ÖTV indiriminde son yedi gün!

ÖTV indiriminde son yedi gün!
ÖTV indiriminde son yedi gün!

ODD verilerine göre, mart-nisan-mayıs aylarını kapsayan üç aylık dönemde ÖTV indiriminin de desteğiyle pazarda 170 bin 942 adet araç satıldı.

Krizle birlikte en çok daralan sektör olarak göze çarpan otomotivde, mart-nisan-mayıs aylarını kapsayan üç aylık dönemde ÖTV indiriminin de desteğiyle yüzde 30'luk artış yaşandı. Hükümetten süre uzatımı bekleniyor

İSTANBUL - Hükümetin ekonomik önlem paketleri kapsamında açıkladığı otomotivde ÖTV indirimi uygulaması, yedi gün sonra, 15 Haziran’da sona erecek. 2009 yılının ilk iki ayında otomotiv pazarı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 40’a yakın oranda daralırken, hükümetin üç ay süreyle geçerli olacağını bildirdiği ÖTV indirimi, sektöre nefes aldırdı. ÖTV indiriminin mart ayının ikinci yarısında devreye girmesiyle, bu ay satışlar geçen yılın aynı ayına göre yüzde 2.73 artarken, nisan ayında yüzde 10.35, mayısta ise yüzde 30 arttı.
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) tarafından açıklanan verilere göre, mart-nisan-mayıs aylarını kapsayan üç aylık dönemde ÖTV indiriminin de desteğiyle pazarda toplam 170 bin 942 adet araç satıldı.

Fiat üç ayın lideri oldu
İhracat pazarlarında ve iç pazarda yaşanan daral ma nedeniyle üretime belirli sürelerde ara vermek zorunda kalan üreticiler, ÖTV indirimiyle birlikte evde oturan işçilerini yeniden üretime çağırırken, Fiat da bu dönemde üretimini yoğunlaştırdı. Fiat, üç aylık dönemde 27 bin 491 adet araç satışı gerçekleştirerek pazarın bu dönem için lideri olurken, Fiat’ı 21 bin 929 adetle Renault izledi. Üç aylık dönemde Ford 21 bin 457 adet, Hyundai 18 bin 665 adet, Volkswagen, 11 bin 939 adet, Toyota 9 bin 688 adet, Peugeot 9 bin 478 adet, Opel 9 bin 217 adet, Honda ise 5 bin 9 adet satış gerçekleştirdi. Bu dönemde ayrıca altı adet Ferrari, dört adet Bentley, üç adet de Lamborghini satıldı.

Peugeot: Süre uzamalı
ÖTV indiriminde sona yaklaşılırken, sektör temsilcileri uygulamanın süresinin uzatılmasından yana görüş bildirdi. Peugeot Otomotiv A.S Genel Müdürü Jean-Pierre Vieux, ÖTV indirimiyle firmaların beklentilerinden yaklaşık iki kat daha fazla araç satışı gerçekleştirdiklerini söyledi. Bu uygulama sonucunda hem müşterilerin, hem hükümetin, hem de otomotiv sektörünün kazançlı olduğunun altını çizen Vieux, Peugeot olarak satışlarda 2008 yılının aynı dönemine göre yüzde 58’lik artış sağladıklarını kaydetti. ÖTV teşvikinin sektör açısından çok doğru bir karar olduğunu, ancak uzatılmadığı taktirde alınan ufak bir nefes olarak kalacağını, bunun da olumsuz sonuçlar doğurabileceğini kaydeden Vieux, şunları kaydetti: “15 Haziran sonrasında pazarı canlandıracak başka bir önlem paketi hayata geçirilmezse, pazarın yaklaşık yüzde 40 daralacağını öngörebiliriz.”

Toyota: Kalıcı indirim şart
Toyotasa Genel Müdürü İbrahim Orhon ise, mart-nisan-mayıs aylarında toplam 9 bin 688 adet araç sattıklarını, geçen yıla kıyasla satışlarda yüzde 13.4’lük büyüme sağladıklarını belirtti. ÖTV indiriminin sektörde büyük stokların erimesine katkıda bulunduğunu belirten Orhon, şöyle devam etti: “ÖTV indirimiyle pazar bir miktar doygunluğa ulaştı, sadece bir dönem için daha devam etmesi çok fayda sağlamaz. ÖTV indirimiyle ilgili kalıcı bir indirimin olmalı.”

Honda’da satışlar düştü
ÖTV indirimiyle birlikte satışlar artarken, Honda’nın satışlarında ise, gerileme gerçekleştiği belirtildi. Üç ayda 4 bin 909 adet araç satan Honda, geçen yılın aynı döneminde 6 bin 781 adetlik satış rakamına ulaşmıştı.

‘ÖTV, üç yönlü kazanç sağladı’

Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar da, ÖTV indirimiyle yeniden yoğun üretim faaliyetine girdiklerini anlattı. Aybar, yan sanayi siparişlerinin önemli miktarda arttığını, 2009 yılının başında yapılan tahminlere göre mart ve nisanın iki kat fazla satış getirdiğini belirtti.
ÖTV indirimi sayesinde yaşanan canlılık sonucu üç yönlü bir kazanç sağlandığına işaret eden Aybar, “Otomotivde çarklar döndü, işçiler yeniden fabrikaya çağrıldı ve müşteri memnuniyeti oldu. ÖTV indirimleri olmasa, ne mart, ne nisan, ne de mayıs ayında satışların bu seviyede olması mümkün değildi” diye konuştu. Aybar, Renault olarak ÖTV indiriminin yürürlüğe girdiği 16 Mart tarihinden bu yana binek ve ticari olmak üzere yaklaşık 21 bin 500 adet araç sattıklarını vurguladı.
ÖTV indirimine benzer bir desteğin, 15 Haziran’dan sonra da devam etmesini öngördüklerini ifade eden Aybar, burada başarının ölçüsünün ‘kazan, kazan, kazan’ olduğunu aktardı. İbrahim Aybar, indirimle, müşterinin, otomobil sanayinin ve ticari hayatın kazanmasının önemine de işaret etti. (aa)