Pahalıya 'takı'lmayın!

Pahalıya 'takı'lmayın!
Pahalıya 'takı'lmayın!
Takı setimi kendim yaparım' diyen Kapalıçarşı'nın yolunu tutuyor. Bu şekilde maliyeti ciddi bir biçimde düşüren tüketiciler yükselişi devam eden altın fiyatlarına karşı da önlem almış oluyor.
Haber: SİBEL CİNGİ / Arşivi

‘Tek taşımı kendim aldım’ değil artık moda ‘Takı setimi kendim yaptım’... Altın ve değerli taş fiyatlarındaki yükseliş nedeniyle gelin-damat adayları, “Sağ eller havaya, pırlantalar buraya, tek taşımı kendim aldım, tek başıma kendim taktım” diye dillere dolanan şarkının nakaratından ilham aldı. Gelin adayları “Cebindeki kalsın sana, sol üst köşeden harca bana” diyerek ucuza altın setinin izini sürdü. Düğünlerin olmazsa olmazı ateş pahası altın takı setinde ucuza maliyetin formülünü de Kapalıçarşı’da buldu.

Peki bu formül nasıl işliyor?
Önce, kuyumcunun vitrininden bir takı seti göze kestiriliyor.
İçeri giriliyor, fiyat soruluyor: 50 bin TL. Kolay değil, işçiliği zahmetli ve pırlanta taşları var. Dükkan kirası, çalışan maaşları diyen kuyumcu da pazarlık konusunda ‘Nuh diyor, peygamber demiyor.’
O zaman ne yapılacak? İşçilik maliyeti ve diğer tüm giderleri aradan çıkarmak gerekecek.
Bunun için de Kapalıçarşı’daki altın imalatçılarının yolu tutulacak. İlk durak sadekârlar... Vitrinlerde pırıl pırıl parlayan başroldeki takı setinin çıplak iskeletinin mimarı olan sadekârdan taşları takılmamış ve cilalanmamış takı setinin “sade”si cüzi bir fiyata satın alınır.
Sadekar taş takılacak yerleri belirliyor. Sonra takı oradan alınıp cilacıya gidiliyor. Zemin taşların takılması için ideal bir hale getiriliyor.
Sıra mıhlayıcıda... Mıhlayıcı değerli ya da yarı değerli taşları, ürünün metal kısmı üzerine yerleştiriyor.
Mıhlayıcıdan sonra cilacı bir kez daha ziyaret ediliyor. Bu son işlemden sonra ortaya üçte bir fiyatına yani yaklaşık 17 bin TL’ye mal edilmiş oluyor.

Sıkı pazarlık yapın
Kapalıçarşı sadekârlarından Şahin Üçlü, altın fiyatlarındaki artışa bağlı olarak kendi takı setini yaptıranların sayısında ciddi bir artış olduğunu belirtiyor. Üçlü, işlemlerin bir haftada tamamlanabildiğini söylüyor. Ucuza takı formülü diğer değerli taşlar için de söz konusu. Kapalıçarşı’da bulunan Tuna Gümüşçülük’ün sahibi Tuna Dinkçi, Kapalıçarşı’nın etrafında bulunan takı toptancılarından alınan taşlarla değerli takılar yaptırıldığını anlatıyor. Dinkçi, “Takı taşlarını beğenenler soluğu, yine Kapalıçarşı’da bulunan takı tasarımcılarının bulunduğu sokakta alıyor. İstediği modeli tasarımcıya anlattıktan sonra sıkı bir pazarlık başlıyor. İstenen tasarım en geç 2 saat içerisinde hazır ediliyor” diyor. Dinkçi, sıkı bir pazarlıkla takının hazır takılara göre yüzde 30-40 daha ucuza mal edilebildiğini açıklıyor.

AKLINIZDA BULUNSUN
Market dedektifi, aile bütçesi için işbaşında
Devir ekonomi devri... Tüm alışverişi bir marketten yapmak aile bütçesine haksızlık. Bu yüzden de vakti olan broşürlere bakarak ya da market market dolaşarak en uygun fiyat nerede takipte. Peki vakti olmayan ne yapacak? Sanal dünyanın girişimcileri tüketiciyi burada da yalnız bırakmadı. Market market dedektiflik yaparak hangi ürün hangi markette ucuz yayımlamaya başladı, fiyat değişimlerini grafiklere bile döktü.

Markettenekadar
İbrahim Can Sönmez’in Eylül 2011’de açtığı www.markettenekadar.com sitesinin veritabanında şu anda 1.498 ürüne ait bilgi var. Karşılaştırmalar 31 market, süpermarket ve hipermarketten derlenmiş. Bir göz atalım ne, nerede, kaç lira? Diyelim Altınkılıç Ezine keçi peyniri almak istiyoruz. Nerede ucuz? Sitede bu ürüne ait Migros, Macrocenter ve Kim marketlerindeki fiyatlar var. Migros ve Macrocenter’da peynirin 600 gr.lık paketi 17.90 TL... Kim marketlerinde ise 21.90 lira. Pınar dilimli dil peyniri için ise Türkiye genelinde yaygın 5 marketten fiyat alınmış. 700 gr.lık peynir Carrefoursa’da 12.90, Sarıyer Market’te 17.50, Kim’de 17.99, Macrocenter ve Migros’ta ise 18.59 lira.

BİR MARKA BİR HİKÂYE
Kabak tatlısı seferberliği
Gözü kara girişimci babası Romanya’yı zeytin ve zeytinyağı ile keşfetti, kızı ise kabak tatlısını kavanoza koyarak Türkiye’yi keşfe çıktı. Küçükken “Ne olacaksın” sorusuna verdiği ‘reklamcı’ cevabını boşa çıkarmamak için reklamcılık okuyan, üniversiteden mezun olduktan sonra kariyerine yapımcı olarak devam eden Burşem Ege, aile şirketini görmezden gelemedi. Babası ve kabak tatlısının ustası ile birlikte aile şirketine yeni bir soluk için kolları sıvadı. Ortaya Türkiye’nin kavanozda ilk kabak tatlısı çıktı. Şimdi elinde tatlı kavanozlarının olduğu çantası ile ünlü restoranların ve otellerin kapısını aşındırıyor. Altı aylık bir geçmişe sahip olan Solena marka sebze tatlılarını ünlü gece kulüplerinin mutfağına soktu.

Neye niyet neye kısmet
Burşem Ege’nin aile şirketinin temelleri 17 yıl önce atılıyor. Babasının deri çanta satmak için çıktığı Romanya yolculuğunda edindiği deneyim onu farklı bir alana yöneltiyor. Romanya’da kaliteli zeytin ve zeytinyağı olmadığını fark ederek hemen işe koyuluyor ve ülkenin en bilinir markalarından Solena’yı yaratıyor. Aydın’da kurduğu tesislerden Romanya’nın zeytin ve zeytinyağı ihtiyacını karşılıyor. Fenerbahçe Universal’in liberosu olan kızı Didem Ege ve yapımcı kızı Burşem, aile şirketinde çalışmak yerine kendi yollarına devam ediyor. Ta ki 6 ay öncesine kadar. Burşem Ege şirkette direksiyona geçiyor.

Şirketlerinin yeni ürünü kavanozda sebze tatlıları için seferberlik ilan edilmiş. Elinde çantası ile ünlü mekânlara girmek için kapı kapı dolaşıyor, markalarının reklam filminde oynuyor. Yeni yatırımlar ve ürünlerle iç pazara açıldıklarını anlatan Burşem Ege, satışlarının ağırlıklı olarak internet üzerinden olduğunu anlatıyor. Türkiye’nin çeşitli yerlerinden siparişler aldıklarını kaydeden Ege, bal kabaklarını kendilerinin yetiştirdiğini belirtiyor. “Şu anda 300 ton kabağımız depomuzun raflarında sıra sıra duruyor” diyen Ege, iç piyasada büyürken yurtdışına açılmak istediklerini söylüyor. ilk adım ise Almanya pazarı.

bigPara.com