Pakistan'daki rehin gemiler tahkimde

Pakistan'daki rehin gemiler tahkimde
Pakistan'daki rehin gemiler tahkimde
Türkiye'den iki yıl önce elektrik üretmek için Pakistan'a gönderilen iki gemi ülkedeki iç siyasi anlaşmazlık nedeniyle alıkonuldu. Yetkililere göre maddi kayıp 600 milyon dolar.
Haber: SERKAN OCAK - serkan.ocak@radikal.com.tr / Arşivi

Türkiye ’den iki yıl önce elektrik üretmek için Pakistan’a gönderilen iki gemi ülkedeki iç siyasi anlaşmazlık nedeniyle alıkonuldu. Kriz aşılamayınca gemilerin sahibi Karadeniz Holding tahkime gitti. Gemiler halen Pakistan’daki Karaçi Limanı açıklarında demirli halde duruyor. Yetkililere göre maddi kayıp 600 milyon dolar.

Powership adı verilen ve birer enerji santralı görevi gören Kaya Bey ve Ali Can Bey adındaki iki gemi, enerji üretmesi için 5 yıllık bir anlaşma çerçevesinde Nisan 2011’de Pakistan’a gönderildi. Ancak bir yıl sonra ülke içinde siyasi bir anlaşmazlık yaşandı. Pakistan otoriteleri, 2006’dan sonra ülkede yapılan 19 projeyi iptal etti. İçinde 27 Türkiyeli personelin bulunduğu gemiler alıkonuldu. Karadeniz Holding, gemileri kurtaramayınca tahkime gitti. Başvuru, 8 Şubat’ta kabul edildi.

Karadeniz Holding’in yöneticileri Enerji Gazetecileri Derneği ile bir toplantı düzenledi. Karadeniz Holding Ticari Operasyonlar Başkanı Nuray Atacık, sürecin ortalama üç yılda tamamlanacağını söyledi. Atacık, gemilerin kaldığı her gün zarar ettiğini ve zararın miktarının 600 milyon dolar olduğunu belirterek, “Arnold & Porter Hukuk Bürosu ile anlaştık. Mahkemenin ara karar vererek gemilerimizin serbest kalmasını bekliyoruz” dedi. 


FUEL-OIL'DEN ELEKTRİK ÜRETİYOR
Atacık’ın verdiği bilgilere göre, enerji üreten yüzer gemilerin dünya başka bir örneği bulunmuyor. Enerji üreten platformlar var ancak gemi gibi kendi başına hareket edebilen bir yüzer enerji santralı yok. Bu modeli ilk kez Karadeniz Holding yaptı. Gemiler Tuzla tersanelerinde yapılıp özellikle enerji arzının çok fazla olduğu Orta Doğu ülkelerine kiralanıyor. Bugüne kadar 6 gemi yapıldı. Bunlardan 3’ü Irak’ta, 2’si Pakistan’da, biri de Lübnan’da bulunuyor. Karadeniz Holding’in 5 gemisi de halen Tuzla tersanelerinde yapım aşamasında. Gemiler fuel-oil’i elektriğe çeviriyor.

Atacık, gemilere çok yoğun bir talep olduğunu, halen 7 ülkeyle görüşmelerine devam ettiğini belirterek, ”Dünyada böyle bir filo hiç bir yerde yok. Her yerden talep alıyoruz. 2-3 ülkeyle anlaşmak üzereyiz. Hedefimiz filonun gücünü 2 bin megavata çıkarmak ve küresel bir oyuncu olmak istiyoruz” dedi.

bigPara.com