Ramazan ayı, bayram ve okul açılışıyla AVM'ler dolacak, üç yılın acısı çıkacak

Ramazan ayı, bayram ve okul açılışıyla AVM'ler dolacak, üç yılın acısı çıkacak
Ramazan ayı, bayram ve okul açılışıyla AVM'ler dolacak, üç yılın acısı çıkacak
AVM'lerin yılın ilk altı ayında 12.5 milyar lira ciro yaptığını söyleyen AYD Başkanı Hakan Kodal, 'İkinci yarıda Ramazan ayı, bayramlar, okulların açılması ve yılbaşı alışverişinin etkisiyle 25 milyar liranın üzerinde satış yaparız' dedi
Haber: SATFİYE YUVA KİREÇCİ / Arşivi

İSTANBUL - Türkiye’de faaliyet gösteren 256 alışveriş merkezinin (AVM) toplam cirosu bu yılın ilk altı ayında 12.5 milyar lira oldu. AVM’lerin yıl sonu ciro hedefiyse 25 milyar lira.
Altı aylık rakamlara bakıldığında bu hedefin rahatlıkla tutturulacağının görüldüğünü söyleyen Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hakan Kodal, “Hatta yüzde 10 da üzerine çıkarız. Çünkü önümüzde Ramazan ayı, bayram ve okulların açılacağı bir dönem var. Ondan sonra Kurban Bayramı ve yılbaşı geliyor. Bütün bunlar satışları artıracaktır” dedi.
AYD ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin haziran ayı sonuçları açıklanırken, ilk yarı değerlendirmesi de yapıldı.
 Haziran 2009’da 101 puan olarak gerçekleşen Anadolu ciro endeksi, Haziran 2010’da 20 puan artış göstererek 122 puana ulaşırken, İstanbul’daki ciro artışlarını geride bıraktı. Anadolu’daki AVM’lerde gerçekleşen ciro 6.5 milyar liraya yükselirken, ilk kez İstanbul cirolarını geçti.
İstanbul’da gerçekleşen toplam AVM cirosu ilk altı ayda 6.1 milyar lira oldu. Hakan Kodal, Türkiye’de 256 AVM bulunduğunu, sektördeki toplam yatırım tutarının 35 milyar dolar olduğunu ve yatırımın üçte birinin yabancı sermaye tarafında yapıldığını, 350 bin kişiye istihdam sağlandığını açıkladı. 

Anadolu İstanbul’u geçti
İlk yarıda açılan 10 AVM’nin metrekare olarak yüzde 85’inin, Ankara ve İstanbul’da faaliyete geçtiğini, Türkiye’de 81 ilin 45’inde AVM bulunduğunu kaydeden Hakan Kodal, 2000 yılında 1 milyon metrekare olan toplam kiralanabilir alanın 10 yılda 6 kat artış gösterdiğini ve büyümenin önemli kısmının Anadolu’da yaşandığını belirtti.
Kodal, yılın ilk altı ayını ‘iyi bir dönem’ olarak tanımlarken, ikinci yarıda okulların açılması, yıl sonu alışverişi, Ramazan ve bayramların etkisiyle rekor yaşanabileceğini ifade ederek, “Geçen iki-üç yıla göre, önümüzdeki altı ayda en iyi ciroları gerçekleştirmeyi bekliyoruz” dedi. 

Haziranda rekor kırdı
Son dokuz ayın en yüksek ciro değerinin Haziran 2010’da gerçekleştiğine ve geçen yılın aynı ayına göre yüzde 15 artış görüldüğüne değinen Kodal, 2010 ilk yarı ciro endeksi ortalaması 114 iken, 2009 yılı ilk yarı yılı ortalamasına göre yüzde 16 artış görüldüğünü anlattı.
Kodal, Anadolu’da AVM’lere yönelik talebin giderek artığına ve bu artışın cirolara yansıdığına dikkati çekerek, Anadolu’da Haziran 2009’a göre Haziran 2010’da ciroların yüzde 20 oranında artığını ve Anadolu’da AVM kültürüne uyum sağlamanın, tüketim harcamaları üzerinde etkili olduğunu söyledi.
Geçen yıl AVM’lerde 21 milyar lira ciro yapıldığını ve bu yıl için hedefin 25 milyar lira olduğunu kaydeden Kodal, “Bugün itibariyle gördüğümüz kadarıyla 2010 hedefimizi aşacağız. Çünkü ilk altı ayda yıllık hedefin yüzde 50’sini zaten aşmış vaziyetteyiz. Hedefin yüzde 10 civarında üzerinde olabiliriz” diye konuştu.   

1 milyar kişi ziyaret etti
Hakan Kodal, 2009 yılında ziyaretçi sayısı 1 milyar iken, 2010 yılı için 1.1 milyar ziyaretçi sayısının tahmin edildiğini dile getirerek, ilk yarıda gerçekleşen 495 milyonluk ziyaretçi sayısının 270 milyonunun Anadolu’da, 225 milyonunun İstanbul’da gerçekleştiğini kaydetti.
Ziyaretçi sayılarının metrekare bazında çok artmadığına değinen Kodal, İstanbul’da ziyaretçi sayısının azaldığını, ancak toplamda büyüdüğü ve ciroların artığının altını çizdi. Kodal, dernek çalışmalarına ilişkin bilgi verirken, 120 üyeye ve Türkiye’deki toplam kiralanabilir alanın yüzde 50’sini aşkın temsil gücüne ulaştıklarını ve Dubai AVM’lerinin daha yakından tanıması, etkinlik yönetimleri, mimari farklılaşmalarını anlamak amacıyla bir tur organize edildiğini anlattı. Soruları da yanıtlayan Kodal, yıl sonunda toplam 270 civarında AVM’ye ulaşmanın beklendiğini ifade ederek, her AVM’nin 100-150 milyon dolarlık yatırımla yapıldığını, toplamda 1 milyar doların üzerinde yatırım beklendiğini söyledi. Hakan Kodal, AVM olmayan bazı illerde projeler bulunduğunu sözlerine ekledi.

Yeni markalar yolda
ECE Türkiye Proje Yönetimi A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı ve AYD Yönetim Kurulu Üyesi Nuri Şapkacı da, yurtdışından markaların taleplerinde ciddi artış gördüklerini belirterek, Trusardi, Terra Nova, H&M gibi markaların Türkiye’ye girme eğiliminde olduğunu söyledi. Verilen bilgiye göre, AVM’lere gelen turist sayılarında da önemli artışlar var. Daha çok şehir merkezlerindeki AVM’lerde Kuveyt, Mısır, İran, Tunus, Cezayir, BAE’den gelen turistler gözlenirken, geçen yılın iki katından fazla ciro yapıldığı ve tax free işlem sayısının geçen yılın dört katı civarında olduğu tespit edildi.