz.”
Bugatti’nin de distribütörü olan Doğuş, şimdiye kadar hiç Bugatti Veyron satamadı. Avrupa’da 1.1 milyon avro olan aracın fiyatı Türkie’de 3 milyon avro...

İki günde 160 bin kişi topladı
Audi’nin, 100’üncü yılı şerefine Münih Allianz Arena stadında düzenlediği Audi Cup etkinliği iki gün içinde 160 bin seyirci topladı. Dünyanın en önemli kulüplerinden FC Bayern, AC Milan, Manchester United ve Boca Juniors’un mücadele ettiği turnuva 29-30 Temmuz arasında gerçekleşti.
İki gün süren turnuvada Allianz Arena stadı tamamen doldu. Kupayı da ev sahibi olan FC Bayern kazandı. Dört takımı bir araya getiren organizasyonda 100 Audi A8 ve 70’den fazla Audi Q7 misafirleri taşıdı. Audi Cup’a katılan kulüplerin tümü kupa koleksiyoncusu. Kazanan takım
olan FC Bayern de 21 kez Almanya şampiyonluğuyla rekor sahibi. Ayrıca bir kez Şampiyonlar Ligi, bir kez de UEFA Kupası şampiyonu.

Dört halkanın 100 yıllık hikâyesi
VW bünyesindeki Audi’nin 100 yılı şerefine Almanya’da mobil bir müze kuruldu.
Son yıllarda Türkiye’de yıldızı oldukça parlayan bir marka olan Audi bu yıl 100’üncü yılını çeşitli etkinliklerde kutluyor. Audi Cup dışında Almanya’da markanın hikayesini anlatan bir müze kuruldu. Audi’nin otomotiv ve motor üretimi 19. yüzyıla dayanıyor. Almanya’nın otomotivde önde gelen isimlerinden August Horch, ilk olarak Carl Benz’in yanında motor üretim bölümünde çalışmaya başladı. 1899 yılında kendi işini kuran Horch, 10 yıl sonra yönetim kuruluyla fikir ayrılığına düşerek farklı bir şirket kurdu. August Horch, soyadı eski şirkette kullanıldığı için soyadının latince karşılığı olan Audi’yi seçti. Araçları Avusturya’da tırmanma yarışlarında zaferler kazanınca şirket uluslararası bir marka haline geldi.
Audi’nin dört halkasının hikayesi ise yapılan ortaklığa dayanıyor. Yatırımları tehlikeye düşünce Saksonya Eyalet Bankası’nın emriyle 1932 yılında dört otomobil üreticisi Audi, DKW, Horch ve Wanderer birleşerek Auto Union AG’yi kurdular. Audi’nin bugün kullanılan iç içe geçmiş dört halkası bu birleşmenin simgesi. Auto Union’un lüks orta sınıf markası olan Audi yıllar içinde gelişerek ve otomobil yarışlarıyla desteklenerek başarıyı yakaladı.

Audi otomotive neler kattı?
quattro: 1980’de tanıtılan bu sistemle binek otomobiller ilk kez sürekli dört tekerlekten çekişle üretildi.
TDI: 1989 yılından bu yana kullanılan sistem direk enjeksiyonlu ve turboşarjlı bir dizel teknolojisi. TDI az yakıt tüketip yüksek tork ve düşük emisyon sağlıyor.
LED: İlk kez 2003’te Detroit Fuarı’nda sergilenen ve Q7’ye ilham veren konseptte kullanıldı. LED, yüksek performanslı ışık yayan diyotlarla donatılan dünyanın ilk sis lambası. Bugünlerde birçok otomobil şirketi kullanıyor.