Otomotivde 'ev' indirimi

Türk halkının, tüketici anketlerinde 'Elinize fazladan para geçse nereye harcarsınız' sorusuna verdiği yanıt genellikle ev ve otomobildir.
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi
SONGÜL ÇİÇEK / Arşivi

İSTANBUL - Türk halkının, tüketici anketlerinde 'Elinize fazladan para geçse nereye harcarsınız' sorusuna verdiği yanıt genellikle ev ve otomobildir. Bundan 10-15 yıl öncesine kadar otomobil bir yatırım aracı, hatta ev sahibi olmak için bir basamaktı. Birikimler otomobil alır hale geldiğinde bayiye gidilir, üç-beş sene sonra da araç satılıp üzerine para konularak 'eve dönüştürülürdü'.
Son dönemde eğilim otomobilin 'otomobil' olarak kalması. Eskisi satıldığında amaç genellikle model yenilemek oluyor. Bu eylemin içinde 'değer kaybını' önlemeye yönelik bir 'yatırım' hesabı olsa da artık otomobiller günlük yaşamın olmazsa olmazları. Yenileme dönemleri ise genellikle faizlerin düşüşüne denk getiriliyor.
Son bir yıldır konut ve otomobilin yolu bir noktada kesişti.
Ekonominin krizden çıkışının ardından taşıt kredisi faiz oranlarındaki düşüş ve hurda indirimi ertelenen taleple birleşince araç satışlarını artırdı. Bir yıl sonra ise 'dünyada mekân' arzusunu henüz gerçekleştirememiş olanlar mortgage (kira öder gibi ipotekli konut sahibi olma) sisteminin geleceği beklentisini faiz düşüşüyle değerlendiren bankaların yolunu tuttu ve bu kez 'evdeki ertelenen talep' körüklenmiş oldu.
Konut kredisi faizleri aylık yüzde 1.19'a kadar inince otomobil almayı planlayan kiracıların gözü ister istemez inşaat sektörüne yöneldi. Otomotivde ise firmalar kampanyalara ağırlık vererek dikkatleri yeniden kendi üzerlerine çekme yoluna gitti.
'Denge yeniden kurulur'
Otomotiv sektöründeki yetkililer, Türkiye'de kriz dönemlerinin nabzını konut ve otomobilin tuttuğunu, inşaatta ertelen talebin TOKİ'nin yatırımları, düşen faiz, mortgage beklentisi ile harekete geçtiğini belirtiyor. Ev sahibi olmayanların konut kredisine ağırlık vermesini normal bulan yetkililer, "Ancak fiyatlar en yüksek seviyede. Bunun gerilemesi beklenebilir. Ayrıca enflasyondaki düşüş eğilimine paralel bir süre sonra yüzde 1.19'luk oranlar yüksek kalabilir. Yani uzun vadede konut ve otomotiv arasındaki denge yeniden oturur" diyor.
Bir diğer yetkili ise, konutun otomobile karşı avantajını şu sözlerle dile getiriyor: "Evi kiraya verir ek gelir, oturur kiradan kurtulur yine bütçeye girdi sağlarsınız. Oysa otomobil alındıktan sonra benzini, kaskosu, vergisi ile götürüsü olan yatırım aracıdır."
Hedef tutturma satışları
Tüm bunların dışında otomotiv sektörünün genel olarak yıl sonu kapanışa üç ay kala, satışa yönelik kampanyalara ağırlık verdiği de biliniyor. Bunda amaç sene başında belirlenen hedeflere ulaşma arzusu. Bu dönemde şirketlerin yaptığı filo alımları da dikkate değer ölçüde artıyor.
Ekonomideki canlanma ile birlikte kampanyaların son dönemde çoğunlukla ticari araçlara yönelik düzenlendiği de görülüyor.