'Rakibimiz Ortadoğu'ya yatırım yaptıkça o pazarda biz büyüyoruz'

Dört yıl İngiltere'de Pepsi Avrupa ve Pepsi Britanya gazlı içeceklerinin pazarlama direktörlüğünü yapan ve geçen yıl Türkiye'ye dönen Pepsi Bottling (şişeleme) Group Türkiye Pazarlama Başkan Yardımcısı Okay Eğdirici, Ortadoğu'da açık ara lider olduklarını söyledi.
Haber: ÇAĞRI BİLGİN / Arşivi

İSTANBUL - Dört yıl İngiltere'de Pepsi Avrupa ve Pepsi Britanya gazlı içeceklerinin pazarlama direktörlüğünü yapan ve geçen yıl Türkiye'ye dönen Pepsi Bottling (şişeleme) Group Türkiye Pazarlama Başkan Yardımcısı Okay Eğdirici, Ortadoğu'da açık ara lider olduklarını söyledi.
Rakipleri Coca-Cola'nın Ortadoğu'ya yatırım yaptıkça Pepsi'nin Ortadoğu'da pazar payını artırdığının altını çizen Okay Eğdirici, şu örneği verdi: "Suudi Arabistan'da pazar payımız yüzde 75'ti. Coca-Cola bu bölgede pazarlama çalışması yaptıkça ve yatırıma devam ettikçe bizim pazar payımız artarak yüzde 90'a ulaştı."
'Pepsi, Türk olarak biliniyordu'
Eğdirici'ye, 'ABD karşıtları daha çok Coca-Cola'yı mı sembolize ediyorlar, yoksa Pepsi'nin ABD markası olduğu bilinmiyor mu?' diye sorduğumuzda şu yanıtı aldık:
"Böyle bir tespit için bir araştırma yapmadık. O nedenle bir şey söyleyemem. Fakat Türkiye'de beş yıl önce Türk Milli Takımı'yla çalışmaya başladığımızda Pepsi'nin bir Türk markası olarak bilindiğini gördük. Yaptığımız anket çalışmasında tüketicilerin yüzde 40'ı Pepsi'yi Türk markası olarak tanıyordu. Aslında haksız da sayılmazlar. Pepsi, Türkiye'de her zaman yatırım yaptı. Kazandığını yine Türkiye'de harcadı."
'Gazlı içecekte Coca-Cola önde'
Pepsi ve Coca-Cola pazarlama savaşında Pepsi Grubu'nun dünya cirosunun 35 milyar dolar, Coca-Cola'nın da 22 milyar dolar olduğunu söyleyen Eğdirici, fakat sadece gazlı içecekler cirosu olarak Coca-Cola'nın Pepsi'yi geçtiğini açıkladı. Türkiye'nin Pepsi'nin en büyük 10 pazarından birisi olduğunun altını çizen Eğdirici, "Yine Pepsi Grup olarak Türkiye'de 750 milyon dolar ciroya sahibiz. İçecek olarak bakarsak bu da 400 milyon doları bulur" dedi.
Dünyada kolalı içecekler dışında da inanılmaz rekabet yaşandığını söyleyen Eğdirici, "Biz kolalı içecekler dışında tüm pazarlarda lideriz. Bu pazarda Coca-Cola'nın üç katı hızla büyüyoruz" diye konuştu.
Okay Eğdirici ayrıca 'light içecek' pazarının toplam içecek pazarından İngiltere'de yüzde 55, ABD'de yüzde 30, Türkiye'de sadece yüzde 3 pay aldığını hatırlattı.



'Ülker, pazarlamayı iki büyükten öğreniyor'
Okay Eğdirici'ye Cola Turca ile pazara giren Ülker'in durumunu sorduğumuzda şu yanıtı aldık: "Ülker dünyada pazarlamayı en iyi yapan iki şirkete karşı rekabet ediyor. Pazarlamayı öğreniyorlar. Türkiye'de meşrubat tüketimi penetrasyonu yüzde 99. Ülker burada nasıl bir pay alabilir bilemiyorum" dedi. Eğdirici, "Fakat Cola Turca iyi ürün, lezzet olarak rakiplerinden çok farklı değil, yakın tatlar hepsi de. Bu da iki büyük markayla rekabet ederken onlara avantaj sağlıyor" dedi.


'Tarkan hep kalbimizde'
Popstar Tarkan ile yollarının ayrılmadığını söyleyen Eğdirici, "Tarkan bizim hep kalbimizde. Tarkan'la projelerimiz bitti diyemem. Pepsi'nin her zaman büyük projeleri var" dedi. Pepsi'nin logo değişim sürecinin hep olacağını da açıklayan Eğdirici, "Evet bizim bir logo evrimimiz var. Çünkü yenilikçilik ve gençlik genlerimizde var. Bu nedenle logomuz yine değişecektir."


Kupanın rengi 'Gold' en çok Türkiye'de içildi
Pepsi'nin Almanya'da yapılan Dünya Kupası 2006 için özel olarak piyasaya sunduğu Gold'un dünyada en çok Türkiye'de içildiğini söyleyen Okay Eğdirici, belirli bir ömrü olan bu tip ürünlerin Pepsi tarafından yılda bir kez Türk pazarına sunulduğunu açıkladı.
Kupanın rengi olan Gold'u Dünya Kupası'ndan hemen önce pazara sunduklarını açıklayan Eğdirici, Türkiye'deki satışlarda 3 milyon litreye ulaştıklarını, bir dönem daha piyasada kalacak üründen 5 milyon litre satabileceklerini söyledi.
Blue ve Gold gibi farklı tatta ve dönemlerde pazara sunulan ürünlerin ömrünün perakende sektörüne yön verenler tarafından tayin edildiğini belirten Eğdirici, "Onlar raf ömrünü belirliyor. Zaten bu tip ürünlerin fonksiyonel faydası çok olmaz. Ama değişken tüketiciyi kazanmak adına önemlidir" diye konuştu. Pepsi'nin her yıl 5-6 yeni içecek geliştirdiğini hatırlatan Eğdirici, Türkiye Pepsi'nin bunlardan pazara uygun bir tanesini tüketiciye sunduğunu vurguladı.


Pepsi kutuları şarkı dolu
Pepsi, yasal dijital müzik için oluşturduğu yepyeni platformu 'Pepsi Power Club'ı tanıttı. Pepsi ve Yedigün'ün 330 ml, 500 ml ve 1 litrelik kapak ve açma halkalarından çıkan şifre, www.pepsipowerclub.com'a girildikten sonra MÜYAP sisteminde kayıtlı 74 bin Türkçe şarkı arasından istenilen şarkı ücretsiz olarak bilgisayara indirilebilecek. Ya da kampanya şifresi Turkcell 3282'ye gönderilerek, istenilen şarkının gerçek sesi anında cep telefonuna ücretsiz indirilebilecek. Pepsi, bu kampanya aracılığıyla milyonlarca şarkıyı tüketicisine ulaştırmayı hedefliyor.