Otomotivciler 'ÖTV indirimi biterse yarın kara salı olur' diyor

Otomotivciler 'ÖTV indirimi biterse yarın kara salı olur' diyor
Otomotivciler 'ÖTV indirimi biterse yarın kara salı olur' diyor

ÖTV indiriminden sonra yerli üreticiler fabrikaları üç vardiya yani 24 saat çalıştırmaya başladı.

Otomobil fiyatlarını yüzde 14 düşüren ÖTV indirimi için son karar bugün Bakanlar Kurulu'nda verilecek. İndirimin şiddetle sürmesi gerektiğini söyleyen otomotivciler, 'Eğer devam etmezse yarın tarihe kara salı olarak geçer' diyor
Haber: İLKER PEHLİVAN / Arşivi

İSTANBUL - Otomobilde fiyatları yüzde 14 (3-5 bin TL) civarında düşüren ÖTV indiriminde karar günü geldi. Alınan kararla 15 Mart’ta başlayan üç aylık ÖTV indiriminde bugün ‘tamam’ yada ‘devam’ kararı verilecek. Kriz önlemleri kapsamında çıkarılan ÖTV indirimi, bugün Bakanlar Kurulu’nda ‘devam’ kararı alınmazsa sona erecek. Otomotiv sektörü indirimin devamını beklerken nasıl ya da ne kadar indirim yapılacağını bilmiyor, ancak indirim biterse showroomlara kimsenin gitmeyeceğini ve satışların tamamen duracağını söylüyor.
Özel Tüketim Vergisi’ni (ÖTV), 15 Haziran 2009’a kadar ticari araçlarda yüzde 10’dan yüzde 1’e, motor silindir hacmi 1600 cc’yi geçmeyen otomobillerde yüzde 37’den 18’e, 250 cc’yi geçmeyen motosikletlerde yüzde 22’den 11’e çeken düzenleme için verilecek karar merakla bekleniyor.
Otomotiv sektörü temsilcileri indirimin şiddetle sürmesini, biterse herkes için çok kötü olacağını düşünüyor. Sektör temsilcileri zaten kötü durumda olan satışların indirim sürmezse duracağını, 16 Haziran salı gününün tarihe ‘kara salı’ olarak geçeceğini söylüyor.

İndirimle ne olmuştu?
İndirim kararı sektörü memnun etmiş, 16 Mart’tan itibaren showroomlar dolmuştu. Müşteriler indirimle ellerindeki nakit, hatta altınla bayiilere akın etmiş, rengine ya da modeline bakmadan otomobil almıştı. Yıl başında 120 bin civarında olan sektörün araç stoku kararla birlikte neredeyse eridi. Bu arada işçilerin bir bölümünü çıkaran, bazılarını izne ayıran fabrikalar yeniden eski haline dönüp, üç vardiyada 24 saat çalışmaya başladı.
Ancak indirim kararından sonraki bir ay içinde indirimin en çok yaradığı araçlar tükendi. Sektörün tahmin edemediği bu olay üzerine yeni siparişler verildi ve bir aylık bir bekleme sürecine girildi. Bayiilere giden müşteriler ‘Nisanın ortasından sonra gelecek onlar da zamlı olacak’ yanıtıyla karşılaştı. Çünkü geçen yılın eylül ayından bu yana döviz artmasına rağmen otomotivciler zam yapmamıştı. Öte yandan otomotivciler ticaride daha çok satış yapmak için KDV’nin yüzde 18’den yüzde 8’e düşürülmesini istiyor.
Yıl başından bu yana otomobilde liderliği eline geçiren Hyundai’nin Genel Müdürü Kurthan Tarakçıoğlu, indirim sürmezse yarının tarihe ‘kara salı’ olarak geçeceğini söyledi. 15 Mart’tan önce pazarda yüzde 50’lik düşüş olduğunu hatırlatan Tarakçıoğlu, indirim sürmezse yarından sonrasının çok daha kötü olacağını vurguladı. Tarakçıoğlu, “Devam ederse olumlu bir adım atılmış olur” dedi. 

‘Teşvik bineğe yaradı’
Ford Otosan da ÖTV indiriminin piyasaya çok büyük destek sağladığını açıkladı. Yüzde 50’ye yakın daralan pazarın ÖTV desteğiyle geçen yılki seviyelere çıktığını belirten Ford Otosan yetkilileri, “Ama teşvik özellikle bineğe yaradı. Ticariye etkisi olmadı. Devam etmesini şiddetle öneriyoruz ama devam etmezse pazar aynı oranda yüzde 50 oranında düşer” açıklamasını yaptı. 

‘Gerekirse yapılacak’
Sanayi Bakanı Nihat Ergün, geçtiğimiz cuma günü vergi indiriminin amacına ulaştığını belirtmiş, ancak devam edilip edilmeyeceği ya da nasıl bir değişiklik yapılacağının belli olmadığını söylemişti. “Vergi indirimleri önemli oranda maksadına ulaştı” diyen Ergün, bir miktar daha destekle piyasa hızlandırılacaksa yapılacağını söylemişti. Ergün, ÖTV’nin yüzde 18’den 25’e çıkarılarak daha az desteklenmeyle de devam edebileceğini ifade etmişti.

Aybar: Hayati önem taşıyor
Aybar, “Yeni bir formül gerekiyor” dedi.

Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Başkanı ve Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, ÖTV indirimine benzer bir desteğin, 15 Haziran’dan sonra da devam etmesini beklediğini söyledi.
“ÖTV indiriminden hem kamu maliyesi hem otomotiv sanayi hem de müşteri memnun oldu. Burada başarının ölçüsü kazan kazan kazan” diyen Aybar, mevcut ÖTV indiriminin devamının hayati önem taşıdığını vurguladı. Avrupa’da hurda teşviğinin işe yaradığını hatırlatan Aybar, Türkiye şartlarına en uygun
olan yeni bir formülün
hayata geçirilmesi gerektiğini ifade etti.

Pandır: Kademeli düşüş yapılır
Pandır’a göre indirim en az üç ay sürecek.

Tofaş CEO’su Ali Pandır ise beklentisinin öncelikle mevcut ÖTV indiriminin en az 3 ay süreyle devam etmesi ve daha sonra kademeli olarak azaltılması olduğunu söyledi. Pandır, “Eğer 15 Haziran’dan sonraki daha dalgalanmayı hafif atlatmamız isteniyorsa bu gibi teşviklerin daha uzun süreli olması ya da kademe kademe azaltılarak yapılması gerekiyor. Toplam pazarı bu yılın başında 375 bin gibi görüyorduk, şu anda 425 bin olur
diye düşünüyoruz. Fiat olarak biz de 50 bin adetlik satış rakamlarını hedeflerken, şu aşamada 60 binli adetleri öngörüyoruz” diye konuştu.