Otomobilde 'en yeniler'

Otomotiv Sanayi Derneği'nin (OSD) verilerine göre temmuzda otomotiv sektörünün üretimi geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 15 azalarak 71 bin 700 adede indi. Bu rakam 2004 yılı temmuzunda 84 bin 36 idi.
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi

İSTANBUL - Otomotiv Sanayi Derneği'nin (OSD) verilerine göre temmuzda otomotiv sektörünün üretimi geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 15 azalarak 71 bin 700 adede indi. Bu rakam 2004 yılı temmuzunda 84 bin 36 idi. Otomobil üretimi de aynı dönemlerde yüzde 13 düşerek 38 bin 164 adet olarak gerçekleşti.
Sektörün ilk yedi aylık toplam üretimi ise yüzde 3 artarak 532 bin 48 oldu. Otomotiv sektörü geçen yıl hurda indirimi, ertelenen talep ve kredi faizlerindeki düşüş gibi etkenlerin bir araya gelmesiyle en yüksek sezonlarından birini yaşadı. Bu yıl temmuz ayında yaşanan düşüşün geçen yıla göre fazla olmasının nedenlerinden biri bu. Ama söz konusu durum dışında sektörün üretim rakamları zaten her yıl temmuz ve ağustos aylarında düşük çıkıyor. Çünkü sektörde üretim yapan firmalar genelde temmuzda bir, ağustosta ise iki hafta yıllık izin yapıyor. Nitekim üretimdeki düşüşe rağmen ihracattaki yükseliş de bununla açıklanıyor. Şirketler yılın ilk yarısında stoklarını ihracat ve iç pazar satışı hedefleri doğrultusunda oluşturuyorlar.
Otomotivde 2005'in ilk sekiz ayında ihracat yüzde 26.9 artarak 8 milyar 379 milyon dolara çıktı. Ağustosta ihracat yüzde 0.4 artarak bir anlamda yerinde saydı.
Sektörde ilk yedi ayda üretimin lideri yine Ford Otosan oldu.Ford Otosan'ın ocak-temmuz dönemindeki toplam üretimi 137 bin 663 adede yükseldi. Firma, toplam üretiminde yüzde 25.9'luk pay aldı. Başka bir ifadeyle üretilen her dört taşıttan birini Ford markalı araçlar oluşturdu.
Ford Otosan'ı 104 bin 130 araç üretimiyle Oyak Renault, 97 bin 468 araç üretimiyle Tofaş izledi. Oyak Renault toplam üretimin yüzde 19.6'sını, Tofaş yüzde 18.3'ünü gerçekleştirdi. Toyota'nın toplam üretimi 92 bin 542 adet, Hyundai Assan'ın üretimi 38 bin 630 adet, Türk Traktör'ün üretimi 10 bin 555 adet, Uzel'in üretimi 9 bin 611 adet oldu.
Otomobil üretiminde ise Oyak Renault liderliği bırakmadı. Oyak Renault yedi ayda 104 bin 130 adet otomobil üreterek, toplamda yüzde 38'lik pay aldı. Daha sonra yüzde 34 oranındaki 92 bin 542 otomobille Toyota, yüzde 17 oranındaki 46 bin 288 otomobille Tofaş geldi. Hyundai Assan 21 bin 120 adet, Honda Türkiye 6 bin 420 adet otomobil üretti.
Üretim ve ihracatta böyle bir seyrin izlendiği sektörde iç pazardaki hareket ise yeni modellerle yaratılıyor. Bir yandan Türkiye'de Avrupa ile aynı anda yola çıkacak yeni modeller diğer yanda 2006 yılı yenilikleri sürüyor. Haftanın en yeni modelleri arasında Doğuş Otomotiv'in tanıtıtığı Volkswagen Golf Plus ve Jetta, Tofaş'tan Alfa Romeo GT, Baytur'dan Subaru Forester dikkat çekiyor.
Jetta, Bora'nın yerini alarak döndü
Volkswagen Bora tamamen yenilendi. Dış tasarımından iç mekânına kadar her yönüyle yenilenen Bora'nın ismi de Jetta olarak değişti. Volkswagen, Avrupa'nın Amerika'daki en başarılı otomobili Jetta'yı yeniden canlandırdı. Teknik genleri tüm zamanların en çok satan Alman otomobili Golf ile aynı. Tasarımı ise bütünüyle yeni.
Volkswagen, kompakt sedan sınıfındaki modeli için bütün dünyada aynı ismi kullanmaya başlıyor ve Avrupa'da Bora adı yeniden Jetta haline geliyor. Yeni Jetta'nın en belirgin tasarım özelliği krom radyatör ızgaralı ön bölümü. Tasarım açısından, V şeklindeki ızgara bilinçli bir şekilde, markanın yeni 'VW yüzüne'sahip ilk modelleri yeni Passat ve Golf GTI ile Jetta'nın yakınlığını ortaya koyuyor. Bora'dan Jetta'ya geçişte iç ve dış boyutlar da artırılmış. Standart motorun yanı sıra (1.6, 102 hp /75 kW) Jetta'da doğrudan enjeksiyonlu motorlar bulunuyor (FSI ve TDI). Benzinli motorlar 102 hp, 115 hp (1.6 FSI) ve 150 hp (2.0 FSI) gücünde. Şu anda üç motora ek olarak 140 hp TDI motor seçeneği de mevcut.
Yeni Jetta, Volkswagen'ın Meksika Puebla'daki fabrikasında üretiliyor. Araç, 34 bin 300 YTL'den başlayan fiyatla satılacak.
Dört kişilik 'spor coupe'de de Alfa
Alfa Romeo tasarım merkezi ve Bertone'nin ortak çalışmasından doğan yeni spor coupe Alfa GT, Türkiye'de yollara çıktı. Motor seçenekleri aracın tasarımı kadar sportif. 2.0 lt JTS 165 bg güç üretiyor. 3.2 lt V6 motor ise 240 bg gücünde. Şanzıman Formula 1 teknolojisiyle üretilmiş.
Alfa GT'de altı hava yastığı, fren güç dağılımı (ABS+EBD), otomobilin yoldan ve çizgiden çıkmasını engelleyen ESP, fren destek sistemi, yangın önleme sistemi ve park destek sensörleri stamdart.
Tofaş Üst Yöneticisi (CEO) Alfredo Altavilla, "Alfa GT ile, daha önce hiç varolmadığımız dört kişilik spor coupe pazarına giriyoruz" diye konuştu.
Forester: Maceraperest ve temkinli
Fuji Heavy Industries tarafından üretilen ve Türkiye distribütörlüğü Bayraktar Holding şirketlerinden Baytur Motorlu Vasıtalar Ticaret A.Ş. tarafından yapılan yeni Subaru Forester, farklı özellikleriyle, kadın ve erkek sürücülerin otomobil tercih ederken önem verdikleri değişik kriterlerin tümüne sesleniyor.
Forester, SUV segmentinde kadın sürücülerin daha çok önemsediği temkinlilik, güvenlik, farklı olma gibi özelliklerin yanı sıra, erkeklerin öncelikleri arasında yer alan macera içeren zorlu parkurlara uygunluk ve performansı sunuyor. Forester'da 2.0 (158 PS) ve 2.5XT (230 PS) motor seçenekleri bulunuyor. Yeni Forester'ın turbo motoru 230 PS güç üretiyor. Araç, sıfırdan 100 km/saat hıza 6 saniyede çıkıyor.
Enine boyuna bir Golf
Yeni Golf Plus tamamıyla yeniden tasarlanmış kendine özgü iç ve dış dizaynıyla dikkat çekiyor. 1.58 metrelik yüksekliğiyle Golf Plus normal Golf'e göre tam 95 milimetre daha yüksek, Touran'a göre de 54 mm. daha alçak. Golf Plus'ın tasarımcıları bu yeni modeli tasarlarken, aracın içini, kapıları, motor kapağını, tamponu, çamurlukları, tavanı, ön farları ve arka farları yeniden yaratmışlar.
Aracın en karakteristik özellikleri arasında yeni katlanabilir sistem sayesinde uzunlamasına olarak 160 mm hareket ettirilebilen arka koltuklar yer alıyor. Bu sistemle, asimetrik olarak ayarlanabilen ve katlanabilen arka koltuk sırtlığı aşağıya katlanır katlanmaz oturma alanının alçalmasını sağlıyor ve bagaj ile aynı seviyeye geliyor. Bagajda eşyalar için 43'e varan farklı saklama ve tutturma seçeneği ve bagajda yükseklik ayarlı yükleme alanı günlük hayatta kolaylık sağlıyor. Ortadaki koltuk istenmiyor ve ek eşya yerine ihtiyaç duyuluyorsa, koltuk arkalığını yatırıp bardak tutuculara sahip bir masa elde edebiliyor. Golf Plus'ın tüm versiyonları altı havayastığı ile donatılmış.
Araç,başlangıç aşamasında standart dört kapılı Volkswagen, Euro 4 normlarına uygun iki benzinli ve bir dizel motor seçeneği ile sunulacak. Benzinli motorlar, 102 beygir (75 kw) ve 115 beygir (85 kv) gücünde olurken, bunlardan 115 beygir gücündeki versiyonda FSI seçeneği bulunuyor Dizel modeli için Volkswagen yine TDI (direkt püskürtmeli dizel ) sistemini kullanarak, 140 beygir (103 kv) güç üreten 2.0 TDI seçeneğini sunuyor. 102 ve 115 beygir gücündeki FSI ve 140 beygir gücündeki TDI motorlar yani tüm motor alternatifleri altı ileri şanzımana sahip. Yeni Golf Plus'ın tavsiye edilen anahtar teslim satış fiyatı 34 bin 980 YTL'den başlıyor.