Rekabet markalara yaradı

Bankaların kredi kartlarındaki kıyasıya rekabeti, üye işyerlerini diğer bir deyişle markaları da ihya etti. Kredi kartı reklamlarının çoğunda 'kolektif reklam' tercih edildiği için...
Haber: YASEMİN KAPIYOLDAŞ / Arşivi

İSTANBUL - Bankaların kredi kartlarındaki kıyasıya rekabeti, üye işyerlerini diğer bir deyişle markaları da ihya etti. Kredi kartı reklamlarının çoğunda 'kolektif reklam' tercih edildiği için sadece banka kartı değil üye işyerlerinin de yer alması yüzünden bu kampanyalardan markalar da yararlanıyor. Firmaların kredi kartı müşterisine ulaşmasını kolaylaştıran söz konusu reklamlar, bankalarla üye işyerleri arasında pazarlıklara neden oluyor. Öyle ki firmalar bazında reklam bütçesi ayıran bankalar olduğu ifade ediliyor.


Büyütmek için tıklayınız

Harcamaların arttığı yılbaşı, sevgililer günü, bayram gibi özel dönemlerde bankaların kredi kartı reklamları ciddi boyuta ulaşıyor. Medya Takip Merkezi MTM'nin, 15 televizyon kanalında yaptığı ölçümlere göre kredi kartlarının eylül ayında 41.8 milyon dolar olan reklam harcamaları, aralık ayında 82.9 milyon dolara yükseldi. MTM'nin verilerine göre Ramazan Bayramı'nın yaşandığı kasım ayı ve 'hediye ayı' diye nitelenen aralık ayında, kredi kartı reklamları, gerek yazılı gerekse görsel basında görünür ölçüde artış kaydetti. Bu artış, üye işyerlerine de 'kolektif reklamlar' nedeniyle tüketiciye ulaşmada avantaj sağladı.
Reklam harcaması arttı
Alışverişi kolaylaştıracak pek çok kampanyada bankalar, taksit sayısını artırarak, ödemeyi erteleyerek ya da fazladan bonus vererek kredi kartı müşterisine 'baştan çıkarıcı' seçenekler sundu. Bütün bu kampanyalar, yazılı ve görsel medyada yer alan yoğun reklamlarla da desteklendi.
MTM'nin verilerine göre aralık ayında, 15 televizyon kanalında toplam 11 bin 596 adet kredi kartı reklamı yayımlandı. Reklam harcamalarının bankalara göre dağılımında Akbank, Axess kredi kartıyla toplam 44 milyon doları aşan reklam harcaması yaptı ve ilk sırada yer aldı. Aralık ayında bir önceki aya göre reklam harcamasını önemli ölçüde artıran iki banka ise Advantage Card ile HSBC ve CardFinans ile Finansbank oldu. Finansbank'ın aralık ayı reklam harcaması, bir önceki aya göre yüzde 119 artışla 11.1 milyon dolara yükseldi. HSBC ise yılın son ayında reklam harcamasını, kasım ayına göre yüzde 246 artışla 14.9 milyon dolara çıkardı.
Cirolar büyüdü
Geçtiğimiz dönemde düzenlenen yılbaşı kampanyaları da kredi kartı kullanımını önemli ölçüde artırdı. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre yılbaşından önceki hafta sonuna denk gelen 25-26 Aralık tarihlerinde, kredi kartı cirosu yüzde 27 artarak 274.3 milyon YTL olarak gerçekleşti. 2003 yılında aynı dönemde gerçekleşen harcamaların tutarı 223.5 milyon YTL idi.
Soysal danışmanlık yöneticisi Suat Soysal, özel dönemlerde yapılan kampanyalarda taksitli satışların yanı sıra çeşitli promosyonların da devreye girdiğine işaret ederek bedava alışveriş imkânı yaratan puan sisteminin bu çeşitliliğe bir örnek olduğunu, taksit atlatma türü uygulamaların da tüketiciyi rahatlattığını söyledi.
Sinerji yaratılıyor
Üye işyerleriyle yapılan ortak kampanyalarda, reklam veren tarafın banka olması halinde reklam bütçesiyle ilgili sorumluluğun banka tarafından üstlenildiğini söyleyen bir banka görevlisi, ticari anlaşmaların içeriklerinin gizli tutulduğunu, rekabet konusu olan reklam bütçelerinin de bu yüzden açıklanamadığını söyledi.
Bankaların üye işyerleriyle yaptığı işbirliğinde bazı firmalara farklı olanaklar sunulabildiğini belirten bir banka yetkilisi "Kampanyanın fizibilitesi yapılır, ciroyu ne kadar artıracağına bağlı olarak destek sağlanır" diye konuştu. Kampanyaya verilen desteğin parayla sınırlı kalmadığını, SMS gibi farklı iletişim kanallarıyla da tüketiciye ulaşıldığını anlatan aynı yetkiliye göre 'Bu birbirini besleyen bir sistem. Ve sonuç olarak firma satışlarını artırmaya çalışırken banka da payına düşen ciroyu büyütmeye çalışır" dedi.
Firmalar da destekliyor
Kredi kartları ile üye işyerleri arasında yapılan anlaşmalar gizli tutulmakla birlikte yine de gözetilen genel ilkelerden söz edilebiliyor. Bu anlaşmalarda ve yapılan tercihlerde kart portföyünün büyüklüğü, komisyon oranları, müşteri potansiyeli ve cironun etkili olduğu dile getiriliyor.
Üye işyerlerinin tercihlerinde belirleyici olan unsurlarda ise bankanın kart sayısı, sağladığı bedava alışveriş imkânı ve reklamda görünürlük öne çıkıyor. Bankalar, reklamlarla kendi markaları olan kredi kartlarına yatırım yaparken firmaları da desteklemiş oluyorlar. Buna karşılık firmalar da, indirim dönemlerinde verdikleri ilanlarda banka kartlarına geniş yer veriyorlar. Ancak bir ilanda çok sayıda kredi kartı yer alabiliyor ve bunun için bankalara ayrıca teklif götürülüyor. Söz konusu banka, kredi kartıyla o ilanda yer almak isterse, teklife onay veriyor.