Otomotivciye göre teşvik ölü doğdu

Otomotivciye göre teşvik ölü doğdu
Otomotivciye göre teşvik ölü doğdu
Otomotiv sektörü, 22 yaş ve üstü araçlara vergi affı kapsamında hurda bedeli ödenmesini istiyor. Sektöre göre, bu olmadığı takdirde uygulama 'ölü' doğacak.
Haber: MEHMET ALİ KANTARCI / Arşivi

50’den fazla taşıt aracını temsil eden Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Başbakan Yardımcısı Ali Babacan ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in açıkladığı tasarruf teşvik paketinde otomotive yönelik teşvikin geliştirilmesini istiyor. Tasarruf teşvik paketindeki 22 yaş üstü araçların vergi asıllarının yüzde 75’inin affedilmesinin ve cezalarının alınmamasının ‘yetersiz’ ve ‘ölü’ bir uygulama olacağını öne süren sektör, vergi borcu indiriminin yanı sıra, hurda araçlarını teslim edeceklere kilogram başına belli bir bedel ödenmesi gerektiğini savunuyor. Bu konuda hükümete rapor sunacaklarını belirten ODD Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce, 2012 itibariyle 12 milyon adetlik araç parkının yüzde 50’sinin 12 yaş, yüzde 34’ünün ise 16 yaş üstü araçlardan oluştuğunu, bunların önemli kısmının trafik güvenliğini tehdit ettiğini söyledi. 5 Nisan’da Başbakan Erdoğan tarafından açıklanan teşviklerin ülke ve otomotiv sektörü açısından önemli açılımlar sağlayacağını, yeni yatırımları çekebileceğini ifade eden Erce, “Teşviklerden verim alınması için büyüme sürecinin de sürdürülebilir kılınması gerekiyor” dedi. Erce, şunları söyledi: “Geçen günlerde Babacan ve Şimşek’ce tasarruf teşvik paketi çerçevesinde açıklanan en son yasa tasarısında yer alan 22 yaş üstü araçların vergi asıllarının yüzde 75’inin affedilmesinin teşvik sistemini çalıştırmaya kâfi geleceğini düşünmüyoruz. MTV affının yanı sıra hurda araçlarını teslim edecek araç sahiplerine kg başına belli bir bedel ödenmesi uygulamayı efektif hale getirir. Teşvik politikalarının, Türkiye ekonomisini önümüzdeki süreçte canlı tutmaya, üretim ve ticaret hacmini arttırmaya katkısı olacağı da aşikâr. Ancak ülkemizde 20 yaş üstü araçlar dahi belli bir kıymet ifade ediyorken önerimiz, uygulamanın 16 yaş üstü araçlar için yapılması.” 

Ulaştırma’dan başarılı örnek
Ulaştırma Bakanlığı’nın Kasım 2010’dan başlayarak 14 ayda başarılı bir çalışma gerçekleştirdiğini hatırlatan Erce, modeli 1985 ve öncesi olan 3.5 ton üstü motorlu taşıtların hurda bedeli ile geri satın alındığını belirtti. Teşvik kapsamında 22 yaş üzeri hurda araçlarla ilgili yapılacak çalışmanın da benzer olması gerektiğini kaydeden Erce, mevcut halin uygulanması durumunda çoğu araç sahibinin uygulamayla ilgilenmeyeceğini söyledi. Yaşlı araç parkının kamu sağlığı ve milli kaynak israfına da etkileri olduğunu kaydeden Erce, şöyle konuştu: “Yürürlükteki Euro 5 standardı kapsamında Ocak-Nisan 2012’de satılan otomobillerin üçte biri kilometre başına 120 gr’nin altında karbondioksit salınımı yaparken, üçte biri kilometre başına 120-140 gr ve geri kalan üçte biri ise kilometre başına 140 gr üzerinde karbondioksit salınımı yapan araçlardır. Ancak mevcut araç parkımız ne yazık ki bunun katbekat üzerinde karbondioksit salınımına sebep oluyor.”

Toyota ticari araç üretimini askıya aldı
Toyota Adapazarı’nda üretmeyi planladığı Verso’nun ticarisi için vergisel onay alamayınca Türkiye’de üretmeyi planladığı yeni ticari araç projesini de askıya aldı. Toyota Pazarlama CEO’su Ali Haydar Bozkurt markanın Türkiye’de hafif ticari araç üretmesine ilişkin bir çalışma için önceden ekip kurduğunu hatırlatarak, şöyle devam etti: “Yeni bir ticari aracı, Verso projesinin yanında tamamen yeni Doblo’nun olduğu segmentte yeni bir Toyota nasıl yaratılır ekibini kurmuşlardı. Onların mühendisleri atanmıştı, çalışmalar başlamıştı. Verso onay alamayınca, arkasından bir de bu vergilerle ilgili değişiklikler olunca o projeyi maalesef şu anda beklemeye aldılar. Bunun Türkiye olarak da bir kayıp olduğunu düşünüyorum. Türkiye olarak önümüzdeki fırsatı kaçırdık.”
Fethiye’deki değerlendirme toplantısında konuşan Bozkurt, Toyota’nın bugünkü pazar gidişatına göre yıl sonu satış hedefinin 35 bin adetler civarında olduğunu bildirerek, pazardaki gelişime göre bu rakamın yukarı veya aşağı yönlü oynayabileceğini kaydetti. 2014’e kadar 50 bin adetlik satış hedeflediklerini söyleyen Bozkurt, 2014’te bu rakamı ‘güle oynaya’ yapabileceklerini belirtti. ALJ’nin BRJ diye sosyal sorumluluk projelerini yürüten bir şirketi olduğunu, onun da Türkiye’de şubesini açtıklarını dile getiren Bozkurt bir yıl içinde 5 bin kişiyi iş sahibi yaptıklarını kaydetti. Bozkurt, geçen haftalarda Sanayi Bakanı Ergün’ün Japonya’daki Toyota fabrikasını ziyaret ettiğini hatırlatarak, Toyota başkanından istediği “Sakaria” modelinin kendilerini de şaşırttığını belirtti. Bozkurt, “Gelecek yıl C sedan bir model var. Bu modelin büyük ihtimalle fabrikayı tam kapasiteye taşıyacağını söylediler ki, bugün yaklaşık 90 binlerde olan üretimin, resmi kapasitesi 150 bin gibi. Bugün o kapasiteyi bile tamamlamak Türkiye’ye ciddi ihracat katkısı sağlayacak” diye konuştu.

bigPara.com