'Özel'de pilot sıkıntısı

Geçen yıl Ulaştırma Bakanlığı'nın girişimleriyle iç hatlarda tarifeli uçuşlara başlayan özel havayolu şirketlerinin büyümesinin önünü bu kez pilot ve teknisyen ihtiyacı kesiyor.

İSTANBUL - Geçen yıl Ulaştırma Bakanlığı'nın girişimleriyle iç hatlarda tarifeli uçuşlara başlayan özel havayolu şirketlerinin büyümesinin önünü bu kez pilot ve teknisyen ihtiyacı kesiyor.
2005 yılında 20-22 yeni uçak almayı planladıklarını, THY'nin de 51 yeni uçağının geldiğini söyleyen Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği (TÖSHİD) Başkanı Şehabettin Bollukçu, "Sadece bu yıl için 160 pilot ve 300 teknisyene ihtiyacımız var. Devlet pilot yetiştirmek için çalışma yapmazsa ya kıran kırana rekabet ederek şirketler arasında pilot transferleri başlayacak ya da uçak alımlarını durdurmak zorunda kalacağız" dedi.
Türkiye'de 1600 pilot bulunduğunu ve her yıl en fazla 60 yeni pilot yetiştirildiğini hatırlatan Bollukçu, "Her yıl 50-60 pilot da emekli oluyor. Sektörün yıllık 200 pilota ihtiyacı var" diye konuştu. Özel havayolu şirketlerinin pazara girmesiyle hem iç hatlarda hem de dış hatlarda yolcu sayısının arttığına dikkat çeken Bollukçu, şunları söyledi: "Türkiye'nin turizmde büyük hedefleri var. Bu turistleri taşımak için şirketlerin uçak alması gerekiyor. Ancak pilot ve teknisyen ihtiyacı karşılanamazsa uçak yatırımının bir manası kalmıyor. Özel sektör 2004 yılında 73 uçağa sahipti, bu rakam 111'e çıktı. Bu yıl 20-22 uçak daha almayı planlıyoruz."
'Önemli olan doluluk'
İç hatlarda özel havayolu şirketlerinin 2 milyondan fazla yolcu taşıdığını, dış hatlarda ise 1.5 milyon yeni yolcu kapasitesi oluşturduklarını aktaran Bollukçu, "Türk Hava Yolları'nın yolcu sayısı arttı. 30 trilyondan fazla KDV, 10 trilyon da yaptığımız istihdam ve havalimanı vergileri gibi ödemelerle devlete gelir kazandırdık" açıklamasını yaptı. Son dönemdeki yaptıkları fiyat indirimlerine de değinen Bollukçu, sözlerine şöyle devam etti:
"Kış dönemi havacılık sektörü için en düşük sezondur. Bu yüzden uçakları doldurmamız gerekiyor. Uçak dolu olduğunda 69 milyon lira ile de zarar etmeden uçabilirsiniz. Şirketler için önemli olan uçağı doldurmayı başarmak, biz de bunu yapıyoruz."
Özel havayolu şirketlerinin önünün açılması sayesinde kargo alanında da önemli gelişmeler yaşandığına değinen TÖSHİD Yönetim Kurulu üyesi Yavuz Çizmeci ise, beş yıl önce iki kargo uçağı bulunan Türkiye'de bu rakamın 10'a yükseldiğini, üç ay içinde de 20'ye çıkacağını ifade etti. Çizmeci, "Ankara merkezli olmak üzere her gece Trabzon, Van, Gaziantep, Malatya, Samsun, Adana'ya altı uçak gidiyor. 600 ton kargo 24 saat içinde Türkiye'nin bir ucundan diğer ucuna ulaştırılıyor. Bunlar sektör için
önemli gelişmeler" dedi.