Otomobilde yeni trendler

Türk otomotiv sanayi 2004 yılında bir önceki yıla göre yüzde 44 büyüdü. Toplam satış 747 bin adede, bunun içinde otomobillerin payı 451 bin adede çıktı.
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi

İSTANBUL - Türk otomotiv sanayi 2004 yılında bir önceki yıla göre yüzde 44 büyüdü. Toplam satış 747 bin adede, bunun içinde otomobillerin payı 451 bin adede çıktı.
Otomobilde bu hızlı yükselişte taleple arzın kesiştiği noktada tüketicinin tercihlerinin de değiştiği görüldü. Yeni trendler 2003 ile 2004 arasındaki bir yıllık sürede dahi istatistiklere yansımaya başladı. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerine göre, kasa tipleri açısından yapılan değerlendirmede sürpriz MPV'lerden geldi. C ve B segmentleri gibi yüksek volümlü satış rakamlarına ulaşamasa da çok amaçlı araçlar (MPV), hatchback ve sedanları geçti.
2003 yılında 6 bin 942, 2004'te ise 25 bin 43 MPV satıldı. MPV'ler geçen yıl 2003 yılına göre yüzde 250.7 daha fazla tercih edilerek, Türk tüketicisinin yeni kasa tipi oldu. Yetkililer, MPV'lerin station wagon pazarından beslendiği yorumunu yaptı.
Segment açısından ise B segmenti olarak tanımlanan küçük otomobillerin fiyat avantajının da etkisiyle cazibesini koruduğu ortaya çıktı. B segmentinde pazar payı yüzde 40.6'dan yüzde 46.5'e yükseldi. Uzun yıllar Türkiye pazarında hâkim olan C segmentinde ise yüzde 40.6'dan yüzde 39.3'e geriledi.
Geçen yıl 1600 cc üzerindeki araçlara getirilen yüksek vergi artışları daha üst sınıf otomobillerin segmentleri olan D, E ve F'de satışların düşmesine neden oldu. Vergiler motor hacimlerindeki tercihleri de etkiledi. 1600 cc ve altındaki motor hacimlerinde pazar payı yüzde 110.2, 1600 cc - 2000 cc arasında ise yüzde 75.9 olarak gerçekleşti.
Geçen yılın tercih sürprizi dizellerde yaşandı. 2003 yılında 46 bin 99 dizel otomobil satılmıştı, bu rakam yüzde 115.9'luk artışla 99 bin 543 adede yükseldi. Dizellerin toplam satış içindeki payı yüzde 22 oldu.
Benzinli sedan demode
Avrupa ve Amerika'daki trendin aksine, Türkiye'de otomatik vitesli araçlar pazarda istenen gelişmeyi gösteremedi. Yani Türkiye'nin bir dönem gözdesi olan 'C segmenti benzinli sedan' otomobil formülü değişti.
Piyasadaki MPV modellere örnek vermek gerekirse hatchback görünümlü çok amaçlı araç (MPV) Chevrolet Rezzo'da panoramik görüş açısı sunan yüksek, kademeli koltuklar ve geniş camlar iç mekân ferahlığı ile tüketicilerin ilgisini çekti. Chevrolet Rezzo'nun 1.6 litrelik motoru saatte 167 km. maksimum hıza ulaşıyor. Rezzo 0-100 km.'ye 12.2 saniyede çıkıyor. Başlangıç fiyatı 34 bin 200 YTL. Peşin alım indirimi ise 3 bin YTL.
Türkiye'de 2003 yılı mayıs ayında piyasaya sunulan ve 1489 adet satılan Getz'in satışları, 2004 yılında yüzde 1030 oranında artışla 15 bin 328 adede yükseldi. Hyundai'nin B segmentindeki bu çok satan temsilcisinde standart donanıma Radyo/CD/MP3 çalar da eklendi. Daha önce gücü 82 bg olan Getz 1.3'ün maksimum gücü 85 bg'ye yükseltildi. Böylece aracın maksimum hızı saatte 166 kilometreye çıkarıldı. Manuel şanzımanla sunulan Getz 1.3, 100 kilometrede şehir içinde 7.0 litre, şehir dışında 5.0 litre ve ortalamada ise 5.7 litre yakıt tüketiyor. Hyundai Getz'in listedeki başlangıç fiyatı 20 bin 990 YTL.
Daha güçlü dizeller
Renault 1.5 dCi dizel motoru 2002 yılında Clio Symbol'le piyasaya sundu. Yetkililer, Türkiye'nin en çok satan otomobili Clio Symbol'ün satışlarının büyük bölümünü dizel versiyonu oluşturduğunu söyledi. Clio Symbol 1.5 dCi, 80 beygir güç üretiyor. Aracın fiyatı 26 bin 500 YTL'den başlıyor.