Patron tüketici!

Patron tüketici!
Patron tüketici!

Firmalar hen hafta 8-9 kişilik gruplar ile birlikte fokus toplantıları yapıyorlar.

Markalar, patron koltuğuna tüketicileri oturttu. Tüketici artık, ürüne ve fiyatına daha üretilmeden müdahale ediyor.
Haber: SİBEL CİNGİ - sibel.cingi@radikal.com.tr / Arşivi

İSTANBUL - Hazırgiyim sektöründe kıran kırana rekabet, ipleri tamamen tüketicinin eline bıraktı. Artık üretilecek ürüne patron değil tüketici karar veriyor. Tasarımlar, renkler, desenler artık tüketiciden sorulur hale geldi. Üretim stratejileri genç , yaşlı, erkek, kadın ve çocuk demeden müşterilerle yapılan fokus toplantılarında çiziliyor. Tek bir eleştiride bile üretimi durduran markalar var.

Çocuklarla bile toplantı yapılıyor
Hazırgiyim sektörünün lokomotif markalarından LC Waikiki, üretim sürecine tüketiciyi dahil eden markalardan biri. Genç, yaşlı, çocuk, muhafazakâr, kadın, erkek hedef kitlesini geniş bir yelpazede konumlandıran LCWaikiki, sadık müşterileriyle belli aralıklarla fokus toplantıları yaparak koleksiyonlarını belirliyor. Her mağazanın kendi müşterileri ile yaptığı fokus toplantısında ortaya çıkan fikirler koleksiyona şekil veriyor.
LC Waikiki Erkek Giyim Tasarım Müdürü Nilgün Altınay, kadın, erkek, genç ve annelerle ayrı ayrı yaptıkları fokus toplantılarının 8-10 kişilik gruplar halinde gerçekleştirildiğini anlatıyor. Markanın içinde deneyimli yabancı tasarımcılarının da olduğu tasarım ekibinin hazırladıklarını jüri olarak gördükleri tüketiciye sunduklarını belirten Altınay, fokus toplantılarından çıkan sonuçlarla ilgili ilginç detaylar aktarıyor:

Kırmızıyı Kıvanç Tatlıtuğ giyer
Ayrıntıların kadınlar için değil erkekler için daha önemli olduğunu gördük. En keskin eleştiriyi erkekler yapıyor.
Markanın görünür olması erkekler için önemli. Ama küçük ve dikkat çekici olmasını istiyorlar.
Bir diğer şaşırtıcı nokta ise yeniliğe çok açık olduklarını görmemiz oldu. Renkli pantolonların prototipini çekinerek gösterdik ama çok cesur çıktılar. ‘Bunu ancak ‘Kıvanç Tatlıtuğ giyer ‘dedikleri kırmızı pantolon dışında mavi, yeşil renklere olur verdiler. Mağazalarımızda da en çok satan bu renk pantolonlar oldu.
Erkekler ‘yenilik istiyoruz’ dediler ve pembe kazaklar yok sattı.
Kadınlar da ise en büyük belirleyici televizyon programları. Kadınları tatmin etmek çok zor. Sürekli yenilik istiyorlar. Koleksiyonlarda hızlı bir değişim bekliyorlar. Haftada bir yeni ürün istiyorlar.
Az dekolte, çok renk... Kadınlar için en önemli kriter.
Fokus toplatılarında kadınlar zayıf gösteren pantolonlar istediği için yeni bir ürün kategorisi yarattık.
İstediklerini en iyi bilenler çocuklar. Erkek çocukları, babalarına benzemek istediği için ona göre koleksiyonlar hazırladık.

Tüketiciden gelen bir mail ceketi raftan kaldırttı
Erkek hazırgiyim markası AVVA Yönetim Kurulu Başkanı Volkan Atik, tasarımdan fiyata her aşamaya tüketici gözüyle bakmaya başladıklarını açıklıyor. Tasarım körlüğüne kapılma döneminin geçtiğini belirten Atik, bunun nedeninin de birkaç sene öncesine göre büyük değişim gösteren arz-talep dengesi olduğunu anlattı. Atik, “Arz talebin üzerine çıktı. Doğru ve hızlı adımlar atmak için tüketiciden gelen en ufak talebi bile dinlemek zorundayız” diyor. Atik, şöyle devam ediyor: “Geçtiğimiz sezon çok kaliteli bir kumaştan ceket grubu oluşturduk. Bu ceket grubu için iddialı bir çalışma yapmıştık. Çok özel olmasını istedik. Tabii öyle olunca fiyatı da 600-700 TL civarında oldu. Ceketler rafa çıktıktan bir süre sonra bir tüketiciden mail geldi. “Özel üretim ceketinizi çok beğendim. Ama ben satın alamadıktan sonra bu ceketin ne anlamı var. Ben satın alabileceğim noktada en kaliteli ceketi almak istiyorum” diyordu. Bu serzenişi göz ardı etme lüksümüz yoktu. Silbaştan fiyatı daha uygun bir ceket grubu oluşturduk.”

KUMAŞI BİLE SORUYORUZ
İpekyol ise kadınlardan gelen talep üzerine ayakkabı sektörüne girdi. Marka, 100 modelden oluşan bir ayakkabı koleksiyonu hazırladı. Sarar Yönetim Kurulu Başkanı Cemalettin Sarar, üretim öncesinde kumaşlara kadar müşterilerden görüş topladıklarını açıklıyor.

bigPara.com