Oyunu Çinliler kazandı

Nüfus artış hızının yüksekliği, kadın çalışan sayısının giderek artması ve yaşam süresinin uzaması oyuncak üreticilerinin iştahını kabartıyor.
Haber: SATFİYE YUVA KİREÇCİ / Arşivi

İSTANBUL - Nüfus artış hızının yüksekliği, kadın çalışan sayısının giderek artması ve yaşam süresinin uzaması oyuncak üreticilerinin iştahını kabartıyor. Yıllık cirosu 200 milyon dolara ulaşan Türk oyuncak pazarının yüzde 80'ini Çin ve Uzakdoğu'dan gelen markasız ürünler oluşturuyor.
Pazarın yüzde 20'sine de markalı ürünler hâkim. Markalı oyuncak pazarında Hasbro İntertoy, Mattel ve Lego gibi uluslararası kuruluşların yanı sıra Fatoş gibi yerli üreticiler de bulunuyor. İthalat rejiminde yapılan bazı degişiklikler sayesinde son dönemde Çin'den gelen ucuz ve kalitesiz mallarda bir azalma olduğunu belirten Hasbro İntertoy Pazarlama Müdürü Arzu Çeltekoğlu, "Her sektörde olduğu gibi, oyuncak pazarında da markalı ve markasız ürün ayrımı var. Ancak markalı oyuncak pazarının, tüm pazardaki payını her geçen gün artırdığını söyleyebiliriz. Ekonomik büyüme ve istikrarla birlikte, insanlar daha pahalı da olsa, çocukların güvenliğini ön planda tutan, kaliteli, markalı oyuncağı tercih etmeye başladı. Özellikle, beş büyük ilimiz dışında, Anadolu'daki diğer büyük illerimizde de, markalı oyuncak satışlarında ciddi bir artış gözlemliyoruz" diye konuştu.
Oyuncak pazarının ekonominin seyrinin iyi olduğu ve istikrarın devam ettiği son birkaç yılda yüzde 15-20 büyüme gösterdiğini belirten Çeltekoğlu, "Bizim faaliyet gosterdiğimiz markalı oyuncak kategorisinde, payımızın yüzde 30'larda seyrettiğini tahmin ediyoruz" açıklamasını yaptı.
'Tabu çok satıyor'
Çeltekoğlu, bugünlerde oyuncak piyasasında en çok satılan ürünlerin Tabu, Monopoly, Action Man, Playdoh oyun hamurları ve Playskool Patates Kafa olduğunu söyledi. Hasbro İntertoy tarafından yapılan bir araştırmaya göre ekonomideki olumlu göstergeler, 0-12 yaş arasındaki çocuk nüfusunun artması ve insan ömrünün uzaması oyuncak satışlarını artırıyor. Çünkü insanların daha uzun süre büyükanne ve büyükbaba olarak yaşamaları ve bu sürede torunlarına daha fazla oyuncak harcaması yapmaları oyuncak pazarını olumlu yönde etkiliyor.
Araştırmaya göre boşanma oranının artmasının da oyuncak pazarının büyümesine katkısı olduğunu ortaya koydu. Anne-babaları boşanmış çocuklar, anne ve babalarından ayrı ayrı hediye aldıklarından ötürü daha fazla oyuncak tüketiyor. Çalışan kadınların çocuklarıyla daha az vakit geçirmeleri ve bu nedenle çocuklarına daha fazla oyuncak almaları da satışları artıran bir diğer etken.
Türk oyuncak pazarının yüzde 80-90'lık bölümünün Çin mallarından oluştuğunu doğrulayan Toys'R'Us Türkiye Satınalma Genel Müdürü Jacqueline Stevenson, "Ancak bu malların içerisinde her kaliteden ürün mevcut. Ürünün güvenli olup olmadığından emin olmanın tek yolu güvenilir yerden satın almaktan geçiyor" dedi. Bir ürünün fiyatının ucuz olmasının kalitesiz ya da güvenlik açısından zayıf olduğu anlamına gelmediğini belirten Stevenson, güvenilir bir mağazadan oyuncak alındığında hiçbir sorun yaşanmayacağını anlattı. Toys'R'Us'ın Türkiye'de 13 şehirde 35 mağazasıyla faaliyet gösterdiğini ifade eden Stevenson, oyuncak alımlarının son derece güvenli olan Avrupa EN71 ve ABD ASTM standartlarına göre yapıldığını anlattı.