Rakıdaki kaliteli üretim pazarı ve kavgayı büyüttü

Tekel'in içki bölümünün özelleştirilmesiyle birlikte kalitesi artan rakı, 2006 yılının en çok üretimi yapılan içkisi olurken, üreticiler arasındaki yoğun rekabet kavgayı da beraberinde getirdi.

ANKARA - Tekel'in içki bölümünün özelleştirilmesiyle birlikte kalitesi artan rakı, 2006 yılının en çok üretimi yapılan içkisi olurken, üreticiler arasındaki yoğun rekabet kavgayı da beraberinde getirdi.
Diğer tüm alkollü içkilerin ise aynı dönemde üretimleri önemli oranda azaldı. Türkiye'nin alkollü içki üretimi yılın ilk altı aylık döneminde yüzde 0.5 gerileyerek 496.3 milyon litreye düştü. İçki üretiminin 455.6 milyon litresini bira, 22.7 milyon litresini de rakı üretimi oluşturdu.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerinden yapılan belirlemeye göre, Türkiye'nin ocak-haziran dönemindeki toplam alkollü içki üretimi 496 milyon 329 bin litre olarak gerçekleşti. Geçen yılın aynı döneminde toplam 498 milyon 787.1 bin litre üretim yapılmıştı.
Alkollü içkilerin büyük bölümünü oluşturan birada üretim yüzde 2.3 geriledi. Geçen yılın ilk altı aylık döneminde 498 milyon 787.1 bin litre olan bira üretimi bu yıl 455 milyon 560.6 bin litreye indi. Biranın yanı sıra şarap ve viski üretimi de geriledi. Buna göre yılın ilk altı aylık döneminde şarap üretimi yüzde 12.9 oranında azalarak 12 milyon 965.3 bin litreden 11 milyon 286.7 bin litreye indi.
Votkada rekor artış
Viski üretimi ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 26.7 gerileyerek 96.3 bin litreden 70.6 bin litreye düştü. Yılın ilk altı aylık döneminde rakı, votka, kanyak ve likör üretiminde artış yaşandı. Rakı üretiminin geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 26.1 oranında arttığı belirlendi. Geçen yıl 17 milyon 980 bin litre düzeyinde bulunan rakı üretimi bu yıl 22 milyon 668.2 bin litreye kadar çıktı.
Votka üretimi de yüzde 780.5 artarak 225.6 bin litreden 1 milyon 986.8 bin litreye yükseldi. Yüzde 45.9 düzeyinde artan kanyak üretimi ise 224 bin litreden 326.9 bin litreye yükseldi. Likör üretimi yüzde 358.4 artarak 848 bin litreye çıktı. Geçen yıl aynı dönemde 3 milyon 887.4 bin litre likör üretilmişti.
Alkol kavgasını Rekabet Kurulu çözecek
Pazara giren yeni oyuncularla birlikte rakı pazarında artan rekabet kavga çıkardı. Basına da yansıyan haberlere göre, 'Türkiye'nin ilk özel rakısı' unvanı taşıyan Efe Rakı'nın üreticisi Elda A.Ş. "Mey İçki bizi pazarın dışına atmak istiyor" diyerek Rekabet Kurumu'na başvurdu. Elda, sadece Mey İçki satan Carrefoursa hakkında da dava açtı.
Efe Rakı, Mercan, Burgaz Rakı gibi pazara giren yeni oyuncuların markalaşma atağı, rakı pazarında kıran kırana yaşanan rekabet kavgaya neden oldu. Elda'nın Rekabet Kurumu'na yaptığı başvuruda ilettiği belgelere göre 12 Mayıs'ta İzmir Karşıyaka Carrefoursa'da incelemeler yapıldı.
Başka içki bulamadılar
Belgelerde "Yapılan incelemelerde mağazada alkollü içki satışı yapıldığı halde sadece Mey İçki'nin ürettiği rakı markaları olan Yeni Rakı, Tekirdağ Rakısı, İzmir Rakısı, Altınbaş, Kulüp Rakısı dışında başka herhangi bir markanın satışına rastlanmamıştır" deniliyor. Carrefour'a ihtarname çeken Elda, yedi gün içinde bu engellemenin kaldırılmasını istedi. Tüm bu gelişmeler üzerine dün bir basın açıklaması yapan Carrefour, suçlamaları kabul etmedi. Mevzuata uygun satış yapıldığı belirtilen açıklamada şu görüşlere yer verildi:
"Hakkımızda açılan bir dava yok. Tüm söylenenler bir firmanın tek
taraflı gerçek dışı ithamlarıdır."