Otomotiv devi General Motors borcunu kapatmak için halka açılıyor

Otomotiv devi General Motors borcunu kapatmak için halka açılıyor
Otomotiv devi General Motors borcunu kapatmak için halka açılıyor

Son beş yılda çok sayıda şirketini satan ve 127 bin çalışanı işten çıkaran GM in halka arzdan 20 milyar dolar civarı kaynak elde etmesi bekleniyor. FOTOĞRAF: REUTERS

Borç batağına saplanan ABD'nin en büyük otomobil üreticisi GM, iflastan kurtulmak için devletten aldığı 60 milyar doları ödemek için halka açılmaya hazırlanıyor

NEW YORK/DETROIT - ABD ’nin en büyük otomobil üreticisi General Motors (GM), kriz döneminde iflastan kurtarılmak için aldığı 60 milyar dolarlık devlet yardımını ödeyebilmek amacıyla halka arz için ABD Sermaye Piyasası Kurulu’n (SEC) başvuruda bulundu.
General Motors, iflas korumadan çıkışından yalnızca bir yıl sonra yaptığı bu halka arzda GM’ye Morgan Stanley, JP Morgan Chase, Bank of America Merrill Lynch ve Citigroup’un aracılık edeceği belirtiliyor.
Şirket, SEC’e yaptığı 700 sayfalık başvuruda ne zaman ve ne kadar hisse satacağı ya da satış için beklediği hisse fiyatına ilişkin bilgi vermedi. Kulislerde konuşulanlara göre GM ve Amerikan Hazinesi bu satışın piyasa koşullarına göre son aya doğru gerçekleşmesini planlıyor. Ancak, bu halka arzın tarihin en büyük halka arzlarından biri olması bekleniyor.

20 milyar dolar yeni kaynak
Ekonomistler, GM’nin bu halka arzdan 20 milyar dolara kadar kaynak elde edebileceğini ifade ediyor ve bu halka arzın tarihin en büyüklerinden biri olması öngörülüyor.
Küresel kriz sırasında iflasa sürüklenen GM, iflas korumadan 10 Temmuz 2009’da çıktı. Şirket, iflas korumadan çıkarken ABD hükümetinden 50 milyar dolar yardım aldı. ABD hükümeti ise şirketin hisselerinin yüzde 61’ine sahip oldu. Kanada ise 9.5 milyar dolar karşılığında şirketin yüzde 12 hissesini elde etti.
Şirketin  korumadan çıktığı 2009 mali yılı sonunda toplam 27 milyar dolarlık borcu bulunuyordu.

127 bin çalışanı işsiz kaldı
Şirket krizde zirve yapan bu zorlu süreçten çıkmak için, işçi sayısını azaltma, fabrika kapatma gibi seçenekleri deneyerek en çok çalışanların etkilenmesine neden oldu. Hummer, Saab, Saturn gibi kar sağlamayan markalarını da elden çıkarmayı tercih etti.
Bu süreçten en çok şirketin çalışanları etkilendi. 1978 yılında 600 bini ABD’de olmak üzere 850 bin olan personel sayısı 2005’te 335 bine geriledi. Şirketin, 30 Haziran itibarıyla dünya genelinde toplam 208 bin kişiye istihdam sağladığı belirtiliyor.
1908 yılında kurulan şirket, 1931 ve 2008 yılları arasında en çok satış yapan otomobil üreticisi oldu. Geçen yıl dünya genelinde satışlarını bir önceki yıla göre yüzde 17 oranında artırdı ve toplam 7.5 milyon araç sattı. (Radikal)


    ETİKETLER:

    ABD

    ,

    Kanada