Otomotivin ikoncanları

Her şey otomotivin 'küçük efsaneleri'yle başladı. Volkswagen New Beetle, Mini Cooper ve Fiat 500'ün yeniden doğmasıyla 'stil sahibi otomobil' modası patladı. Alfa Romeo MiTo ve Citroen DS3'ten sonra lüks otomobil üreticisi Audi de son numarası olan A1'le gençleri hedefliyor

İLKER PEHLİVAN

FOTOĞRAFLARI GÖRMEK İÇİN TIKLAYIN

İSTANBUL - Otomobiller kolay kolay efsane olmuyor. Olanların da sayısı 10’u geçmiyor. Efsane olmak için otomobilin mutlaka bir dönemin ekonomik ya da sosyal yapısını yansıtması gerekiyor. Bugün neredeyse hepsinin 50 yıl öncesinde olduğu gibi hayranları var. Bazıları filmlerle ünlendi bazılarıysa fiyatları ve sektörde yaşattığı devrimlerle...

Otomobilde ‘retro modası’nı 1995’te üretilen ‘kaplumbağa’ lapaklı Volkswagen Beetle’ın yeni versiyonu başlattı. New Beetle, retro otomobil modasını alevlendirdikten sonra piyasayı rakiplerine bıraktı. Volkswagen’in başarısını gören BMW Grubu ise kolları sıvayıp 41 yıl üretilen İngiliz efsanesi Mini’yi yeniledi. 2001’de MINI adıyla satışa çıkan otomobil tüm pazarlarda büyük ses getirdi ve küçük sınıfta rekorlar kırdı.

Eskiye rağbet oldu!
Otomotiv devleri, ‘eski yeniler’in tuttuğunu görünce hemen müzelerindeki efsaneleri canlandırmak için çalışmalara başladı. Fiat Grubu, 2. Dünya Savaşı’ndan sonra İtalya ekonomisini sırtlayan Fiat 500’ü yeniden yorumlayıp 2007 yılında tanıttı. Eskiye rağbet yine çok büyüktü. Fiat 500, satışa çıkar çıkmaz tüm Avrupa’dan 260 binden fazla sipariş almıştı. Tam ‘şimdilik küçük efsaneler’ bitti derken stil sahibi yeni efsaneler yaratıldı.

‘Anti-retro’su da var
Fiat Grubu’na bağlı Alfa Romeo ise sonradan yaratılan küçük lüks sınıfa MiTo modeliyle 2008 yılında girdi. Ardından Citroen de efsane modeli DS’i yenileyip DS3 ismiyle üretti. Ancak Fransız üretici özellikle ‘anti-retro’ diye tanıtarak tamamen yeni bir model yarattığını vurguladı. Lüks küçük sınıfın son bombasını da Audi patlattı.

Lüks sınıfın en çok satan markalarından biri olan Alman Audi, geçtiğimiz hafta en küçük modeli A1’i satışa sundu.

‘Otomotivin ikoncanları’ diye bilinen tüm bu modellerin ortak noktası ise kendilerine has tarzlarının olması. Özellikle gençleri hedefleyen otomotivciler de iletişim kampanyalarında bunu açıkça belli ediyor.
Fiat’ın dünyanın en önemli süper modelleri arasındaki Elle MacPherson’un 500 kullandığını açıklaması, Audi’nin A1 modelini pop yıldızı Justin Timberlake’le tanıtması da şirketlerin hedefe kilitlendiklerini gösteriyor.

İşte küçük sınıftaki büyük rekabetin yıldızları...

Adı İtalyanca’da efsane
İtalyan Alfa Romeo, 500 adet üretilen 8C Competizione’nin küçük kardeşi MiTo ile lüks küçük sınıfa girdi. 2008’de tanıtılan MiTo üç motor seçeneğiyle satılıyor. Turbolu 1.4 litre 135 beygir, 1.4 170 beygir ve 1.6 dizel 120 beygirlik versiyonların hepsi yaklaşık 24 bin avrodan satılıyor.

Alfa Romeo Türkiye yıl sonuna kadar 200 adet MiTo satışı planlıyor. Alfa Romeo 1.4 135 HP TCT’nin standart donanımları arasında 7 havayastığı, ABS, VDC (ESP), ASR, MSR, DST, Hillholder, Q2 Elektronik kilitli diferansiyel, D.N.A sürüş sistemi, Start&Stop sistemi, MP3 çalarlı müzik sistemi, krom çerçeveli farlar, krom dış detaylar, 16 inç alaşım jantlar, çift bölgeli otomatik klima gibi özellikler yer alıyor. Adını İtalyanca’da efsane anlamına gelen ‘Mito’ sözcüğünden alan modelle hedef gençler.

Kendini genç hissedenlere!
Türkiye’de büyük bir dönüşüm geçirerek lüks modeller üretmeye başlayan Audi, küçük sınıftaki eksiğini A1 ile kapattı. Lüks sınıfta BMW ve Mercedes ile yarışan Audi markanın tüm özelliklerini küçülterek A1 için kullandı.

Tanıtımını ünlü pop yıldızı Justin Timberlake ile yapan Audi, A1 ile özellikle kendini genç hisseden, stil sahibi ve modern hayat tarzını seçenleri hedefliyor. A1’in dış tasarımın en dikkat çeken özelliği, sürücünün kendi kişisel tarzına göre farklılıklar uygulayabilmesi. Örneği tavan kemeri için sunulan renk seçenekleriyle değişik kombinasyonlar yapılabiliyor.

A1’in içi de eğlence ve multimedya sistemleriyle dolu. Markanın amiral gemisi A8’deki sistemin kullanıldığı A1’de cep telefonunundaki şarkıları bluetooth’la monitörden görmek bile mümkün.

Yeni A1’de iki benzinli motorun küçük olanı 1.2 TFSI ve 86 beygir gücünde. 1.4 litrelik benzinli motorun gücü ise 122 beygir. Ayrıca 1.6 litrelik 90 ve 105 beygirlik iki dizel motorla da almak mümkün. A1’in satışına başlanan 1.4 TFSI ve 1.6 TDI modellerinin başlangıç fiyatı 24 bin avro. Ekim ayında satışa sunulacak olan 1.2 TFSI’ın ise başlangıç fiyatı 22 bin 500 avro olacak.

38 kombinasyon yapılıyor Fransız Citroen, 1950’lerde başlayan DS efsanesini yeniden yorumladı. Citroen’in adı tanrıça anlamına gelen otomobili DS (Deesse) 1955-1975 arasında fenomen olmuştu. Fütüristik ve aerodinamik tasarımı, hidropnömatik yani yükseklik ayarlı süspansiyon sistemi gibi geleceğin teknolojileri kullanılan otomobil birçok film ve klipte de rol aldı. DS son 5 yıldır lüks otomobillerde kullanılan adaptif yani direksiyonun döndüğü yere doğru bakan farların da ilk kullanıldığı otomobildi. Citroen, ‘yeni DS serisi’nin ilk modeli DS3’ü mayıs ayında Türkiye’de tanıttı. Şimdiye kadar 122 adet satan DS3’te hedef yıl sonunda 450 adedi bulmak. DS3 kullanıcıları kendi zevklerine göre aksesuarları ve aracın dış görünümünü kişiselleştirebiliyor.

Tavan, aracın gövde renginden farklı olarak Siyah, Beyaz, Buzul Mavi veya Bordo olarak dört ayrı renkte sunuluyor ve toplamda 38 farklı kombinasyona kadar çıkabiliyor. DS3, Türkiye’de 1.6 HDi 92 HP dizel, 1.6 VTi 120 HP ve 1.6 THP 156 HP benzinli motorlarla satılıyor. Fiyatı ise 43 bin liradan başlıyor.

En seksi otomobil
2008’de Yılın Otomobili seçilen Fiat 500, ‘Dünyanın en seksi otomobilleri’ sıralamasında da, Lotus ve Lamborghini gibi rakipleri geçerek birinci sıraya yerleşmişti. Kullanıcılarının yarısı kadın olan 500, 20-40 yaş arasına hitap ediyor. Kullanıcılar içindeki kadın kitlesinin ise yüzde 50’si üniversite öğrencileri.

Fiat 500 Türkiye’de 1.2 ve 1.4 benzinli ile 1.3 dizel motorla satılıyor. Fiyatı ise 29 bin 650 liradan başlıyor. Ünlü topmodel Elle McPherson’ın da kullandığı cabrio versiyon olan 500C’nin fiyatı ise 35 bin ile 44 bin 500 lira arasında. Pop, Lounge ve Sport isimli üç farklı donanım paketi olan, 12 farklı renkle alınabilen Fiat 500’de 500 binden fazla kombinasyon yaratılabiliyor. İtalyan lider Berlusconi’nin ‘Ben dahil, hepimiz ilk kez bir 500’ün içinde öpüşmüşüzdür’ dediği Fiat 500, Avrupa’da da satış rekorları kırıyor.

Artık çok da ‘mini’ değil
Londra’nın otopark fişleriyle ilk kez tanıştığı 1960’larda büyük otomobillerin yanında tam bir küçük dev olan MINI de tam gaz büyüyor. İlk Mini’yle yan yana geldiğinde oldukça ‘hormonlu’ görünen yeni MINI, tek modelle başladığı ailesini hızla genişletiyor.
MINI One ve MINI Cooper ile başlayan model ailesine John Cooper Works isimli bir spor model, üç kapılı Mini Clubman ve MINI Cabrio’dan sonra ilk 4x4 versiyon olan MINI Countryman de katıldı. Ancak hâlâ en büyük satışı Cooper modeli yapıyor. MINI’nin satışları içerisindeki yaş ortalaması ise 35. Yüzde 67’si erkeklere satılan MINI sanıldığı gibi kadın otomobili değil. Bu yılın ilk sekiz ayında 207 adet satan MINI 4x4 modeliyle de satışlarını artıracak.

En ucuzu 42 bin lira
En ucuz MINI modeli olan One 42 bin 400 liradan satılıyor. En pahalı versiyon ise 66 bin avro ile Countryman isimli minik cipi. En çok satan MINI olan Cooper’ın fiyatı ise 46 bin 500 liradan başlıyor.

bigPara.com